Jeg har aldri hørt om Armour (eller hvordan det skrives)
Hva er forskjellen på de? Kan jeg bruke det istedet for Levaxin??
Jeg vil ikke mere opp i vekt!!!
Printable View
Jeg har aldri hørt om Armour (eller hvordan det skrives)
Hva er forskjellen på de? Kan jeg bruke det istedet for Levaxin??
Jeg vil ikke mere opp i vekt!!!
Levaxin er en kunstig fremstillt syntetisk produksjon av ett eneste av de hormoner som produseres av kjertelen. Thyroxin, eller T4, har fire jodatomer og er et for-hormon, som kroppen bruker som utganngspunkt for å lage sine stoffskiftehormoner. T4 brytes ned til kroppens stoffskiftehormon(T3) av en enzymstyrt prosess som heter de-jodinasen, som fjerner et jodatom.
Den kunstige fremstillingsmetoden er ikke eldre enn fra 1970 årene.
Før det brukte man naturthyroxin fra grisekjertler. De var dyre og det var enkelt for medisinindustrien og utkonkurrere produktet.
De vant legenes fortroelse med argumenter som at dette var det "nye" - tiden var inne til en endring. Alt skulle være moderne og det gamle skulle bare ut !
Den var "uberørt av menneskehånd" og man fremførte en rekke argumenter som det slett ikke er hold i.
Det værste er vel at myndighetene slukte rått industriens påstand om at "det var det samme, bare bedre" uten å kreve normale godkjenningsrutiner.
Levaxin er godkjernt fordi noen andre land har godkjent det.
Altså : Det de slukte rått var ikke bare at syntetisk T4 (nå Levaxin) gjør det samme alene, som alle kjertelens hormoner gjør i kroppen. Nei - praksis er idag at man tror det er bedre ! Bedre enn Armour iallfall - ellers ville men vel hatt Armour som førstevalg - og ikke under disken for spesislle plagånder . . . . (som meg iallfall)
Og Armour er kjertel og inne holder alt kjertelen produserte.
Vi er vel den eneste sykdomsgruppe som kun har en medisin ?
Til og med våre pasientforeninger legger seg flate for medisinindustriens ønsker og godtar forholdne uten protester.
Hvorfor man fremdeles den dag i dag ikke vil ha to medisiner til helbredelse av denne sykdom kan jeg ikke helt se det doktorale i. Begrunnelsen var nok økonomisk, men jeg oppfatter et klart nepottistisk grunnlag i dag.
Men den gamle industri er ikke helt død.
Og de har gjort god nytte av den alminnlige industrielle utvikling og har idag et stabilt naturbasert produkt.
Under bordet.
Hvis du vil prøve om din bestemors thyroxin er bedre for deg, må du be om det. Fastlegen har et skjema i skuffen som heter "registreringsfritak".
Om legen sender inn dette får du en resept for et år av gangen og kan hente Armour på et apotek.
Om dette skulle gi deg noen helsegevinst må du må betale for denne selv.
Myndighetene er ennå så hekta på "oldtidens" markedsføringstriks fra syntetindustrien at de skyver andre produsenter ut i mørket.
Sånn er det bare -
Det tar et år før du er opp i full dose og det koster 3-5000,- pr. år.
100stk 2 grains Armour ca. 500,-
Det holder med 1/4 om dagen i starten, men stiger etterhvert til 2stk om dagen. Etter et år eller mer går det litt ned igjen.
Mange møter motstand hos fastlegen sin.
Det brukes ennå urimelige argumenter for støtte til syntetindusetrien.
Om denne blir for stor finnes det flere muligheter for kjøp på internett.
Jeg føler meg så dårlig behandlet av myndighetene at jeg kjøper på internett.
Jeg ser ingen grunn til at jeg skal være et femte hjul på vogna, men det er begrunnelsen for min egen avgjøresle.