Som oversikten sier; vises matintoleranse på blodprøver, eller er det kun allergi som gir utslag?
Printable View
Som oversikten sier; vises matintoleranse på blodprøver, eller er det kun allergi som gir utslag?
Definisjonen på allergi er at kroppen danner antistoffer mot stoffet.
Overfølsomhet gjør ikke det.
Men disse begreper blandes jo endel i dagligtale og allergi menes vel en kraftigere form for overfølsomhet.
Det er omfattende å teste dette og jeg mener å vite at man nesten må spørre i hvert enkelt tilfelle.
Et eksempel kan være hvor forskjellig melk kan opptre.
Man kan være direkte allergisk mot enkelte av melkens innholdsstofer.
Man kan også mangle laktase slik at melkelaktosen ikke blir tatt opp av tynntarmen og fortsetter ut i tykktarmen. Der gir den næring til gjæring og man opplever nok ofte dette like ille som allergi - og blir nok av og til også omtalt som det.
Gluten problemer er en kroppslig reaksjon mot en del av glutenproteinet, gliadinet. Her skaper kroppen antistoffer og det er disse som gir problemene - og er således en ekte allergi.
Jeg tok en Yorktest, sendte blod til england (betalte først til et kontor i Norge) og de målte IgG andtistoffer mot 116 matvarer.
Det fins også slike tester hvor de måler både IgG og IgM antistoffer mot diverse matvarer, samt tester selve blodet mot direktie eksponering mot matvarer. Balderklinikken og Kilden helse har vel slike forbindelser til labber som gjør sånt i utlandet.
Man ville kalt postitive prøver på slike tester for matintoleranser, tror jeg.
(jeg reagerte mot gjær, kiwi. bønner og noen greier til. gjær var sterkest.)
Jeg har tatt blodprøvene på Balderklinikken. Det ble kombinert med en hudtest hvor stoffet ble sprøytet rett under huden. Akkurat det ble jeg skikkelig dårlig av. Reagerte ganske heftig på noen av de.
Det testes ikke spesifikt for gluten, men for alle kornsorter enkeltvis (iallefall på de prøvene jeg tok, de andre kjenner jeg ikke til.)
Tok vanlig cøliaki-blodprøve, men hadde "for lite" utslag.
Jeg fikk heftig utslag på: Soya, alle typer korn, mais, egg, melkeprodukter, storfekjøtt.
Hadde mindre heftig utslag på: Eple, pære, banan, sukker, gjær, karry, ingefær, løk.
(Tatt fra hukommelsen, mulig noe mangler)
hudtesten hvor man sprøyter litav matvaren inn under huden er en typisk IgE-mediert allergiprøve.
Hvis vi som ikke tåler gluten slik som cøliakerne får denne testen med hvete, så vil vel ingenting skje fordi glenintoleranse ikke er IgE-mediert.
Hvilke cøliakiprøver var ikke høye nok hos deg?
Det fins:
Ttg IgA antistoff
Ttg IgG andtistoff
antigliadin IgA antistoff
antigliadin IgG antistoff
endomysiumantistoff, en prøve som må undersøkes med immunfluoresens, den er veldig spesifkk
felles er at en del cøliakere bare slår ut på en av dem, eller på ingen enda biopsiene er positive.
Det eneste som egentlig teller er positiv respons på glutenfri diett.
Min veldige trøtthet forsvant plutselig en dag etter syv måneder på glutenfritt. det kan ta litt tid, altså.
Fat en bra artikkel om glutensensitivitet, verdt å lese
http://drkalish.com/info/gluten/article1.htm