Er det større sjangse for å ha fibromyalgi når man har lavt stoffskifte?
Printable View
Er det større sjangse for å ha fibromyalgi når man har lavt stoffskifte?
Jeg fikk diagnosen fibromyalgi først. Så fikk jeg etter ganske mange år diagnosen hypothyreose. Jeg vet jo ikke hvor vanlig det er, men symptomene kan være like, og de ville jo ikke tro noe sånnt som at en TSH på 5 hadde noe å si - så da så.
Dr.Lowe skriver en del om fibromyalgi og hypo. Noen pasienter på thyroid.about.com forumet har være der og fått hjelp.
Les mer om bakgrunnen på http://drlowe.com/QandA/askdrlowe/mo...r%2020,%202003
nora
Jeg fikk Fibromyalgi-diagnosen for snart 25 år siden, mens jeg fant ut av stoffskiftet mitt i 2003 på høsten.
Fibro-smertene var mye verre de siste månedene før jeg fikk Armour for stoffskiftet. Etter det har de bedret seg en del. Har litt mindre verk, unntatt når jeg er sliten og dosen er lav..
Tror helt sikkert det er en sammenheng mellom Fibromyalgi, Stoffskiftet, Cøliaki osv. Har du en av disse sykdommene, ser det ut for at mange ofte har flere av dem.
Håper det blir forsket mere på dette, og at vi finner ut hva som er årsaken til Fibromaylgi osv.
Jeg tror at leger veldig ofte diagnoserer med fibromyalgi og irritable bowel syndrome når det er sykdommer de ikke klarer å identifisere.
Jeg fikk diagnosen IBS (Irritable Bowel Syndrom) April 2004. Da har jeg gått i flere år med masse problemer med magen, og legen kunne ikke finne noen fysiske årsaker. Hadde han sjekket blodverdier for stoffskifte og B12 er jeg sikker på at jeg hadde fått diagnosen hypothyreoiditt lenge før jeg fikk den...
Har en følese av at mange har fått diagnosen fibromyalgi fordi legen ikke vet hvor han skal lete lenger.
Har selv i det siste året fått mye muskel og leddsmerter, og det kan jo også forklares av hypo!
HEI.
Noen som har fått fibromyalgi etter at de fikk problemer med stoffskiftet?
Jeg har vært lav i snart et og et halvt år, etter operasjon der det var total fjerning p,g,a kreft.
Har vondt mange "punkter" på kroppen....
Hei butterfly :) Jeg vet egentlig ikke. Har mye kroppsverk og har hatt undersøkelse hos reumatolog. Der fant de ingenting, og jeg har ikke spurt noe mer. Vet ikke hva som skal til for at legene stiller en slik diagnose? Jeg trodde selv at jeg kanskje havnet i denne "sekken" fordi jeg gjenkjenner mange av symptomene hos meg selv. Har ikke giddet spørre noe mer. Men - i tilfelle: hva gjør man med sånt?? Må vel bare leve med det har jeg fortått. Finnes det medisin?? Håper du får vite noe mer og kan legge det ut i et innlegg.
Hei! Ja jeg har både fibromyalgi og lavt stoffskifte. Aner egentlig ikke hva som kom først - høna eller egget??
Jeg begynte på Levaxin for ca 3 år siden og etter det har kroppsverken økt i intensitet. Mer sliten og stivere i kroppen, magen mer i ulage, får ikke blund på øyet uten noe å sove på, tåler ikke alkohol, trening eller rangling. Har ikke før jeg kom inne på dette forumet vært klar over at lavt stoffskifte har like symptomer som fibromyalgi. Hadde tidligere for høyt stoffskifte og da (og i mellomtiden før jeg begynte å få alle vondtene)var jeg i god fysisk form, var på helsestudio flere ganger i uken, var langdistanseløper, danset jazzball. og stepp, gikk lange dagsetapper i fjellet etc. Nå klarer jeg omtrent ingenting. Få melkesyre av å bevege meg forsiktig i et varmtbasseng...(!!!) og sannsynligvis ender jeg opp som ufør i løpet av året :(
Skal nå få sjekket flere blodverdier (vet bare at jeg har TSH 4.0 og FrittT4 på 14 og kanskje prøve ut "nye" medisiner som jeg har lest om på forumet her.
Kan til info. fortelle at jeg har vitiligo (tap av pigment) på ca. 80% av kroppen. Det startet allerede før jeg fikk for høyt stoffskifte - etter en svært hard fødsel. Vitiligo er en autoimmun sykdom. Dvs. at kroppen min har gått til angrep på friske celler (jeg får alltid assosiasjoner til Don Quijote som sloss med vindmøllene når jeg ser for meg denne galskapen i kroppen ;-))) Det er "samme" lidelsen de har de som mister alt hår på kroppen. Dette er sykdommer som visstnok rammer likt over hele verden og henger sammen med svikt i immunsystemet. Dette er langt skjeldnere lidelser enn stoffskifteproblemer, så ingen grunn til frykt!!
Håper forskning etterhvert kan gi flere svar på dette enn det er å få nå!
Vennlig hilsen Kirsten
Har enkelte ganger lurt på om jeg har noe slikt også. Har mange vonde punkter på kroppen, samt alt det andre vonde i muskler og ledd.
Det er antagelig en viss mulighet for at en del som får fibromyalgi-diagnose har stoffskifteverdier som er helt "på kanten" til lavt stoffskifte.
Legene tolker jo ikke alltid stoffskifteverdier slik man burde ?
Har selv opplevd dette før jeg fikk stoffskiftediagnose. Jeg gikk ubehandlet i mange år, og det førte til muskelverk som var forenlig med fibromyalgisymptomer.