Bilkjøring og tretthet.....
jeg bruker nokså hyppig å bli trøtt av typen som gjør det vanskelig å konsentrere seg. sovner aldri ufrivillig, men får lett brainfog ved langvarig konsentrasjon(og noen ganger kortere...)
jeg sliter veldig med risesyke, og har derfor sett det som eneste løsning i jobb å benytte bil(har ikke lappen nå) i reisesammenheng. type alt fra 3-5 timer.
hva er erfaringen deres med dette?
har jo ikke lyst å kjøpe bil og bli sittende midt i reiseruten uten å tørre å kjøre lengre:P
Re: langkjøring og tretthet.....
HEi! Har ganske nylig oppdaget at jeg har lavt stoffskifte og har begynt på medisin. En av de tingene som virkelig var et problem for meg de siste årene, sammen med tretthet og det, var nettopp bilkjøring. Jeg har hatt sertifikat i 13 år, men de siste årene har jeg slitt. Spesielt på dårlige dager har jeg unngått å kjøre bil hvis mulig. Dårlig konsentrasjon, og ikke minst den psykomotoriske tregheten, har gitt meg følelsen av å være en farlig sjåfør. BAre det å flytte blikket føles som om det tar en hel evighet! Har aldri opplevd noen ulykker, men når jeg parkerer bilen etter en sånn tur, er jeg ganske lettet. Vet ikke om jeg egentlig er farlig, eller om det bare er innbildning og engstelse, alt går jo bra. Når det skjer noe, reagerer jeg jo som jeg skal. Men har jeg sovet ekstra lite en natt, lar jeg bilen stå. Så vanskelig å si hvordan det vil bli for deg. Jeg flyter jo på gammel erfaring, har kjørt veldig mye langturer i min karriere, så det sitter liksom i ryggmargen. Den første timen føles ofte verst, så kommer det seg noen timer før trettheten tar overhånd igjen. Men så vidt jeg forstår, holder du på å ta sertifikat. Skaff deg masse mengdetrening, det hjelper!
Re: langkjøring og tretthet.....
Min erfaring med kjøring, og da med lappen selv, er at under "riktig" medisinering (hva nå enn det er) går det greit. Men jeg klarer ikke å kjøre i 12 timer i strekk, eller gud forby, 24 timer, som noen av kameratene mine gjør titt og ofte nedover i Europa. Nå for tiden er jeg så sliten at jeg knapt klarer å kjøre i 30 minutter før jeg må stoppe med diverse trøtthetsplager.
Et tips til alle her er: Ha en bil som er i god stand, så ikke frykten for at selve Bilen stopper opp en dag. Pass også på å ha airconditioning, slik at dere blir kjølt litt ned på de varmeste dagene i Juli/August månedene. Og pass på at setevarmerene fungerer på vinteren.
Ellers, les mer i "Min Dagbok" om meg og bil! ;)