-
Ultralyd kjertel
Hei, nå har jeg endelig fått ultralyd time til å studere kjertelen. Noen andre her som har erfaring av slike undersøkelser? Fikk dessuten beskjed om at jeg skal ta CT-røntgen med det samme. Hvorfor kan dette være interessant, i tillegg til ultralyden? :?
-
Jeg fikk tatt ultralyd av kjertelen etter noen måneder på Levaxin. Det var en grei undersøkelse. Så står det: Thyreoidea er liten og hypoekkoisk. Ingen forstørrede lymfekjertler. Carotider: U.a. R: Post-thyreoiditt forandringer.
De to siste aner jeg ikke hva betyr faktisk...husker ikke at jeg har lest det, men det har jeg nok...
Har ikke tatt Ct og Røntgen - bare ultralyd altså.
-
Carttider er flertall av carotis og en carotis er hovedpulsåren i halsen. de ser man på ultralyd.
post-thyreoditt forandringer henspeiler til hypoekkoisk hvor jo kjertelen er nettopp hypoekkoisk. (mørk i praksis)
Pasientene på det tyske forumet blir straks sendt til ultralyd hvis det ermistanke på hashimotos, fordi man kan straks se det på ultralyd (hvis d et er en øvet operatør)
Av en eller annen grunn gjør de det ikke her.
Jeg synes det var en dyktig operatør som straks bemerket det med post-thyreodittt-forandringer.
-
u.a. er en forkortelse for uten anmerkning og betyr at alt er ok.
hvorfor du skal ta røntgen i tillegg vet jeg ikke, men det viser kanskje andre ting enn UL.