Jeg har av og til brukt egg i smoothies, men så er jeg litt bekymret for Salmonella, selv om det kanskje ikke er så utbredt i Norge.
Jeg kjøper økologiske egg fra frittgående høns.
Hva mener dere om faren?
Printable View
Jeg har av og til brukt egg i smoothies, men så er jeg litt bekymret for Salmonella, selv om det kanskje ikke er så utbredt i Norge.
Jeg kjøper økologiske egg fra frittgående høns.
Hva mener dere om faren?
Hej Stina m.fl.
Jeg er nok ikke den rette til at udtale mig om Salmonella-faren :shock: Jeg tager selv ingen chancer mere og har for altid vinket farvel til tatar-madder med rå æggeblomme på samt div. desserter man rører med rå æggeblommer.
Netop fordi man havde så mange problemer med Salmonella i Danmark, har man også udviklet flere Salmonella-frie produkter og vil jeg i dag bruge rå æggeblommer - køber jeg pasteuriserede æggeblommer på små bægre, der svarer til en blomme pr bæger. Man kan købe dem økologiske og almindelige - hele æg eller blomme og hvide for sig - alt pasteuriseret og garanteret Salmonella-frit. Findes tilsvarende ikke i Norge?
Anisa ;)
Så spennende!
Dette visste jeg ikke om. Da kan jeg spise egg trygt neste gang jeg kommer til Danmark.
Jeg tror ikke tilsvarende finnes i Norge, men så tror jeg heller ikke vi har så stor Salmonella-fare som i Danmark, men den finnes visst nok...
salmonella er ikke noe stort problem i norge nei, jeg har høner selv og har ingen betenkeligheter med å få i mg litt rått egg en gang i blandt, jeg kjenner ingen som har vært i kontakt med salmonella, eller har hørt om noen som har... jeg kjenner mange som holder egne høns ( hobbyhøns) og siden hobbyhønseeiere ikke steriliserer hønsehusene slik som de som selger egg er pålagt, burde vi nok ha hørt om problemet omm det var der tror jeg....
Jeg ville tatt min smoothie med god samvittighet - med egg :D
Kjenner ingen som har fått salmonella av egg her hjemme! Vet at det har vært tilfeller i Danmark. Det er nok mange andre matvarer som er mer usikre enn egg her på berget!
Men, men, men...
...det stod noe om det i lokalavisen her ei gang....
Og jeg vet om folk som er blitt Salmonella-forgiftet i Norge, men i disse tilfellene vet jeg ikke om det er av egg.
Norge og Sverige er de eneste landene Island aksepterer levende dyr i fra uten karantene, grunnen til det er at vi ikke har salmonella problemer. Jeg vet at forlk har fått det i seg gjennom sjokolade og andre produkter i Norge, men ikke i egg så langt jeg har lest. :D
Tror du kan nyte smoothien din med ro i sinnet :D
Betyr det at jeg må slutte med SJOKOLADE?! :shock: :x :oops:
Sorry, takk Anne Ma :D
he he. tror du er rimelig trygg der også.Sitat:
Opprinnelig skrevet av Stina
kjøp norskprodusert er du ekstra trygg.... :D
Synd.. Siden sjokolade ikke er spesielt bra for figuren hadde det vært en ide å bli skremt til å slutte med det.... :lol: