-
Nykomling som søker svar
All der ute med mer erfaring enn meg
Etter påtrykk fra min mor som har lavt stoffskifte tok jeg en blod prøve for en måneds tid siden. Blod prøven viste som følger:
B-HB - 12,9
Ferritin - 50
B12 - 243
TSH - 12
Fritt T4 - 10,2
Anti TPO - >1000
Hva betyr dette? Jeg har fått beslked om å begynne med den minste pillen til å begynne med og skal ta en ny blod prøve om 4 uker.
Det rareste er at jeg i utgangspunket ikke kjente meg igjen i beskrivelsene jeg leste når det gjalt symptomer.
Etter å tenkt litt og lest litt kan jeg allikevel krysse av for tørr hud, eksem av og til (atopisk), kan hende har jeg litt kaldere hender enn andre, muligens 5 kilo for mye - som det er vanskelig å bli kvitt selv om jeg trener og spiser sunt. Har langt hår og det er alltid en stor dott i dusjen etter at jeg er ferdig. Jeg er som oftes full av energi og tror ikke jeg er mer sliten enn andre.
Jeg og kjæresten kunne godt tenke oss å få barn - det har vi jobbet med det siste året uten hell. Kan hende er stoffskifte en av årsakene til det?
Tanten min kikket på testen min og lurte på om ikke B12 og Ferretin var litt i laveste laget. Er det det?
Hva gjør jeg eventueølt for å øke?
Jeg har mange tanker og spørsmål uten helt å vite hva jeg bør gjøre. Trenger tilbakemelding fra noen med mer erfaring.
Ganske frustert Heidi :shock:
-
Betyr at du skal gjøre som morradi sier :)
Det må være en viss arvelighet i dette - mange i min familie som har det også.
Blodprøven din viser at immunforsvaret ditt danner destruktive antistoffer mot skjoldkjertelen. (høy anti-TPO)
Og det har pågått en stund, for kjertelen får kraftig beskjed fra hjernen om å øke produksjonen (TSH=12) - og det skjer ikke. Kjertelen orker bare å produsere så mye at fT4 er helt i bånn (10,2).
80% av de som får lavt stoffskifte får det på denne måten. Den pågående aktiviteten kalles også Hashimotos eller bare Thyreoiditt.
Det er en betennelsesliknende tilstand i kjertelen som de ikke har noen tiltak mot. Den fører til at kjertelen slutter å produsere og at du må erstatte kroppens produksjonstap med piller.
Symptomer som følge av dette er mange - det er jo hele kroppen som lider under mangelen og det er derfra signalene kommer. Slike symptomer "har alle", men når vi får dem, så er de verre og varer lengere og noen er kroniske. Som feks. at stølhet etter trening varer lenge og man lettere glemmer. At du ikke går ned i vekt er også typisk.
Temperaturen er også lav, men det merker man ikke før man måler morgentemp. før man står opp.
Stoffskiftet jobber hele natten og aktiviteten reflekteres i denne tempen.
Noen blodprøver bør være høyere enn minimum hos oss og tante har rett, men dine er ikke så veldig mye under det som regnes som ønskelig da, men du bør huske å ta de prøvene senere.
Om stoffskiftet er lavt påvirker det kroppen som jo må fungere i tilstanden, og det gir seg utslag i mange blodprøver - kolestreol blir høyt, kjønnshormoner endres osv. Så ønskes barn er det viktig å ha rett stoffskifte. Enda viktigere å følge det opp under graviditeten.
Det høres jo ut som du er godt igang med en liten startdose. Det er bra å ikke starte for brått - det tar lang tid å endre stoffskiftet ......
-
Takk for svar,
det er godt å vite at det er noen man kan snakke med og spørre om alt der "rare" man lurer på. Jeg lærer stadig mer og det er mye bra info på disse sidene.
Jeg er spent på den neste blodprøven min, og om den viser forandring siden jeg begynte med levaxin. Hvor raskt er det vanlig å øke dose om man behøver det? Hvis det er noe som kan kalles vanlig...
Det er mye snakk om kosthold på sidene. Er det matvarer man bør holde seg unna?
Heidi - stadig litt klkere...
-
Hvor raskt er det vanlig å øke dose om man behøver det?
Det er nok veldig forskjellig og ikke så godt å gi det et skjema på.
Legene regulerer jo dosen etter blodprøvene, og det er ok å gjøre det slik til å begynne med - til man kommer opp i en dose som er over 100µ/dag og til legen sier at du er stabil.
Men for mange mangler det litt - den beste dosen kan ligge litt over dette - men ikke sikkert det gjelder for deg. Behovet for å ha den høyere kan også komme etter mange år.
Det du spiser er et forhormon som kroppen lager et stoffskiftehormon av, og det tar 3 uker. Så skal jo dette ut i cellene før virkningen er der. Derfor øker men ikke oftere enn hver mnd til å begynne med, og hver annen når dosen er over 100µ/dag. Ett utgangspunkt er å øke med 25µ/dag på doser under 100µ/dag og 12,5µ når dosen er over.
Noen tåler mer - noen tåler mindre.
Blodprøvene er ikke prøver av stoffskiftet - de viser bare hvor mange stoffskiftehormoner som er tilstede - ikke om de gjør noe, og det er jo det viktigste da.
Så jeg mener at blodprøver ofte overtolkes og får betyding som rangerer OVER pasientens oppfattning av hvordan livet fortoner seg.
Det er desverre vanlig at leger ser mer på blodprøvearket enn på pasienten. Si fra om du opplever slikt !
Kostholdet mener mange bør likne på vikingkost - karbohydratfattig altså. Det er jo evnen til på forbrenne karbohydrater som er svekket. Og mange nevner at soyaprodukter ikke er bra.
Hvis du får tendenser til at kjertelen vokser (struma) er det grunn til å være forsiktig men kål og flere typer mat som man vet kan forverre situasjonen.
-
hei, hva er referansområdet for ft4 hos din lab? Hvis det er 9-22 så er nok din ft4 ganske lav, men din kropp har tynt mest mulig ut av det lille som er ved å kompensere , og det gjør kroppen ved å øke deiodinaseenzymene som omvandler t4 til t3, det aktive hormon. TSH er også en viktig del av denne styringsmekanismen, siden høy TSH ofte gjør at deionaseenzymet er slått på maks.
Det er nokså vanlig at hos sånne som deg blir ft3 relativt høyt, og at du derfor enda har lite symptomer.
Når du så begynner med levaxin, går TSH ned, og deiodinaseensymene, og også restproduksjonen i kjertelen.
Derfor pleier man å øke dosen gradvis og ta hyppige nye prøver.
Men noen leger tipper en antatt mål-dose etter en formel, som er 1,6 til 1,7 µg levaxin per kg, og setter pasienten på en lav dose og øker med 25 eller 12,5 µg alle to-tre uker og så tar man nye prøver når man nærmer seg måldosen.
Eller så tar man nye prøver alle 6 uker etter doseøkning. TSH er veldig sen om å rikke seg, og det tar ofte opp til 6-8 uker før den blir stabil.
Målet er også en TSH rundt 1, som jo er den normale TSH hos de fleste friske mennesker, men det fins alltid noen få med avvikende normal TSH.
Målet er egentlig at pasienten blir euthyroid, som betyr at han slutter å ha hypothyreose-symptomer, uansett blodprøver.
Hos meg så er det slik at jeg trenger ft4 og ft3 mist midtpå referanseområdet, helst litt over midten. Andre trenger dem to tredeler opp, eller høyere. Det er individuelt.
Lag et excelskjema eller skriv i en bok om hvordan du har det på de forskjellige dosene og blodprøvesvarene.
Grunnen er at man kan over tid trenge annen dose for å oppnå like blodverdier, og da har du din dokumentasjon.
Vi opplever nemlig ofte at pasienter poster her om at legen deres alltid sier at dine blodprøver er helt topp, enda TSH kryper oppover og oppover, og ft4 kryper nedover, og at pasienten føler seg verre og verre.
nora
-
Skal til legen for ny blodprøve i neste uke.
Hva skal jeg be han teste, hva er viktig å følge med på?
Trenger en liten huskelapp for meg selv :!:
Har alltid hatt veldig tynn og tørr hud inne i håndflaten, denne kjennes nå en smule tykkere og ikke fullt så tørr. Kan det ha en sammenheng med Levaxin?
Heidi
-
Hei, akkurat nå er du i begynnelsen av opptrapping med levaxin og strengt tatt trenger du ikke flere prøver enn TSH og ft4. Men å følge litt med ft3 noen ganger kunne vært interessant.
Jeg kan ikke love deg vesentlig bedring før du har vært på riktig dose en stund og du er fremdeles i prosessen med å trappe opp dosen. Vanskelig å si hva den blir, ofte blir den rundt 100-125 µg om dagen men 75 eller 135 µg er også mulig eller 50µg.
Jeg selv kjente fort at jeg hadde akkurat nok når jeg kom opp i 125µg dengang men jeg tror ikke alle kan kjenne det så tydelig.
Tørr hud er et hypo-symptom.
Har du lest listen over hypo-symptomer? Det kan bli noen aha-opplevelser å lese den.
Husk å ikke ta kalk og jern sammen med levaxin. de danner uoppløselige forbindelser med thyroxin.
nora