Jeg fik konstateret lavt stofskifte for ca 4 uger siden
Hej. Jeg fik konstateret lavt stofskifte for ca 4 uger siden. Mine prøver lå på TSH 7,5 (0,3-4,5) og t4 13,4 (13-23). Fik ikke taget hverken t3 eller anti-TPO eller TRAK(eller hvad hedden nu?). Fik at vide, at jeg var ved at udvikle lavt stofskifte, fordi TSH gik op - kæmpede for at øge kroppens stofskifte- og at t4 var lav.
Hvis jeg har forstået det ret er det t3 og t4 som styrer selve kroppens stofskifte, og som jeg skal være interesseret i? Ikke TSH som blot er hjernens svar på, om stofskiftet er højt nok. Hvilket ikke er et reelt tal, da kirtlen ikke selv producerer t3 og t4 længere?
Hvorfor er anti-TPO og den anden prøve så vigtige? Skal man ikke medicineres ligemeget hvorfor ens stofskifte er lavt?
Startede på 50 mikrogram Eltroxin- hvilket sænkede TSH lidt men ikke ændrede t4. Blev øget til 100 mikrogram dagligt i sidste uge. Sover ikke længere det halve døgn og har ikke så meget kvalme mere, når jeg spiser - men har en del andre symptomer.
Jeg fik faktisk taget disse stofskifteprøver helt tilbage i 2004 og 2005. Begge gange lå t4 i den lave ende af "det godkendte/normalområdet" - i 2005 var TSH for høj, men ingen reagerede. Allerede tilbage i 2002 ca. kunne jeg være så træt, at jeg knap kunne rejse mig efter en tur hjem i tog fra arbejde.
Søvnproblemer - overdosering?
Godmorgen
Jeg har brugt en del af denne tidlige morgen på at læse en del af de indlæg, der har været omkring søvnproblemer. Jeg kan ikke helt finde ud af, hvad årsagen til søvnproblemer er.
I indlægssedlen til Eltroxin står der, at søvnproblemer opstår ved overdosering.
Hvis jeg ellers har forstået det norske korrekt, kan søvnproblemer også opstå som følge af at man tager medicinen om aftenen, som en reaktion på en øget dosis eller pga. for lav fri T4. Er det korrekt forstået???
Har ikke lyst til at opsøge læge pt, da ham som har sat mig i behandling er på ferie. Den anden jeg er kommet hos i lægehuset, mente slet ikke jeg havde for lavt stofskifte, da han så at jeg var sat i behandling.
Tager ikke medicinen om aftenen, så det kan ikke være det.
Efter jeg er blevet øget, har jeg fået spændinger/ømme bryster og noget der kunne ligne PMS og altså søvnproblemer (kunde sidste to dage) + lidt uro (synes det har været i benene men kun om natten). Har været en del træt i løbet af dagen siden jeg blev øget.
Til gengæld er jeg stort set blevet min kløe kvit og min kvalme i forbindelse med måltider er tilsyneladende også væk.
Startede på 50 mikrogram Eltroxin. Efter tre uger var der stort set ikke synlige resultater. Blev øget til 100 mikrogram.
Hvis det ikke er oplysninger nok til at svare, så gør mig venligst opmærksom på det.
Håber at høre fra nogen med erfaring.
Hilsen
Vandmanden79
Re: Søvnproblemer - overdosering?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av vandmanden79
Startede på 50 mikrogram Eltroxin. Efter tre uger var der stort set ikke synlige resultater. Blev øget til 100 mikrogram.
Det kan være at du har økt for raskt. Det er vanlig å starte på 25 (evt 50) mcg Levaxin (jeg vet ikke om Eltroxin er samme styrke) og så øke litt etter ca 4-8 uker.
Opptrappingen bør skje langsomt, ellers kan man få overdoseringssymptomer.
100 mcg etter tre uker høres veldig mye ut, spør du meg.