Høyt stoffskifte, så lavt. Graviditet med høyt TRAS
Hei.
Jeg fikk diagnosen høytstoffskifte og graves sykdom for 8 år siden. Siden den gang har det vært mye sykdom.
Jeg startet med tabletter, men legen mente jeg mest sannsynligvis måtte prøve radioaktivt jod eller operasjon. Jeg hadde ønske om å få barn, og legen (spesialist) mente da jeg burde ta radioaktivt jod. Den første radioaktive jod kuren jeg fikk, slo ikke ut kjertelen, så… jeg fikk en ny dose.
Spesialisten min sa at jeg ikke burde bli gravid før etter 6 mnd etter joden, men at jeg kunne snakke med de på isotopen og høre hva de sa om saken. De mente at selve joden ikke hadde invirkning på en graviditet, så jeg ble gravid etter 4 mnd (på første forsøk kan man si). Spesialisten min mente jeg skulle gå til fastlegen min under graviditeten, så da ble det sånn.
Alt gikk fint....helt til uke 32. Da var jeg på svangerskapskontroll, der fikk jeg vite at hjertfrekvensen hos fostert var høyt og at hun ville undersøke saken nærmere. Vi ble sendt inn til sykehuset (bor 19mil unna), ultralyden viste at hjertet til fosteret var dobbelt så stort på den ene siden, altså en hjertefeil.
Jeg hadde vært på eksta ultralyd i uke 20, da var hjerte helt normalt. Vi gikk inn og ut av sykehuset hver dag i 14 dager, på ultralyder. Legene fant ikke hvor feilen lå i hjertet, jeg spurte: "kan dette ha noe med min sykdom å gjøre?", men fikk nei til svar, og ble forberedt på mulig hjerteoperasjon rett etter fødsel.
I ren frustrasjon gikk jeg opp til endokrinologen ved st.olavs hospital. Lurte på om det var en lege der som kunne svare på spårsmålene mine. Jeg fikk noen minutter med det som nå er legen min, hun tok blodprøver av meg. Samme dag fikk vi permisjon over helga til å dra hjem. På kvelden/natta fikk jeg veer, det ble ambulanse inn til sykehuset. På sykehuset ble vi møtt av et team med jordmødre, fødselsleger, barneleger, spesialister. Det ble tatt en avgjørelse på at jeg skulle føde naturlig, fosterets hjertefrekvens var oppi 270 en gang.
Fødselen gikk fort, og legene forsvant med vår nyfødte datter på 2770g og 51cm. Hun levde og fikk god hjelp.
Hun ble altså født i uke 34, med høytstoffskifte, det høye stoffskiftet gjorde at hjerte jobbet raskere enn det skulle og ble derfor større. Det var ingen andre problemer med hjertet. Problemet var at jeg fikk blodprøvene mine to dager etter at hun ble født og at de da oppdaget at jeg hadde ikke målbare antistoffer.
Hun ble etterhvert behandlet med betablokker, stoffskiftemedisiner og div andre behandlinger. Hun hadde mange problemer i starten, pneumotoraks, var lys sky, hjertefrekvens på rundt 200, nervøs, skjelettet var som en 6 mnd baby. Dette er meget unormalt og legene ved st.olav hadde ikke sett dette tidligere, til tider hadde vi mer informasjon enn de pga internett. Situasjonen var helt forferdelig. Etter 6 uker på sykehus ble vi sendt hjem og har siden den gang vært på mange kontroller. Vi har en nydelig datter som har klart seg fint, selv om hun hadde en tøff start pã… livet. Hun er underutviklet på grovmotorikken, men ellers normal som andre 2 1/2 åringer.
Jeg har nå sendt brev til pasientskadeerstatningen, da jeg mener legen min gjorde en grov feil da han sa det var greit å bli gravid etter 6 mnd, at jeg bare skulle følges opp av fastlegen min og at det ikke ble tatt tras av med etter joden. Jeg har fått en innrømmelse på at de aldri villa sagt og gjort det samme i dag. Det har vært en hard påkjenning, spesielt pga all uvisshet.
Jeg hadde fortsatt tras på ikke målbar, ett år etter fødselen, og den nye legen min mente jeg burde prøve operasjon for å bli bedre. Jeg fjernet skjoldbrukskjertelen april 2006, og har nå en tras på 26. Stoffskifte verdiene mine er fine, dvs jeg må ligg litt høyt i verdier pga øynene, da de er kommet ut en del.
Problemet er at jeg fortsatt er mye dårlig, er 50% sykmeldt nå, har vært 20% i 6 mnd, men måtte dessverre sykmelde meg mer. Føler jeg sliter med å bli trodd hos legen, han snakker ogsã… om psyken. Jeg lurer på om tras på 26 kan gjøre noe med kroppen min?
Håper på å bli bedre bare tras blir normal! Evig optimist. Jeg sliter med at kroppen min er sliten, den vil bare ikke, den vil sove, har utrolig stort søvn behov. Blir mest klar i overkroppen! Reagerer på mat- enkelte perioder renner all mat rett igjennom, med forferdelige magesmerter, (hold deg unna melk sier legen min), jeg reagerer på høye lyder, og sterkt lys. Har dager som er utrolig fine og formen er topp, men så våkner jeg dagen etter og har null energi.
Tror ikke selv det er psykisk, men prøveresultatene er fine, så da mener legen at jeg egentlig skal ha det bra! Var kanskje ikke så mange spørsmål her, men håper noen kan hjelpe meg med svar.