Re: Blodfersk på dette....
Hei, det er ikke så lett når den der hersens TSH ikke er steget så mye ennå.
Du har vel aksje ingen målinger fra dengang du var helt frisk.
Problemet er at referanseområdene er alt for vide, og de varierer individuelt. altså at hvis din fiske TSH er på 0,5 og din kropp mener at din ft4 blir for lav, da stiger TSH til for eksempel til 2 og det er unormalt for deg, men legen ser det ikke sånn.
Normal TSH er ganske tett ved 1.
Prøv å få antistoffene målt, men belag deg med at legen ikke bruker noen særlig energi på dette siden din TSH er godt under 3,5 som er grensen her rundt Oslo.
TSH stiger ganske sakte, og er ofte seks uker etter symptomene. Noen ganger tar det flere år før den gidder å stige.
Husk å alltid ta prøven om morgenen, siden ettermiddagstallet er halvparten av morgentallet, jeg har selv brent meg på det. Hadde 2,5 på ettermiddagen og ft4 var på 10,5 (10-20) og legen sa jeg umulig kunne ha stoffskifteproblemer. Men min ft4 var veldig lav.
Jeg måtte selv forlange å bli satt på levaxin. det hjalp etter en halv time allerede.....
Vent seks uker eller tre måneder med å be om ny prøve (og i kulda så stiger vel TSH litt og man bruker opp mer t4) og få tatt antistoffprøver.
Hegge sa engang at alle barn av fedre med lavt stoffskifte har stoffskifteproblemer.....du har jo en far med stoffskifteproblemer.
bare mine tanker.
nora
Tusen takk for svar nora. Mener bestemt at det ble tatt anti -tpo og tras, men det sto ikke på prøvesvarene jeg fikk utskrevet. Tar disse lengre tid, eller er de bare utelatt fra det jeg fikk se? :?
Kan godt være at de tar lengre tid. TSH og ft4 gjøres omtrent på dagen.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av nora
Kan godt være at de tar lengre tid. TSH og ft4 gjøres omtrent på dagen.
Takk for svar, jeg får spørre når jeg skal til legen igjen i slutten av mnd.