Noen som vet om dette har noen sammenheng?
Eller om man har større sjanse for blødninger og om blodet koagulerer dårligere om man har lavt stoffskifte?
Printable View
Noen som vet om dette har noen sammenheng?
Eller om man har større sjanse for blødninger og om blodet koagulerer dårligere om man har lavt stoffskifte?
Har ikke lest noe om at vi med hypotyreose skal ha større sjanse for blødninger som ikke vil stoppe. Men det kan være Nora vet noe...
Jeg bare lurte siden man gjerne har kraftigere menstruasjonsblødninger.
Men det kan jo være andre årsaker til det.
Er så grønn på dette ennå.
Hei Sigrid :D
Tror påvirkningen på mensen er på grunn av hormoner. Det er jo ganske store ting som skjer når man mangler et av dem :)
Sigrid :)
Jeg har hørt om både folk med lavt stoffskifte og høyt stoffskifte som har noe økt blødningstendens. En venninne med for høyt stoffskifte fikk konstantert lavt antall thrombocytter (blodplater).
Selv har jeg hatt en autoimmun lidelse to ganger, hvor antistoffer kleber seg til thrombocyttene, milten da oppfatter dette som fremmedlegemer og de blir dermed destruert i milten. Dette er en livstruende tilstand om den ikke behandles relativt raskt.
Min form for lavt stoffskifte, er av autoimmun karakter. Det er også et angrep av eggestokkene. Så det er slik at hvis man først har en autoimmun sykdom, så får man lettere en annen.
Derfor - ja, blodet kan koagulere dårligere om man har lavt stoffskifte, men ikke nødvendigvis.
Dårlig blodgjennomstrømning - hva tenker du på? Smerter pga urinsyregikt eller noe lignende? Mistenker du at du ikke blir kvitt avfallsstoffer i cellene og får inn friske ting? Det gjør nemlig jeg.
Og så vet jeg ikke om dette er noe som helst relevant for det du lurer på:
http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/do ... ?id=352991Sitat:
Siden sykdommene er hyppigere hos kvinner, kan man anta at kjønnshormonene spiller inn.
Takk for gode svar, begge to!
Stod mye bra i den linken, Stina.
Når jeg nevnte blodgjennomstrømning så tenkte jeg mer på blodsirkulasjonen og blodets evne til å koagulere, evt for lite(blødning) eller for mye(blodpropp).
Uansett utrolig godt å ha funnet et forum som dette. Har hatt symptomer i ett par år nå uten å ane hva det kunne komme av. Det er så godt å endelig kunne forstå hvorfor jeg har hatt tendenser til å være trøtt, slapp, fryse lett, deprimert, håravfall etc.
Samtidig har jeg også symptomer på høyt stoffskifte. Har høy puls, vanskelig for å legge på meg, fort andpusten. Andre som har litt sånn blanding?
Jeg har en slik blanding, men har fått lavt stoffskifte som diagnose. Jeg varierer hele tiden mellom symptomer på lavt og høyt. :)
Ang. kraftige menstruasjonsblødninger og lavt stoffskifte, så er det ganske vanlig.
Det stod flere artikler i bmj ifjor eller sånn om dette fenomenet, det var en føljetong hvor de presenterte en pasienthistorie, en kvinne med downs syndrom som var innlagt for å fjerne livmoren pga. for store mensblødniger og anemi av den grunn. Det tilstøtte komplikasjoner under operasjonen. Legene bel oppfordret til å skrive inn og kommentere og gjette hva som hadde skjedd. noen gjettet riktig, at kvinnen hadde lavt stoffskifte og at det var årsaken både til de kraftige blødingene og komplikasjonene.
(Man finner føljetongen under endocrinology- other på www.bmj.com )
Den andre historien som utspant seg i offentlighet om noe lignende, er historien om Anne Holt. Hun måtte slutte som statsråd og ble lagt inn nesten akutt pga. farlig lav blodprosent pga. uoppdaget hypothyreose og store mensblødninger. De fjernet livmoren hennes. Per Egil Hegge skrev en notis om det, at det var legenes feil , at de ikke hadde sjekket stoffskiftet hennes til tross for typiske plager. Den norske endokrinologen som alltid var Hegges kritiker, gikk ut i NRK og klaget over at Hegge brukte folk som eksempler som han ikke vissste noe om, og at det hadde ikke vært noen feil ved legenes behandling av Holt.
Neste dag troppet Anne Holt og Hegge opp i studio, hun fortalte sin historie, bekreftet at legene ikke hadde behandlet hennes lave stoffskifte, og om at hun hadde hatt kontakt med Hegge om hypothyreosen. Det var hennes lave ubehandlete stoffskifte som hadde kostet henne jobben som statsråd, og hennes loivmor.
En annen ting som kan skje, er aVWWS , aquired von Willebrandt Syndrom. VWWS er en blødningsforstyrrelse som er genetisk, mens aVWWS komer bare av hypothyreose. Går helt over ved riktig medsinering, de må ha ft4 høyt. Står mange treff på dette i medline.
Jeg vet ikke om store mensblødninger ved hypothyreose/for lav dose levexin ER en form for aVWWS.
Nora! Hva heter endokrinologen?Sitat:
Opprinnelig skrevet av nora
Husker ikke, men noen må da huske hele denne historien? Eller var det noen i legeforeningen? Jeg mener det var noe med endokrinologer .
Jeg husker også Hegges artikkel i A-magasinet dengang. Skulle gjerne hatt den.
Hvor er det best å lete?