Gode råd for treg mage/løs mage
Dersom du er plaget med treg mage, gjør som følger:
Ligg på ryggen og massèr magen slik: Plasser håndflaten ved navlen og beveg hånden fra navlen og utover med klokken i større og større sirkler.
Ikke bli overrasket om det begynner å rumle i magen etter svært kort tid! Se heller ikke bort fra at du kan få det travelt med å komme til toalettet allerede morgenen etter.
Dersom du er plaget med løs mage skal du gjøre motsatt: Plasser hånden i magens ytterkant og beveg den i sirkler inn mot navlen - mot klokken.
Dersom du bare ønsker å holde fordøyelsen i orden gjør du begge øvelsene.
Øvelsene bør gjøres morgen og kveld og sørg for at du har det varmt og behagelig. Ikke press hånden mot magen - det skal bare være et lett trykk og du vil kjenne en god varme mot magen. Gjør øvelsene så lenge du orker, men jeg anbefaler ca. fem til 10 minutter om gangen.
Dette er et gammelt kinesisk slankeråd. Jeg ga tipset til min mor som da hadde vært plaget med treg mage i flere år. Allerede første morgenen etter at hun hadde startet med øvelsen, måtte hun på toalettet! Selv har jeg glemt disse øvelsene i mange år nå, men har nå begynt å gjøre øvelsen mot treg mage - og den hjelper!
Jeg hører gjerne fra dere som prøver disse øvelsene.
Sv: Gode råd for treg mage/løs mage
Jeg har et kjempe flott tips som jeg fikk hos legen min sist jeg var der.. Det har fungert utrolig bra for meg! Jeg har slitt med hard mage så lenge og det har vært forferdlig inntil jeg la trykk på denne problematikken for legen min sist jeg snakket med han.
Da kommer han med et tips om å ta høydoser med C-vitamin i pulverform (helt opp til 2000-3000 mg såfrem til at du ikke har en nyresykdom) og magnesium (pulverform), og det har virket så bra! Pulveret får du på helsekost og følg doseringen på pakken. Jeg tar opptil en 800 mg magnesium annenhver dag samt c-vitamin og det virker veldig bra på fordøyelsessystemet!
:D
Hard/treg mage kan være et tegn på underdosering på tyroksinmedisin
Det er det hos meg - ikke bare får jeg treg mage, men også smerter som skriver seg fra divertikulitt(en type tykktarmsbetennelse).
Jeg hadde slike smerter hele tiden da jeg gikk på Levaxin, og det ble borte da jeg gikk over til Tyroid.
Jeg kan ikke se det anderledes enn at Levaxin ikke hadde tilstrekkelig effekt.
Utilstrekkelig effekt vil slå ulikt ut på forskjellige mennesker.
Hvor er de cellene som er mest avhengig av at stoffskiftet fungerer ?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Hard/treg mage kan være et tegn på underdosering på tyroksinmedisin
Sant, men inntil jeg finner rett dose og rett medisin så holdt jeg ikke ut dette kjøret lenger :) Er kjempe glad for å slippe Duphalac og annet som egentlig bare virker mot sin hensikt, i alle fall i mitt tilfelle. Magnesium virker jo bra på hjertet også :) Mitt hopper hit og dit og det er ikke pga. forelskelse for å si det sånn :lol:
Kopiert fra tråden til Fruemå. Takk xx9
Relatert: Enzymer og lavt stofskifte
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
Når det gjelder enzymer så hadde heller ikke jeg noen større virkning av "superenzymene". Men den som Anisa linket til, fra Now, den gjorde mye bedre. Og når det gjelder probiotika så hadde jeg brukbar virkning av VSL#3, men den er jo grisedyr, og jeg fant faktisk ut at for meg og min mage så er russisk hjemmegjæret surkål MER effektivt.
Jeg brukte hurtigversjonen beskrevet i linkene
http://www.wayneyoga.com/blog/classi...how-to-make-it
http://seattlecookingspree.net/index...kles&Itemid=45
http://arbuz.com/recipes/pickled-cabbage-recipe
Det som er viktig i oppskriften er
Kål og jod-FRITT salt.
Vi bruker også gulrøtter og av og til paprika
Når alt er finsnittet og blandet (vi bruker en "mandolin" for dette) så har vi det oppi en kaserolle litt etter litt mens vi stapper med potetstapper til det kommer væske fra kålen. Jeg bruker en springform-bunn som er litt mindre enn kaserollen og så setter jeg en kjele med vann oppå der som vekt. Hiv et rent klede over som beskyttelse mot støv og fluer. La stå i romtemperatur. Etter noen timer skal all kål være dekket av væske. Og neste dag skal det lukte litt merkelig. Ikke veldig ille, men litt iffy. Skum av eventuelt skum, ta av vekta og stikk ned i bunnen med strikkepinne eller liknende sånn at man får ut eventuelle gasslommer. Press så godt ned og sett vekta tilbake. Gjenta stikking, avskumming og nedpressing i 1-5 dager... til det slutter å boble. Jo kjøligere kålen står, jo lengre tid tar det. Etter det roer seg kan man smake. Jeg oppevarer kålen avrent i norgesglass i kjøleskapet. Holdbarhet er iallfall 4mnd + (Den vi spiser på nå er 4mnd gammel).
Bruk: jeg bruker det i stedet for surkål og jeg spiser gjerne 1-2ss til middagsmaten som "grønnsak" eller tilsetter litt i salat eller suppe.
Spørsmål:
Er ikke kål en av de verste goitrogene matvarene?
Til det kan jeg bare svare at jeg spiser MASSE jordbær i sesongen - omtrent lever på det... og jeg spiser vel sånn kål fra 7 eller mer ggr uka (da jeg var mest aktiv med operasjon "snu dårlig mage" spiste jeg gjerne 1ss til iallfall to måltider om dagen) ned til nå 2-3 ggr i uka og jeg har ikke merket noe negativ virkning, derimot stor positiv virkning av kålen. (Jordbærene kan jeg vel si er mest for smaken sin del.)
Jeg
tror at goitrogene matvarer har størst effekt når de spises av mennesker som allerede kanskje ligger på grensen til lavt jod/selen (eller andre viktige mineraler) og mindre effekt i systemer som er i mer balanse - eller som supplementerer aktivt. Og så deretter må det bli en avveining om matvaren gjør mer godt enn ille totalt sett - og om den lett kan erstattes av noe annet. Denne kålen og jordbærene er noe som jeg har nytte av og glede av... i motsetning til store mengder av f.eks rapsolje.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Fin oppskrift, men vi gjæret altså i en stor stålkaserolle uten problemer. Svigermor (vaskeekte moskovitt) mener plast bør brukes... Andre sier plast IKKE bør brukes, så jeg tror det er mye "tror" rundt dette. Den ene siten jeg brukte som veileder brukte til og med jordert salt, mens jeg er overbevist om at det altså drepte en batch hos meg og er NoNo i følge svigermor (på grunn av de bakteriedrepende egenskapene)...