Nylig fått diagnose lavt stoffskifte, erfaringer og sprøsmål
Hei!
Jeg er en gutt/mann(etter dagsform), som nettopp har fått diagnosen lavt stoffskifte. Har lenge slitt med lite energi og ekstremt stort søvnbehov. Prøvde ut alle mulige kosttillskudd og endringer i matvaner, samt trening for å bygge opp igjen ett overskudd, men ingen ting hjalp. Situasjonen blei bare værre og værre og til slutt måtte jeg bare sykmeldes, for det siste året har jeg ikke klart å fungere i jobb eller i hverdagen ellers. Har nå vært sykemeldt i over ett år med det legen trodde var en depresjon/utbrenthet, noe jeg styntes var merkelig for en 28 åring.
Men etter nye prøver fastslår han at det er stoffskiftet mitt som er for lavt, samt mangel på B12.
Føler at jeg på mange måter har måtte melde meg litt ut av samfunnet, da jeg blir sliten av alt. Selv å ha besøk, blir i lengden slitsomt, da alt jeg vil er å sitte alene for å kunne koble ut alt og slappe av. Dagene består stort sett av å sove, spise og sove igjen.
Blitt litt redd for å si at jeg fortsatt ikke føler meg bra, etter så lang tid, og redd for at folk ikke skal forstå hva som feiler meg, og at de skal tro at jeg ikke vil bli bedre, men bare er blitt lat. Jeg kan på kveldene sitte og tenkte at i morgen skal jeg virkelig ta tak og komme meg ut i frisk luft, på trening og starte alt på nytt,men da neste dag kommer, er alt jeg orker å stå opp. Er det andre som føler det slik? Blir dette bedre eller må jeg bare leve med det og ta meg sammen?
Har i perioder nå følt at jeg på en måte hovner opp i halsen, bak strupehodet. Må liksom sitte/ligge på en bestemt måte for at det ikke skal merkes. Føles som en slags "kul" i halsen. Har ingen problemer med dette på morgene, men det kommer ofte utover kveldene og på natten, særlig etter jeg har spist. Noen tips om hva dette kan skyldes?
Blei mye dette her, men alt dette er så nytt for meg.