Øker dosen, men akutt sengeliggende likevel?
Hei,
er det noen som vet litt mer enn meg og har lyst til å svare, så blir jeg veldig glad. Dette innlegget ble vel langt - sorry!
Har tatt 50 mg levaxin daglig i snart 6 år - det har fungert fint. I august ble det konstatert at stoffskiftet hadde blitt lavere og at jeg burde øke dosen (merket ikke så mye symptoner egentlig) til 9 tabl a 50 mg i uken. Jeg hadde også 572 i Antistoff. 1 mnd etter var fortsatt TSH: 2,2, FT4:14 og antistoff 550 som indikerte at jeg hadde betennelse i skjoldbruskkjertelen og fikk beskjed om å øke til 11 tabl. a 50 mg. Uken etter dette begynte det rare:
Fikk tung pust og hjertebank når jeg gikk opp en trapp i en ukes tid. Min behandlende lege tok en hel del blodprøver (omtrent hele skjemaet) og det viste seg at alle blodprøver var ok, utenom antistoffene 602.
Deretter påfølgende uke ble jeg sengeliggende 1 uke - helt, totalt slapp. Følte meg neddopet og som å ha influensa uten feber. Legen mente det var betennelsen i skjoldbruskkjertelen som hadde skylden og at dette ville gå over når jeg økte dosen levaxin (som jeg allerede hadde gjort uken før).
Uken etter følte jeg meg som 70 % pigg av mitt sedvanlige 100 % og tenkte at nå begynner det å hjelpe, men de påfølgende 2 ukene etter var jeg slappere, ca 50 % av mitt vanlige energinivå. Legen sykmeldte meg 50 %, men jeg jobbet likevel bortimot 100%. Nye prøver viste en TSH: 0,81, FT4:17,5, antistoffene: 617.
Så følte jeg energinivået stige til 80 % i en uke, så smalt det og jeg ble liggende rett ut i 3 dager helt slapp og uten energi. Økte da dosen til 100 mg per dag (700 mg i uken). Etter 3-4 dager følte meg litt bedre igjen og tenkte det var fordi jeg hadde jobbet for mye. Så pigg igjen en uke og nå forrige uke ble jeg sengeliggende igjen. Ble bittelitte grann bedre etter 3 dager (nå i helgen) men igår og idag mye værre igjen (og det uten å ha jobbet, gjort noe som helst, ikke vært ute av leiligheten engang).
Har hatt hodepine i 5 uker (som et trykk i bakhodet, samt veldig sliten bak øynene). Hodet er som en ulldott og føler meg litt svimmel. Blir sliten av å gå fra sengen til toalettet og tilbake. Vil sove (og gjør det nå) nesten hele døgnet. Føler meg kokhet (som om jeg har feber) i pannen, men det har jeg ikke, kanskje bare maks 0,5 grad. Skjelver og fryser, tørr munn, tørst, ikke matlyst, blir uvel når jeg prøver å spise.
Min behandlende lege lovte for et 2 uker siden at hun skulle sende meg til Endokrinolog om jeg ikke ble bedre, men hun er sykmeldt og min fastlege på samme senteret har ikke tid til å prate og sier at jeg må vente på at behandlede lege er tilbake senere i uken.
Det er 2 uker siden jeg økte til 100 mg i uken, som er dobbelt så mye som jeg tok fremtil august. Hvorfor i all verden har jeg plutselig blitt dårlig ETTER jeg begynte å øke dosene?
Er det vanlig at jeg har kroppen min oppfører seg slik? En uke på bedringens vei og så plutselig sengeliggende med disse sympt.? Har ikke vært meg selv siden dette begynte nesten 2 mnd siden.
Er 34 år og trener vanligvis i snitt 2 ganger i uken fremtil midt september når dette begynte og spiser noenlunde sunt. Tusen takk til dere som tar dere tid til å svare - ble såå glad når jeg fant denne siden.