-
overdosering
Hej
Jeg har følt mig overdoseret hele ugen, har været rigtigt dårligt tipas med hjertebanken, udmattelse og kvalme.
Jeg får dagligt 100 mikrogram Eltroxin (=Levaxin), men prøvede at reducere til 50 mikrogram igår og idag har jeg haft det forbløffende meget bedre. Idag har jeg så taget 100 mikrogram igen, og nu synes jeg så at hjertebanken er taget til igen.
Jeg har lige fået taget blodprøver som jeg får svar på d. 16.7, men det er længe at vente førend jeg kan få råd af lægen.
Har andre oplevet at føle sig overdoseret? Hvis ja, hvor meget og hvor længe må man så sætte dosis ned?
Mine sidste blodprøver er fra maj måned hvor T3 og T4 lå indenfor normalområdet - altså ikke tegn til overdosering. Kan man godt blive overdoseret selvom man har taget samme dosis et stykke tid? (har taget 100 mikrogram i 2 måneder nu).
Ja jeg håber nogen kan råde.
Jeg mærkede umiddelbar bedring i starten med Eltroxin - hvorefter jeg så fik det værre - så fik jeg øget dosis - og jeg fik det bedre. Nu har jeg det så skidt igen, men hjertebanken fortæller mig at det nok nærmere er for MEGET Eltroxin jeg får og at det ikke er endnu en dosisøgelse der skal til....
Håber nogen kan hjælpe...
Mange hilsner
Gitte - DK
-
Følt deg overdosert i en hel uke ? Da kan det være en overdosering - hviss dosen har vært den samme i mange måneder.
Symptomer på overdosering kan man få på neste alle doser - hvis man har økt for mye eller for hurtig eller begge deler.
Også på 100µg.
Men når dosen er så lav kan da ikke kjertelen være helt slukket.
100µg er ikke nok til å gi overdosesymptomer hos dem som har kjertler som er helt slukket. Men feks fra økning fra 50 til 100 i en jafs vil det skje.
Når man har hatt 100 µg så lenge som du har Gitte, så kan det også være sansynlig at den er blitt for liten.
Over og underdose-symptomer er vanskelige å skille fra hverandre.
Hjertebank kan også forekomme med for lav dosering. Da er hvilepulsen lav - med bank.
Hjertet består av celler man ikke finner andre steder i kroppen. Disse har evnen til å tilpasse seg stofskiftesituasjonen over et vidt spekter, men det bruker noen dager på det.
Doserer men høyere enn hjertet er vant til, vil pulsen øke og om dosen er alt for høy vil det også banke.
Hvis økningen er innefor den grensen hjertet kan tilpasse seg, vil pulsen senke seg etter noen dager. Eventuell banking vil opphøre før pulsen senker seg.
Du skriver :"Jeg mærkede umiddelbar bedring i starten med Eltroxin - hvorefter jeg så fik det værre - så fik jeg øget dosis - og jeg fik det bedre. Nu har jeg det så skidt igen,"
Jo - og da er det også sansynlig at dosen er blitt helt tilpasset og flere celler skriker på mer Thyroxin - - - -
Det er godt på linje med hva jeg selv opplever : Har du symptomer er dosen for lav.
Normale hjertert tåler dette godt, men er man hjertesyk er dette en faregrense !
-
Hej
Min puls er rimeligt lavt - hvilepulsen er 60. Ja det har jeg også tænkt er en garanti for at hjertet ikke alt for overbelastet?
Ja måske er jeg underdoseret. Men der er vel en fare for hvor meget man må blive ved med at øge? Mit stofskifte var ikke meget lavt i forvejen (TSH på 3,36), så jeg forventer ikke at min dosis skal være så høj.
Tak for dit råd ellers. Hvor stor er din dosis nu og hvordan ligger dine tal? Jeg selv kæmper med at få T3 og T4 op i den øverste ende af referenceområdet...
Får du tillæg f.eks. Armour ell. noget andet? Ja det er jeg jo også ved at overveje, hvis jeg da ellers kan få en endokrinolog med på at prøve det.. ;o)
Mvh. Gitte
-
Hej Gitte!
Umiddelbart siger min erfaring at en hvilepuls på 60 kan være tegn på lavt stofskifte.
For kort tid siden have jeg for højt stofskifte - hvilepuls på 90 og hjertebanken.
Jeg har også prøvet at skulle trappe ud af min medicin fordi jeg skulle have en jodbehandling. der havde jeg en hvilepuls på 60 og hjertebanken, men hjertet slog langsomt.
Måske er symptomerne du har som n'finn siger - at du skal vænne dig til en ny dosis.
MVH lene
-
Måling av hvilepuls bør - som temperaturmålinger - foretas om morgenen like etter at du våkner.
På den tiden er hvilepulsen - og temperaturen - påvirket av basalstoffskiftet som driver (les fyrer) kroppen om natten. Thyroxinen vi spiser slipper oxygen til cellene og dette skaper varme.
Og det er jo denne aktivitet vi ønsker å få vite noe om.
Senere på dagen er både hjerte og temperatur påvirket av aktivitet, fordøyelse og tankevirksomhet. (for dem som måtte ha igjen noe av det)
Jeg bruker en Polar pulsklokke som jeg kan overføre resultatene av til Pc-en. Og det har jeg gjort i mange år - hver dag.
Programmet tegner opp en graf og jeg noterer også dosen og kan direkte se sammenhengen mellom dose og hvilepuls.
Og det er en sammenheng, men hvilepulsen er også avhengig av treningsstatus og mye annet.
Det jeg kan se, er at pulsen stiger etter en doseøkning, for så å falle igjen etter 2-4 uker.
Jeg er likevel ikke klar for en ny doseøkning før lenge etter det - så jeg får ikke så mye ut av det, men litt teknisk er det jo.......