-
Øke første dag?
Prøvde å lete men det er så mange tråder og jeg glemmer hvilke jeg har klikket på :oops:
Har fått brev fra legen der hun vil at jeg skal ta 100 mcg Levaxin 5 dager pr uke. Går idag på 50 mcg hver dag pr uke.
Skal jeg hoppe rett på 100 da? Og er det lurt å ta dem ifbm virkedager og ikke i helgen?
Fryser støtt, og nå tror jeg det er like før telehiven har nådd hjernebarken :shock:
-
Øke første dag?
Hei Mio!
Når du står på såpass lav dose, kan du teoretisk øke med såpass i UKA. Men fordelinga di på dosen skjønner jeg ikke. Det er viktig at kroppen får jevne doser.. Legen din vil at du skal øke til 500µg i uka- det blir 6dager på 75µg og 1 dag med 50µg(lett med tabletter på 25µg,s verdi, eller om du har 50µg i tillegg). Hvis jeg har sagt noe galt her, håper jeg noen vil rette meg!
Hvis denne økningen blir for stor for deg, vil du merke overdoserings symptom..(som oftest hjertebank:RASK!),evvt. diare, svetting, skjelving på fendene/fingrene når du strekker ut armenem.m.
-
Legen sendte resept på 100 mcg som hun vil jeg skal ta 5 dager i uka - altså to dager hvor jeg ikke tar noe. ? Evt sitte med kniv og dele opp sånn noenlunde slik at det blir ca likt hver dag? :?:
Formen er såpass god, så jeg synes det er litt skummelt å skulle doble dosen - selv om det ikke er allverdens mengde det er snakk om. De symptomene du nevner frister ikke...
-
Øke første dag?
Hei igjen!! Hvis du kommer til å få for mye medisin, vil det som oftest merkes raskt; trapper du da ned igjen , forsvinner symptomene . Det som er "farlig" er å gå for lenge, for da kan symtomene henge i leeenge.Men har du sett prøveresultatene dine? De KAN jo være en god pekepinn på hvor mye du "bør" opp med medisin.... Du kan jo selv velge å bare øke annenhver dag i en 6-ukers tid for å se hva som skjer. Det ER bedre å bruke noen mnd, lengre tid enn å være for rask i svingene... Uansett.. 100µg deler du lett med hendene. På apoteket får du kjøpt tablettdeler.Da deler du lett videre de 50µ, men tabletten er såpass løs at du deler den mest sannsynlig med hendene, den og... Det viktige er iallfall å få tilnærma lik dose hver dag... Som sagt, andre vil kanskje hjelpe deg bedre! Jeg har begynt på det 4. året, og er ikke kommet fram til "vedlikeholdsdose" enda............
Mvh. Gunnda.
-
Du skal jo i utgangspunktet følge opp det du og legen din er blitt enig om.
Hvis du blir usikker på avtalen er det sikkert ikke noe iveien for å reforhandle den.
Når du er hos legen bør du gjøre avtaler med denne som gjør at du står friere i dosevalget.
Jeg har den avtalen at jeg spiser så mye jeg vil og kan bare komme når jeg vil å ta blodprøver.
Han vet at jeg ikke eventyrer den friheten.
Så hva synes jeg om å doble dosen over natta - om det synes jeg IKKE !
Og hva synes jeg om ikke å ta dosen hver dag - og det synes jeg heller ikke noe om !
Så jeg syns du skal reforhandle. Si du vil ha to forskjellige tablettstyrker. 100µ og 25µ er praktisk å ha. Så kjøper du en ukesbox med 7 rom og eventuellt en tablettdeler når du henter medisinen.
Gjør klar en hel uke av gangen og jobb deg sakte oppover mot en dose på sånn 1000µ/uke.
Sakte vil si en økning på 25µ/dag på doser under 100µ/dag og 12,5µ om du tar over 100µ/dag. Og du bør la det gå 2 mnd mellom hver økning.
Noen er følsomme for økninger og bruker halvparten av dette.
Muligens er det slik at legen har oppdaget at du kjertelen ikke lenger gir noe og forstår at kroppen din nå må få alle sine stoffskiftehormoner fra de tablettene du spiser. Da trenger du mye mer enn det du tar nå.
Men det er ofte slik at kroppen har stivnet litt på den stoffskiftetilstanden du har nå og ikke liker å gå opp for raskt opp i full aktivitet. Noen reagerer veldig på en for rask økning. Andre merker det ikke.
Omstillingen i kroppen tar lang tid og du kommer ikke noe raskere til målet ved å øke for raskt. Det kan noen ganger føre til at du må ned i dose igjen for kroppen er ikke klar - og da tar det bare lengere tid.
Jeg synes en bør prøve å etterlikne det kjertelen drev med når den var iorden mest mulig. Den produserer jevnt og trutt og hopper ikke plutselig over en dag eller to - derfor : jevn dosering.