-
Tolking av prøvesvar
Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i begynnelsen av november i år og har gått på Levaxin siden da. Det jeg fikk vite at jeg hadde 7,35 på TSH prøven og at det var for høyt. Hvorfor da LAVT stoffskifte??
Ellers var FT4 16,7 og FT3 5,9. Hva vil det si?
Kanskje litt teite spørsmål, men jeg er helt ny innen dette og jeg hater å gå å lure på ting.. :o)
-
TSH stiger når stoffskiftet synker.
Hypofysen sender TSH til skjoldbruskkjertelen som en beskjed om å lage tyroxin.
Mer TSH er en sterkere beskjed - "nå må du lage mer, skjerpings her"!
Normal TSH betyr at hypofysen ikke trenger mase, kjertelen gjør jobben sin.
For lav TSH _kan_ bety at hypofysen tror det finnes nok, kanskje i form av hormonproduserende knuter i kjertelen eller at hypofysen ikke er frisk selv. Da snakker vi sekundær hypothyreose, altså at årsaken ligger et annet sted enn i selve skjoldbruskkjertelen.
-
ft4 og ft3 er selve stoffskiftehormonene. Det er lurt å opgi referanseområdene til lebben som står på labarket. Grunnen er at for eksempel at noen har 10-20 for ft4, hvor 15 er akkurat midten, og 16 er bittelitt over midten. man kan regne ut prosenten også.
Andre lab kan ha andre referanseområder, for eksempel 11-24 eller noe sånt, da ville 17,5 vært midten.
Uansett så mener hypofysen din at du trenger mer stoffskiftehormon og roper etter mer.
I Nord-norge så ville du ikke fått levaxin fordi din ft4 og ft3 ikke har kommet under referaseområdet, samt TSH ikke er 10 ennå.....noe rart foregår der.
nora