starta med Armour,opp 2 kg på 4 dager......
Etter en lang "god "periode og en nedtrapping på levaxin og lav vedlikeholdsdose fant jeg plutselig ut at Nå skal jeg starte med Armor som har ligget så lenge i skapet.
Grådig vet du,vil ha både i pose og sekk-tenkte vel at det siste lille kicket kunne være tilførsel av de andre T komponenetene....
jeg tok kun 1/8 grain(av 1 mg) og allerede første natta våknet jeg av kraftig Søtsug og hjertebank(får det om T3 blir for "høy" hos meg-over 3.5)
sto opp med poser under øynene og en intens varme i kroppen men kald hud..og 0.5 kg ekstra på vekta!(og jeg som var begynt å gå ned i vekt-etter en lang tid med stabil vekt..)
Samme skjer de neste 3 påfølgende dagene,og idag føler jeg meg syk.
Press i hals og bryst,varm/kald,økt søtsug_lyst på Godteri nå!!!
Sprengt i kroppen
Hovne øyne
Hovne fingre-tok av meg ene ringen..
Mindre energi
+ mye mer,kjennes fyllesyk.
Mista mer Hår i dusjen idag...er det mulig da???? :?:
Kanskje utålmodig og feil tidspunkt å introdusere noe nytt til kroppen når ting hadde vært bedre en stund..?
Tror iallefall jeg ikke tar noe idag og starter med den lille dosen jeg hadde med Levaxin igjen-og ser hva som skjer?
jeg er utrolig Følsom ovenfor Levaxin(eller kanskje T3?)
og merker fort når det flyter for mye rundt i blodet.
samtidig kan jeg ikke ha en T4 over 12!
Hva sier dere armour brukere? :roll:
Re: starta med Armour,opp 2 kg på 4 dager......
Ugh! Føler med deg....
Jeg er ikke Armor bruker, benytter kun Levaxin. Men står midt oppi det samme som deg for øyeblikket. Målte FT4 på 19 for en mnd siden. Følte meg så braaaaaaaaaa! Jeg reduserte derfor ikke Levaxin-dosen (det burde jeg ha gjort av tidl erfaringer). Nå har jeg hatt 14 dager med høy puls så fort jeg reiser meg fra soffan, det verker i hals og bryst og andre steder for den saks skyld. Det føles som om ei maurtue har inntatt min kropp, uroen river i kroppen. Sover en time eller 2 og våkner med hjertet i halsen og gjennomsvett. Håret faller av. H' som jeg hater denne sykdommen! Måtte bare få det ut.
Jeg har ingen erfaring med Armor, men det kommer vel andre til med råd her. Jeg så bare anledningen til å få ut min frustrasjon hehe.
God bedring til deg! Og meg!
1/8Grain ? kun det ?
Klart det er for lite. 2-3 grain havner de fleste på. Noen over.
Men, jeg vet jo lite om hvor godt det passer for alle, så alle berettelser er kjærkommne.
Som med Levaxin er det jo lite sansynlig at passer for alle.......
Men husk :
Enten en prøver ut Levaxin eller Armour, så kan en ikke vente resultater før en er oppe i en full dose.
Så vent med å bedømme produktet.
Feks har Levaxin en halveringstid på en uke. Og Armour tar noen uker før effekten av T4 kommer.
Det betyr at en komemr til å være i en overgangfase leeeeenge, så vær tolmodig.
Leeeenge.
ja kanskje det var lite-men hadde ikke sett for meg at jeg skulle hoppe rett inn i en større dose med engang.skulle liksom klatre opp Mount Everest i mitt tempo :)
Men det kjentes nok ut som jeg hoppa av allerede før ryggsekken var på plass....
Iallefall tok jeg ingen Armour igår...og som jeg skrev :Godtesyk!!
Endte opp med Stooore mengder snop som jeg ukontrollert gafla imeg i maaange timer :oops:
så idag er jeg Forgifta!
Men som jeg sa det skjer når T3 blir litt høy og jeg må Alltid kutte Levaxin til det roer seg ellers spiser og spiser jeg....
Så Kanskje T3 ikke er bra for meg????
Og jeg som hadde begynt å få det bedre etter år med ymse utslag
Hm....
Hei!
Jeg har gått på Armour (eller westhroid) siden mars i år. Kjente umiddelbart bedring, men har hatt problemer med å finne riktig dosering. Har rett og slett følt meg fyllesyk til tider med skjelving og hjertebank mm.
Så fikk jeg endelig fatt i D-vitaminer som n'finn anbefalte og jeg går nå på 2 grain westhroid og 20 mg. D-vitamin og nå kjennes det ut som tingene har falt på plass. Føler et herlig fravær av ubehag og heller ikke hjertebank og skjelving.
Kanskje du skulle prøve D-vitamin?
Lykke til!
Det er nok ikke så lett å vurdere hvordan man best starter opp.
Noen er følsomme og må ta det pent, men generelt skal man øke så fort som mulig. Og man skal ikke ta hensyn til hvordan dette virker på andre enn seg selv. Her må vi være selvsentrerte !
De som ikke tåler så rask økning sliter både med at det går for sakte (de går altså på for lav dose) og med symptomer.
De som har gått lenge ubehandlet eller med dårlig virkning av Levaxin har jo et underskudd i kroppen. En kan si at kroppen venter på hormoner.
Når de kommer, skjer det ting som ikke har skjedd på lenge, og det må man jo forvente.
Dette kan sikkert også føles og vurderes til at man ikke tåler så rask start.
Ett symptom står over alle og det er hjertebank ved høy puls. Det taler tydelig for at man skal redusere dosen.
Noen må likevel gjennom en periode med hjertebank, men en bør ikke gå med dette lenge. Noen dager er helt ok.
Man kan få noen dagers hjertebank hvis man har økt raskt (for raskt) - da får man innstille "farten" deretter, men det er svært få som får dette på doser under 2Grain.
Om det varer mange dager er dosen helt sikkert for høy. Hopp over dosen en dag og fortsette på samme dose kan være et triks til å få slutt på det, men går ikke det må dosen ned.
Jeg lå jo på 4Grain da jeg startet med D3, og fikk hjertebank.
Jeg valgte å sette ned Armourdosen og fortsette med D3, så det virker som at mangel på D-vitamin kan gjøre at man føler seg bedre på høye doser.
Den dosen som ga TSH=0 første gangen var 1,75G.
Nå har jeg forsøksvis satt ned dosen til 2,25G - 2,5G har jeg hatt i 8uker.
Jeg bruker 35µg D3/dag nå. Laver doser merker jeg ikke så mye til.
D-vitamin er det etterhvert flere som er blitt oppberksom på at man mangler. Noen går så langt som å si at det er det eneste vi mangler.
Og - hvem er vi ?
Det er iallfall ikke oss ! Vi er glemt og gjemt i denne diskusjonen.
Man har ikke kommet til oss enda - vi må finne det ut sjøl, og det er klart at dette er bra for oss ! Mest sansynlig bedre for oss enn for de som er friske.
Så hva venter dere på ?
joda er med på alt det her...har jo vært syk i 10 år snart så Gudene skal vite at jeg har kjent på kroppen både for Lite og Mye levaxin.
For mitt vedkommende er det ikke hjertebank,energi,osv som føles som mest plagsom.(selv om det er Pyton nok!!)
Det er behovet!!!for enorme mengder søtsaker som ødelegger alt.(farlig for helsa og blodsukkeret..også spiser jeg i smug,gremmes.. :? )
For de som ikke har følt det ukontrollerte behovet og fråtsingen samt at det trigger og gjør at jeg spiser optil 12 timer med snop-kan jeg fortelle at det føles jævlig ha det behovet!!!
Handler ikke om Vilje,for jeg har lyst på søtt hver dag og nøyer meg med en bit eller to og ferdig med det,men så kommer hyperfølelsen og da er det ingenting som nytter.Kun fokus på en ting:Spis!!
Og Alle vet jo at 5-600 gr om dagen med søtt gjør Store utslag på vekta ganske raskt?!
Oppdaga sykdommen min slik;fikk hyperthyreose,spiste masse søtt,la på meg 20 kg osv...
Og har vel sett i ettertid(og etter at jeg prøvde Lio) at det skjer når T3 stiger.
Har Lav T3(2.-2.5) alltid merket med # fra labratoriet,og de gangene jeg har tatt kontrollprøver når spisingen står på som værst så er T3 over 3.
Så eneste jeg har funnet ut funker er å kutte levaxin til det roer seg,og når dette skjedde med Armour så tenker jeg at t3 tilførselen i tabl gjorde utslaget på mitt etegilde :?
prøver nok igjen med armour og ser hva som skjer..
Og når det gjelder d-vitamin så har jeg spist det lenge nå i høyere doser fordi jeg ble anbefalt det pga beinskjørheten..
Om det har gjort noe for stoffskifte for min del vet jeg ikke,ei heller om det har hjulpet på beina mine....
Det jeg iallefall IKKE har funnet kur mot ,er søtsuget...
Annet enn å Holde T4 rundt 12 og En lavest mulig T3(bra konverteringen er så dårlig da..? :roll: )
og aller helst skulle jeg hatt en Tsh rundt 1-men til det har jeg nok for lave verdier.
Alle innspill mottaes med Stor Takk,dere er jo de eneste man kan "snakke"med. :)
Kjenner så absolutt igjen det voldsomme søtbehovet. Jeg får det spesielt når jeg er underdosert - i tillegg har jeg behov for å spise ett eller annet selv like etter middag. De går en del lettbrus i løpet avv kvelden.. Det går mye bedre når doseringen blir riktig.
Videre "kjenner" jeg på kjertelen(?) og går og kremter hele tiden. Kjenner meg igjen i dine symptomer der n'finn :-)
Fortsatt lykke til!