Om jeg sliter meg ut og ikke lytter nøye til kroppens signal, så kollapser jeg.
Nylig var jeg over-ivrig og var for aktiv i 9 dager.
Nå har jeg ligget strak ut i senga i 13 dager.
Artig og vist hvor lenge andre som har det sånn ligger.
Printable View
Om jeg sliter meg ut og ikke lytter nøye til kroppens signal, så kollapser jeg.
Nylig var jeg over-ivrig og var for aktiv i 9 dager.
Nå har jeg ligget strak ut i senga i 13 dager.
Artig og vist hvor lenge andre som har det sånn ligger.
Jeg hadde en ukes hjemme-eksamen i juni i år. Selv om det var gruppeoppgave, og derav litt mindre stress, så ble jeg skikkelig dårlig etterpå. Lå rett ut i over 3 uker :(
Etter en langweekend i august var jeg også dårlig i 2-3 uker.
Og etter en noe opprivende diskusjon i november (stort psykisk press :( ) var jeg helt utslått i nesten 4 uker.
På bakgrunn av dette snakket legen om postinfeksiøst (syndrom ?).
Synes det er helt håpøst å ha det sånn.
Leit å høre at du har det sånn, men tusen takk for svaret. Da skjønner jeg at jeg ikke er alene om å kollapse i flere uker om det skjer ekstra anstrengelser.
Når jeg ligger sånn, klarer jeg nesten ikke å tro at jeg kommer meg på beina igjen.
Det høres jo ut som det er ME du har Tor. Skal vi ta oss en tur ilag til england? 15.000 kr for opphold, flytur og kurs hehe, ikke akkurat billig, men tror jeg blir å forsøke det
Jeg har heldigvis (bank i bordet) vært så dårlig at jeg må være sengeliggende, de dagene jeg blir helt elendig tar jeg sobril, ellers tromper jeg meg gjennom de tunge dagene.
Jeg tror kostholdet har endel å si å, har levd hyper sunt nu 7 mnd, forsøke å spise litt usunt i jula og kollapsa, ble helt ødelagt. Så tror jeg skal ta undersøkelse på balderklinikken i oslo. Noen som vet hva en blodprøve for å finne ut om du reagerer på noe etc koster? er det 4-5000 kr?
Jeg har lest diagnose kriteriene for ME, og de her helt like for hvordan mange her inne har det. Så jeg tror ME egentlig er lavt stoffskifte.
For det kan man jo ha selv om prøvene er såkalt normale.
Et kurs i England er sikkert hjelp, forstår det sånn at det hjelper oss å takle den ukontrolerte adrenalin utsondringen eller noe sånt. Men 15 000 kr har jeg ikke. Er på medisinsk rehabilitering.
Sobril, valium,vial etc hjelper faktisk meg og, ikke fordi jeg har så fryktelig angst, bare hjelper mot utmattelse og hjernetåke. Leste inne på ME forumet at mange opplevde det samme med slike tabletter.
Hvis det er matintoleranse-prøvene du tenker på, så kostet "full pakke" ca 2000kr i november. Tok den testen som inkluderte flest matvarer, 50 stk der da. Og får svar i midten av januar. Er rimelig spent.Sitat:
Opprinnelig skrevet av gutt_81
Men startet med noe som heter Vita Biosa rett etter prøvene. Etter anbefaling fra legen min der. Flytende fra helsekost, smaker ikke veldig godt. Men det har hjulpet noe. Har faktisk klart meg bedre enn forventet gjenom julen :D
Sitat:
Opprinnelig skrevet av gutt_81
Jeg tok matvare intoleranse test hos Anne Kathrine Ljøgodt på Balder klinikken. Prøven jeg tok var "full pakke" og kostet ca 450 US$.
Ved siden av dette så tok jeg en del andre blodprøver også. Tror hele gildet kom på ca 6.500,- til slutt.
Men det er verdt det! Jeg har blitt mye bedre i tarmer etc...!
ME er nok ikke det samme som lavt stoffskifte, selv om det likner.
årsaksbildet til ME er også enda uklart selv om man har noen indikasjoner.
en person med kun lavt stoffskifte vil i de fleste tilfeller ikke bli slått ut på den måten så lenge, men kanksje ha en litt annen form for uttalt tretthet eventuelt over lengre tid.
jeg kan selv bli helt utslått av og til, men en ME pasient tror jeg har en enda sterkere grad av utmattethet.
listen over symptomer på begge sykdommene viser jo denne forskjellen ved å kalle "vår" for slapphet/tretthet, mens ME har "total utmattelse" på sin.
men man kan jo ha kombinasjonen lavt stoffskifte og ME, så hvis man er sengeliggende flere uker i strekk ville jeg tatt en utredelse på ME.
ME er en definisjon av en tilstand, basert på eksludering av sykdommer og symptombildet. Thats it.
Hvem har sagt at man ikke kan bli totalt utslått av lavt stoffskifte?
Legene som baserer seg på en ikke bevist teori omkring noen blodprøver?
ME kan godt vere lavt stoffskifte, de vet ingenting om hva som forårsaker denne tilstanden, og de kan heller intet om hvordan lavt stoffskifte kan utarte seg, Maner jo "frisk" om blodprøvene er "korrekte".
Dette er en av de største problemene mine og sammen med leddsmerter/tarmproblemer/influendsverking hovedgrunnen til at jeg ikke fungerer i hverdagen. Har opplevd å bli slått ut etter en gåtur, mens andre ganger kan jeg pushe meg selv i flere dager før noe skjer. Før jul presset jeg meg ekstremt og betaler fortsatt. Verker i kroppen og sover bort mesteparten av dagene mine. Håper snart det slipper!
Jeg tror det er mange årsaker til at man kan oppleve utmattelse etter fyskisk/psykisk belastning. Jeg har hvertfall snakket med mange med flere typer sykdommer som har samme problemet. ME er nok bare en av mange årsaker og foreløpig en utelukkelses diagnose. Jeg vil gjerne ha utelukket andre muligheter før jeg er villig til å godta ME som årsak.
Huff.. håper vi alle finner veien ut av den elendigheten sånn utmattelse bringer med seg!