Hei,
er fortsatt nokså langt nedi bølgedalen av et solid Graves-tilbakefall, og er omsiiiider innrullert på Aker. Der ble det jo snakk om potensielle behandlinger annet enn NeoMZ som jeg har gått på ett år i slengen tidligere også, og som jeg går på nå, og radioaktivt jod ble nevnt. Nei takk sa jeg, med begrunnelse i forh.vis ung alder og ønske om barn, og endokrinologen var for så vidt med på den tankegangen.
Operasjon fikk jeg inntrykk av at sitter ganske langt inne hos dem, men som jeg sa da jeg var der - og som jeg fortsatt står for - så tror jeg ikke jeg skal ha så voldsomt mange flere tilbakefall før jeg vil be om å bli utredet for det. Klar over at det ikke nødvendigvis er noen søndagstur det heller, men det er så slitsomt som jeg har det at alt annet virker forlokkende i forhold...
Uansett, det jeg lurer på er om slike operasjoner "må" gjennomføres på Aker - dvs. når man bor i Oslo, i alle fall?
Det høres kanskje rart ut, for mange er nok fornøyde med tilbudet der, og kanskje også dere, men min egen erfaring med Aker er så å si utelukkende negativ. Mens jeg sto i kø for å komme inn der, ga de fastlegen min doseringsinstruksjoner slik at jeg skulle få medisin selv om jeg sto på venteliste. Det gjorde de ikke riktig, slik at jeg "spiste opp igjen" over halvparten av bedringen jeg hadde hatt i løpet av en seks ukers periode (da jeg endelig kom inn dit, var endokrinologen brysk og spurte hvem som hadde satt doseringen min -- "det er det dere som har gjort", svarte jeg...)
Jeg har i det hele tatt en generelt vond magefølelse for hele Aker, noe som i all hovedsak skyldes erfaringene kjæresten min har hatt igjennom mange år. Det var et utrivelig sted å være innlagt for ham, og et utrivelig sted å være pårørende. Han har nok materiale til å skrive en diger bok om katastrofene han har vært utsatt for der og som til slutt resulterte i feilmedisinering som førte til nyresvikt, noe verken Aker eller Ullevål er villige til å innrømme, men som transplantasjonskirurgisk på Rikshospitalet mener er hevet over det meste av tvil.
Kort sagt -- mange av erfaringene vi har gjort oss her i huset hva angår sykehusene i Oslo (vi har vært innom alle sammen) tilsier at Aker ikke er noe sted jeg ville være komfortabel med å opereres om det skulle bli aktuelt. Etter alt vi har vært igjennom de siste årene har jeg blitt veldig, veldig skeptisk.
Rikshospitalet, derimot, der kjæresten min ligger akkurat nå, har vært en utelukkende positiv og varm opplevelse til tross for alvoret i det som har skjedd. Jeg har sett at de har avdeling og sengeposter for endokrinologi, og der tror jeg jeg ville følt meg trygg. Men for alt jeg vet er de ikke med i Fritt Sykehusvalg engang, siden det jo er et mer "spesielt" sykehus.
Hva med dere som har gått gjennom operasjon - hvor var dere innlagt, og hvilke erfaringer har dere gjort dere?