Hva bør TSH ligge på når man er medisinert....
Lenge siden jeg har vært her nå....brukt Levaxin i snart 1 år nå, og ting bedret seg faktisk! Selv om endokrinolog sa jeg burde gå til psykolog og de andre legene tviholdt på at min TSH på 5 ikke var nok til å gå på Levaxin og at jeg nok ikke hadde stoffskifteproblemer selv om operasjonslegen som fjernet halve kjertelen min påpekte at verdiene mine måtte holdes under oppsyn av fastlege og ikke stige - heller synke. Skulle se det an etter operasjon, om kjertelen "kom igang" av seg selv etterhvert - hvis ikke medisin. Slik tolket ihvertfall jeg informasjonen...
Uansett første året etter operasjon gikk det vel passe greit, men fjoråret var mildt sagt turbulent - og bla-bla-bla --> fikk kranglet meg til å forsøke minste dose Levaxin (50) og ting ble gradvis bedre og både jeg og de rundt meg fikk igjen den "gamle" meg. :)
Jeg har målt TSH jevnlig etter dette, og de 2 siste gangene har fastlegen vært fornøyd med at den ligger på cirka 2, mens jeg mener jeg har lest og hørt at når man går på Levaxin så bør den ligge på 1. Jeg har nå de siste månedene begynt å føle meg litt "mensen" igjen hele tiden og lurt litt på om det er det at jeg ligger på 2 og ikke 1 som er grunnen... jeg bare ORKER ikke spørre legen om dette fordi han kimser så av dette med stoffskifteproblemer. Han kan vel for lite...... :twisted:
Jeg har lenge nå bare tenkt at jeg er sliten og at ting går litt opp og ned her i livet, men siste uka nå har jeg følt meg litt VEL lite som meg selv. På gråten hele tiden og stort sett misfornøyd med det meste - ikke minst usikker og mangler magefølelse.......hvis dere skjønner. Minner meg litt om det jeg følte før Levaxinen....
Når jeg tenker meg om så hadde jeg en 3 uker lang hår-trøbbelperiode her igjen også (var slik jeg oppdaget struma, mistet masse hår og håret oppførte seg kjemperart......snålt...), det er imidlertid blitt bedre nå.
Oj, dette ble mye prat bare for å spørre om TSH bør ligge på 1 når man går på Levaxin :lol: :lol: ...bare lurte på om jeg skulle forsøke å øke til 2 tabletter om dagen en periode for å se om det hjelper...når bør jeg merke endringer da, tro...?
Har forøvrig nå også lest at man ikke skal ta levaxin før legetimen den dagen man skal måle TSH etc da dette gir uriktige resulateter...aaaagh!! Det har jeg aldri tatt hensyn til. Videre fikk jeg før jul beskjed om at jeg hadde veldig lavt jerninnhold og måtte ta det i 4-6 uker før jeg målte nivået igjen - i samme artikkel jeg nå leste står det også at det er veldig viktig å IKKE ta Levaxin og jerntabletter sammen. Burde ikke lege si sånt til meg!?!?!? Jeg har ikke gjort det altså, men allikevel........kjekt å vite.
Takk for svar, ha en fin kveld!!!!