-
Trening
Hvilke erfaringer har dere med trening? Etterhvert som man er på bedringens vei eller er såkalt "frisk" ? Trening skal jo være bra for alle, eller?
Hva trener dere og hvor hardt?
Hvordan funker treniga, blir dere i bedre form?
Så langt har jeg ikke funnet en treningsform som jeg trives med. Men nå har jeg tenkt å prøve noen "snille" programmer på et treningssenter og få noe individuell oppfølging. Tror det kan bli bra.
Men kunne vært fint å høre hva slags erfaringer dere har?
:roll: Klara
-
jeg trener styrketrening, går turer og rir.
jeg må si at det hender at jeg er i så dårlig form at jeg får hjertebank og kaldsvetter.. da tar jeg det bare med ro, all trening er bedre enn ingen trening ikke sannt? :wink:
jeg føler meg definitivt bedre etter trening, ja - uten tvil :D
-
Snakker dere om trening for folk med høyt stoffskifte? Siden det skrives her? Da har jeg i tilfelle ikke noe fornuftig å bidra med :? .
-
Trening
Jeg tenkte mest på de som er "friske" etter høyt stoffskifte. Har man noe særlig høyt skal man vel ta det med ro, det sa i alle fall endokrinologen min.
Lissa, har du høyt nå?
-
hadde veldig høyt ved siste måling ja... er usikker på om det er systemet mitt som har skiftet fra hypo til hyper eller om kjertelen bare går på høygir slik at jeg plutselig hadde for høy dose og var/er overdosert..., men resultatet er vel det samme... hjerteklapp og så videre. :?
jeg har hatt dager som hjertet har løpt fullstendig løpsk etter 10 minutter på trimsykkel :shock: , pulsen var vel i 190 nesten... jeg ble rett og slett redd :( . det jeg gjorde var å gå av og jobbe med apparater isteden, presset meg ikke mer enn jeg følte for. det fungerte veldig bra. :D
når jeg er sånn, med hjerteklapp og utmattethet, funker det for meg å presse jern aldså, eller ri. sykle eller gå tur er fullstendig bortkastet, jeg må jo ha noe å holde meg i når jeg går tur og å sykle er jo rett og slett vondt - i brystet... det tør jeg ikke! :roll:
håper du finner noe som passer for deg også. min konklusjon er i alle fall at utholdenhetsøvelser er håpløst når jeg er i dårlig form, uansett om det er hypo, eller hyper. styrketrening som er mer statisk, kontrollert er mye lettere. jeg føler meg bedre etterpå også! :D
-
Trening
Takk for tips! Jeg skal nok satse på litt styrke ja. Og litt pilates og yoga, i første omgang. Nå er jeg dårlig trent så må jo ta det litt rolig i starten.
Men er du veldig hyper så er det vel skummelt å trene, hva sier lege/ endokrinolog om det til deg?
Klara
-
hei hei
Jeg trener også styrke. Men synes det er deilig å ta en svømmetur når formen er ok.
Jeg tror nok trening er sunt for alle, i allefall dersom ikke stoffskiftet er alt for høyt. Jeg fikk også streng beskjed av legen å ta det helt med ro når stoffskifte var for høyt. Jeg fikk i tillegg beskjed om å holde meg unna alt som kunne stresse kroppen. Han tenkte da også på stoffer som koffein og alkohol.
Så jeg hadde derfor ett lengre trenings opphold, men når alt hadde stabilisert seg og formen var stigende, så var det bare så deilig å komme igang med trening igjen..
Jeg vil anbefale så mange som mulig å ta seg en avstressende svømmetur innimellom. Det gjør godt for kropp og sjel.. Selv om jeg selv har blitt overvektig igjen etter operasjonen og en tid med forlavt stoffskifte, så tar jeg meg selv i nakken og sier til meg selv at folk som ser meg i badedrakt bare får være glad de ikke har så problemer med vekta som meg...
Håper du finner ut av dette med treninga.. Er viktig å finne noe som passer en selv. Jeg synes i allefall en kombinasjon av svømming og styrke er helt topp..
Tove
-
Trening
Takk for tips Tove, ja jeg tror også svømming er fint. Jeg hadde også et opphold da jeg hadde høyt stoffskifte, eller ... har egentlig ikke trent så mye før heller, men gått turer og gått litt på ski har jeg gjort når jeg var frisk. Nå er jeg bra og skal prøve å skjerpe meg litt:)
Klara