kan jeg ha lavt stoffskifte?
HEI!
Jeg er en forholdsvis ung mann som etter å ha vært hos legespesialist for diffuse plager/hudplager, skal begynne med Levaxin 25 mikrogram. Den private legen mener altså at jeg kan ha lavt stoffskifte, mens min fastlege derimot virker skeptisk til dette. Har definitivt mange av symptomene(nesten alle, etter å ha lest om sykdommen her!), men jeg har også i mange år slitt med psykiske plager.(først sosial angst,men i økende grad også angst og depresjon).Dessuten har jeg forsøkt mange av de såkalte lykkepillene i høye doser og over lang tid, men aldri fått effekt. Samtidig problemer med å komme opp i rett serumkonsetrasjon. Kan dette skyldes lavt stoffskifte??Blir ellers fort stressa, er nesten alltid trøtt og sliten..det føles nesten som jeg beveger meg i sirup. Jeg er glad i å trene, men bekymerer meg for verking i kroppen. Behovet for kaffe har økt. Jeg tenker alltid på å spise sunt, og tar kosttilskudd fordi jeg føler at immunforsvaret er på bånn. Jeg er plaget med munnskold/after i munnen, kviser i hodebunn, bruker visiblin for å holde magen i noenlunde funksjon. Sover dårlig osv. Jeg har derfor idag prøvd å få en rask oversikt over aktuelle blodverdier...jeg regner med jeg må komme til å stå på litt selv etter det jeg har lest her, om det skulle vise seg at jeg faktisk har lavt stoffskifte.
sept. 2001 TSH (2,4) , fT4 (14)
sept. 2002 TSH (4,5) og fT4 (14)
okt. 2005 TSH (5) og fT4 (16)
sept. 2006 TSH (1,8 ) og fT4 (17)
nov. 2006 TSH (4,7) ref. 0,20 - 4,0 mU/L
Er nå spent på hva kontrollprøvene viser ...og så får jeg vel huske på å få med meg de andre verdiene.... Men blei litt stressa!!
Hadde vært kjekt å fått noen tilbakemedlinger på disse blodprøvene. Kan jeg virkelig ha lavt stoffskifte selv om TSH ikke er så veldig høy?
Tar gjerne imot råd fra dere med erfaring..spesielt om det er noe jeg skal være obs på. :)
øke stoffskiftet ved trening?
hei og Godt nyttår!
Er det noen som vet om det er mulig å øke stoffskiftet ved å være i mer fysisk aktivitet som jogging, trene med vekter osv?
Skal ta nye kontrollprøver av TSH, T4 og T3 neste uke, og er litt bekymret for at de ekstra joggeturene jeg prøver å presse meg gjennom nå etter jula vil medføre at blodprøvene vil bli "finere" enn de egentlig ville vært. Noen som vet hva som skjer med TSH, T4 og T3 når man trener? :oops:
Kan det være bra for kroppen å presse seg av gårde på trening når man føler formen er bånn i bøtta og dette skyldes lavt stoffskifte?