Vil nogen kigge på mine tal?
Hej allesammen
Jeg fik konstateret Hashimotos i Februar i år og kan stadig ikke rigtigt finde ud af mine blodprøve tal, hvad de betyder, og hvor det er bedst (hvor man har det bedst) at befinde sig.
Kan nogen hjælpe?
Mine prøvetal fra 25.3.08 viser :
TSH 8.88 ( 0.400 - 4.00 )
T4 91 ( 60 - 140 )
Frit T3 4.2 (4.0 - 6.8 )
PTO 70 ( < 15 )
Mine prøvetal fra 3.7.08 viser:
TSH 4.93 ( 0.400 - 4.00 )
T4 95 ( 60 - 140 )
Frit T3 ikke målt (4.0 - 6.8 )
PTO ikke målt ( < 15 )
Mine prøvetal fra 01.09.08 viser:
TSH 2.98 ( 0.400 - 4.00 )
T4 118 ( 60 - 140 )
Frit T3 4.0 (4.0 - 6.8 )
PTO 40 ( < 15 )
Mine seneste tal fra 24.10.08 viser:
TSH 2,77 ( 0.400 - 4.00 )
T4 109 ( 60 - 140 )
Frit T3 3.7 (4.0 - 6.8 )
PTO 36 ( < 15 )
Jeg har taget 100 mcg Eltroxin siden 10.10.08, før da tog jeg 75 mcg dagligt.
Siden maj har jeg udover alm vitaminpille taget dagligt tilskud af Selen, D3, Magnesium, folsyre, B12, B1, B5, B combin, Omega3, E og Cvitamin.
Jeg synes stadig jeg har et efterslæb mht manglende energi, bliver hurtigt træt. For mig ser det ud til, at mit F-T3 er faldet?? Eller? Er det godt eller skidt??
Er der nogen andre ting, jeg skal bede min læge om at tjekke? - Og hvad kan jeg ellers gøre?
Mange tusind tak på forhånd
Bellebellen
Re: Vil nogen kigge på mine tal?
Hei bellebellen.
Vi vil jo alle sammen finne ut av hvor dosen skal ligge for at vi skal ha det optimalt.
Det er ikke ikke lett !
Mange forhold vanskeliggjør dette. I starten leverer jo kjertelen et ukjent bidrag, og dette varierer fra dag til dag. Kjertelen er jo på vei til å stoppe sin produksjon helt, og det går gradvis nedover med produksjonen. I den perioden, som du nok er inne i, vil det derfor være vanskelig å finne en helt stabil dose.
Jeg syns likevel at dosen kan synes for lav. TSH blir ofte helt lav, nesten null. Legene kan ikke helt akseptere dette, men det er helt nødvendig hos mange at doseringen.
En gjennomsnittlig dosering ved helt uproduktiv kjertel er 150µg - med en personlig variering på 25µg opp og ned.
Så er det helt korrekt at fT3 er våres stofskiftehormon og kan jo gi en pekepinn på hvor men skal.
Min personlige mening er at man ikke skal glemme seg selv !
Det er DEG som er facit - det er hvordan DU føler det du skal dosere efter. Det findes dersverre ikke noen blodprøver som kan fortelle deg det !
Legene instrueres i å legge doseringen så TSH er indenfor normalområdet. De kan jo ikke vite hvordan DU opplever situasjonen, så man skal nok selv overta lidt av dosekontrollen.
Man skal bare ikke begynne å regulere opp og ned - det skaper bare ennu mer forvirring.
Men en liten "tand" til skal man nok kunne bevilge sin egen helse !
Til syvende og sist er vi jo ansvarlige for våres helse selv, og så skal vi nok ha et ord med.
Den gamle metode var jo å øke doseringen laaaaangsomt til man fikk hjertebank - og så litt ned derfra.
Den kan fremdeles brukes, men man skal ikke lide av kjente hjertesykdommer.
Man lærer seg selv hva som er ens egen toppdosering, og det er et godt holdepunkt i bestrebelsene.
Lykke til.