jeg pleier å måle t3, t4 og tsh. det andre alle snakker om- hvorfor skal man ta disse, og hva kan de vise?
bør jeg be om dette neste gang hos legen?
Printable View
jeg pleier å måle t3, t4 og tsh. det andre alle snakker om- hvorfor skal man ta disse, og hva kan de vise?
bør jeg be om dette neste gang hos legen?
TRAS og særlig ant-TPO er prøver som bør tas innledende - for å klargjøre hva som er feil - altså er de diagnoseverktøy.
Har man disse er det klart hva du feiler - da er kjertelen syk.
Når kjertelen er gått til grunne kan disse forsvinne, så å ta dem etter mange år på Levaxin er ikke like påkrevd.
Prøvene du spør om er målinger som viser hormonmengder i blodet.
Ingen vet jo hva du bør ha av disse, man har bare et gjennomsnitt av hva friske mennesker har å holde seg til - ikke hva du bør ha.
De kan si om du har alt for mye eller alt for lite - ikek hva du synes er best.
Det må du sev finne ut.
TSH , ft4 og ft3 er de vanlige prøvene, samt antistoffene, slik som anti-TPO elelr TRAS. Det fins også andre antistoffprøver og noen er bare postitive på en av dem. Thyroglobulinantistoff er en slik en, noen kan være postitive på bare thyroglobulinantistoff og det betyr også hashimotos. Og 20% som har hashimotos er alltid negative på blodprøver, men dehar hashimotos, som man da kan se på at ultralyd av kjertelen viser en mørk kjertel (aktivt kjertelvev er erstattet med ekkoarmt bindevev). På de tyske forumene ser man at de fleste blir sendt rutinemessig til ultralyd for å diagnostisere hashimotos. Har ikke sett det her i Norge.
I Sverige blir de i tvilstilfelle sendt til finnålsbiopsi av kjertelen, som er enda mer nøyaktig enn ultralyd. Man kan tydelig se bindevev i prøvene istedenfor kjertelvev.
Her i Norge går de stort sett bare etter TSH for å diagnostisere hashimotos, men vi har sett her på fporumet at noen ble satt på levaxin pga symptomer samt positive antistoffer.
TSH er et hypofysehormon, ikke et stoffskiftehormon og er ganske unøyaktig etter vår erfaring. Når man har hashimotos, eller antistoffer, er den veldig upålitelig fordi TSH da ofte blir for lav i forhold til symptomene elelr thyroideahormonene.
Per definisjon skal jo TSH gå over referansområdet samtidig som ft4 går under referanseområdet, og TSH gå under referanseområdet idet ft4 går over referanseområdet, og det har de funnet ut ved å teste 10 personer (!). Men jeg har referaner som sier at det ikke skjer hos oss som er behandlet for lavt stoffskifte. Exogene thyreoideahormoner senker også TSH mer eller minder i forhold til formelen.
Vi på forumene har erfart at thyroideahormonene, ft4 og ft3, er mer pålitelige når man går på levaxin , eller kombibehandling elelr andre thyreoideahormoner.
Formelen her er at de fleste må finne sitt individuelle nivå ved å føre dagbok og skrive opp doser og ft4 og ft3 og TSH.
Veldig vanlig er at de må ha ft4 og ft3 sånn cirka to tredeler opp i referanseområdet.
Fürst og Capio skriver at man trenger høyt ft4, og at noen til og med trenger ft4 over referanseområdet, smat lavt TSH. Det kan være lurt å printe det ut siden mange leger aldri har lest der.
Og så fins det en mindre gruppe som kan godt ha ft4 i ndre halvdel av referansområdet, men de må da ha ft3 høyt.
Per definisjon for å lage et referanseområde, så måler man 100 friske mennesker som jobber i labben og resten av sykehuset, og så tar man vekk de 2,5 øverste og nederste og det i midten blir referanseområdet.
Altså per definisjon skal, og jeg gjentar skal, 2,5% ligge over referanseområdet, alstå vil det alltid måtte finnes minst 2,5 % som trenger ft4 og ft3 overreferansområdet på stoffskiftemedisin. Og dessuten virker ikke stoffskiftemedisin slik som den man lager selv så tallet skal være litt høyere.
Jeg merker en markant forskjell når min ft4 elelr ft3 går over eller under akkurat 50%. Andr merker denne forskjellen på for eksempel 66% (to tredeler). man må prøve selv.
Og, ja, TSH blir typisk lav når man tar stoffksiftemedisin, og TSH sin oppgave er jo bbare å skrike etter mer hormon. Når man tar hormoner så skal teoretisk sett TSH være 0. Men i praksis så er mange bra med en TSH på for eksempel 0,8 eller 1 eller noe sånt.
Offisielle retningslijer er 0,5-1,5 men noen vil alltid få en TSH på 0 ved riktig dose og de står i fare for å bli undermedisinert av den grunn fordi man jo da må gå etter ft4 og ft3. Hos meg ble for eksempel TSH på 0 med ft4 og ft3 under midten , og undermedisiinert. en tredel av hashimotos-pasientene har også hypofyesantistoffer, og alle som har antistoffer har også cytokiner som senker TSH.