STOFFSKIFTE OG VOND RYGG???
Hei, håper noen her vet svar... Sliter med vond rygg, kan det ha noe med stoffskifte mitt å gjøre? Hadde høyt for 3 år siden, er nå lav, men sliter kjæmpe mye med ryggen. Har lest en plass at høyt stoffskifte fjerner muskelmassen, er dette sant? Jeg vet ingen ting om dette, å legen min er helt "blank" når d gjelder min sykdom :? Er der noen som vet svar..?
Re: STOFFSKIFTE OG VOND RYGG???
Det er nok mye sant i det du har hørt.
Kroppens celler forbrenner glykose - en sukkerart som kroppen får av karbohydratet som er lagret i leveren.
Høyt stoffskifte gjør at dette lageret kontinuerlig forbrukes slik at det blir lavt - da må kropppen lage gjykosen av fett - og når det minker på fettet lager den det av proteiner.
Og det er jo musklene det - som også er kroppens innerste kriselager.
Bruk av proteiner til glykoseproduksjon er KRISE.
Nevner at store og vedvarende anstrengelser forårsaker det samme hos normalstoffskiftige.
Da Vegard Ulvang gikk over Grønland hadde de feilberegnet matinntaket og det førte til at han mistet 12 kg - og det var jo muskler alt samma.
Og det var årsaken til slutten p karriæren - han kom seg aldri att.
MEN.
Om jeg får anta litt :
Det kan være slik at du mister benmasse - altså at kalsiumstoffskiftet er i ulage.
Jeg baserer dette på at jeg får vondt i lenderyggen (også nede i nakken) når jeg tar store D3 doser og samtidig tar for lite kalsium og magnesium.
Benstoffskiftet er en kompleks masse å røre i.
Du kan også ha for lite D-vitamin.
Da tas ikke kalsium opp av tarmene.
Velg selv.........
Du bør rett og slett prøve det fram
Prøv å hølje i deg kalsium og magnesium, gjerne også vitamin K og E.
Hvis det hjelper, er det fordi du har produsert mye D-vitamin uten å øke inntaket av nevnte stoffer.