Armour Thyroid: Villedning av leger
Fra THYRA, nr. 4:
"Armour Thyroid: Veiledning for leger.
På bakgrunn av mange spørsmål til NTF om behandling med Armour Thyroid (ekstrakt av skjoldkjertel til svin), har lege Lars Omdal utarbeidet en veiledning for leger. Pasienter som mener de kan ha nytte av å prøve Armour, må ta dette opp med sin fastlege. Siden legen vil trenge medisinsk informasjon om bruk av Armour, kan pasienten henvende seg til NTF`s sekretariat med legens navn og adresse, og veileding vil bli sendt til legen.
I veiledningen gjøres det rede for at det ikke finnes kontrollerte kliniske studier på bruken av Armour, men klinisk erfaring er at en del pasienter responderer bra. Andre merker ingen forskjell fra behandling med Levaxin, og noen opplever T3-relaterte bivirkninger. Det gjøres oppmerksom på potensiell uheldig virkning av Armour på tilstander som hjertesykdom, insulinresistens, diabetes type 2, osteporose og nedsatt bentetthet".
"Lars Omdal intervjues i Thyra nr. 1-2008.
I Thyra nr. 1-2008 er det lege Lars Omdal som står for tur i vår intervjuserie av medlemmene i NTFs faglige råd. Han vil der si mer om sine erfaringer med å bruke Armour i behandlingen av noen pasienter som ikke oppnår god nok effekt av behandlingen med Levaxin eller kombinasjonsbehandling med Levaxin og Liothyronin."
Re: Armour Thyroid: Veiledning for leger
Ja du Hansen, det er mye vrede her i gården også, men uansett - dette er jo et skritt i riktig retning! og jeg er glad NTF trykker denne artikkelen. Det viser jo at de kanskje (selvom den har vært godt bortgjømt hittil) allikevel har en viss interesse i å bistå sine medlemmer! Fortsetter de i denne stilen skal jeg vurdere å bli medlem.
Jeg har så absoliutt behov for å lære mer om armour og generell medisinering av hypothyreose, det er helt borti natta at jeg skal sitte og trikse og mikse med pillene mine selv, bare fordi legen min som jeg har råd til (offentlig) ikke har peil, og fordi blødprøvene ikke forteller noe. Det føler jeg meg da slettes ikke kompetent til - men jeg gjør det allikevel.
Jeg tar 4,25 grain armour daglig - dette er uøkonomisk og spørsmålet er om jeg kunne redusert dosen og erstattet med billig t4 (levaxin) men dette kan jeg heller ikke begynne å rote med på egen hånd. Har rett og slett ikke råd (altså tid/mulighet) til å risikere en mulig forverring.
Håper NTF nå kan spre ryktet om armour til det norske folk, også dem som ikke vanker på forumet her. Så vi kan få litt fremgang på sakene etterhvert!
Jeg skal iallfall kontakte dette sekreatet og høre om de kan sende dette armour-skrivet til det kvinnemennesket av en lege jeg hadde da jeg bodde i trondheim! Hun visste ikke hva armour var og gadd heller ikke å sjekke det ut. Levaxin fikk holde. Har ingen personlig vinning på å sende henne dette ettersom jeg bor i utlandet og har ny lege (dog står jeg fortsatt på hennes pasientliste) men hun skal jaggu få det i posten sin allikevel!!! ha ha. Kjenner nesten en liten barnslig følelse av fryd.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av Joni
Fra THYRA, nr. 4:
"Armour Thyroid: Veiledning for leger.
På bakgrunn av mange spørsmål til NTF om behandling med Armour Thyroid (ekstrakt av skjoldkjertel til svin), har lege Lars Omdal utarbeidet en veiledning for leger. Pasienter som mener de kan ha nytte av å prøve Armour, må ta dette opp med sin fastlege. Siden legen vil trenge medisinsk informasjon om bruk av Armour, kan pasienten henvende seg til NTF`s sekretariat med legens navn og adresse, og veileding vil bli sendt til legen.
Men i alle dager! :shock: Er det et hemmelig dokument som er reservert for VILLIGE leger???? Hvorfor ikke få det inn i Tidskriftet for legeforeningen og dermed legge det frem for ALLE leger? Jeg begriper ingenting....
Når legen kan så lite og pasienten enda mindre.....Hvem skal greie å hoste opp dette skrivet da? Bare de som er medlem av NTF, og vi som er på Sonjas.....Ingen må glemme at der er mange stoffskiftesyke som ikke aner hvordan de kan få hjelp, og mange som stilletiende godtar en håpløs behandling. Så da spør jeg: Hvordan skal legene til disse pasientene få fatt i dette "hemmelige" dokumentet om Armour? Som kan vise seg å være redningen for mange......? Svar mottas med takk!
Sitat:
Opprinnelig skrevet av Yvette
Men i alle dager! :shock: Er det et hemmelig dokument som er reservert for VILLIGE leger???? Hvorfor ikke få det inn i Tidskriftet for legeforeningen og dermed legge det frem for ALLE leger?
Helt enig Yvette! Dette bør i tillegg legges ut på nettsidene til NTF! Det er vel bare statshemmeligheter som bør graderes så strengt?! :lol: Nå begynner jeg å bli mer og mer betenkt over hvordan NTF fungerer. Dessverre!
Sitat:
Opprinnelig skrevet av Joni
kan pasienten henvende seg til NTF`s sekretariat med legens navn og adresse, og veileding vil bli sendt til legen.
Er dette lovlig da? Det må i tilfelle være en anonym henvendelse fra pasienten. Ingen har da noe med hvorfor en pasient henvender seg til legen. Det er jo taushetsbelagt informasjon. Hvordan har de tenkt å løse dette mon tro?