-
Kan det ses i hænder???
Hejsa...
Jeg har selv opdaget mit for lave stofskifte for snart 8 uger siden, og er på eltroxin, og jeg er endelig begyndt at mærke en forbedring. Håber nu bare at det bliver ved...nyder at være mig selv igen :wink:
Dette indlæg drejer sig om min søster, som var til lægevagten igår...havde så voldsom hjertebanken at hun virkelig var bange. Har tidligere haft sådanne oplevelser, hvor hun har fået taget blodtryk og målt hjerte osv...og intet fundet unormalt. Men denne læge igår fandt hendes blodtryk for højt, og bemærkede hende kommentar omkring vægttab...har tabt omkring 15 kg på 11 mdr. Han kigger i hendes håndflader og spørger om hun nogensinden har fået målt stofskiftet...for det var nok årsagen!
Og så er det nu jeg bliver nysgerrig,- hvordan kan det ses i hænderne om man har en stofskifte sygdom,- har i hørt om det før???
Lykke
-
Når jeg fikk lavt stoffskifte endret huden seg i hendene mine.
Det så nesten ut som om hendene var veldig tørre. Fikk langsgående striper på insiden av fingrene, bortsett fra de ytterste leddene som så ut som om jeg hadde oppholdt meg i badekaret i flere timer.
Jeg har ei venninne med lupus som har akkurat det samme. Hun sa at hennes revmatalog hadde sagt at det var tegn på noe systemisk.
Kan det være derfor?
Shanita
-
man kan få en gulbrunaktig farge i håndflatene som følge av opphopning av karoten (samme fargestoff som i gulrøtter)
-
Det er iallfall to forskjellige tilstander som kan gi fargeforandring i hendene.
Lavt - gjerne ubehandlet - stoffskifte gir gule håndflater, og det kommer av at karotenet ikke metboliseres.
Derfor kan en bruke blodprøven karotener som en sekundær indikator for lavt stoffskifte.
Så farger ACTH brunt. En kan få flekker nesten alle steder, men furene i hendene er typisk.
-
Her får man den ene aha-opplevelsen etter den andre. Jeg har også furer inni hendene, særlig langsetter fingrene. Har overholdet ALDRI tenkt over at dette kunne ha noe med hypoen å gjøre :shock: .
-
Det er muligens mistanke om graves sykdom hos din søster?
-
jeg har og sånn på fingrene, og følese av alltid tørre hender, + sprøe negler som knekker og løsner fra fingren