-
Hei!
Er dere ikke enig i at: -noen ganger er det allright? :lol:
Tenkte jeg også skulle presentere meg selv, en god ting...
Jeg er 32 år, fra Oslo der jeg bor med min samboer. Ingen barn enda gitt.. Fikk konstatert Graves i 2000 etter en lang rekke rare syptomer over et par års tid. Skal forsøke å gjøre en lang historie kort.
Begynte å ane virkelig uråd da jeg ikke klarte å sminke meg uten å støtte hånden på fast grunn.Hvilepulsen lå på rundt 110 og det var også svært tungt å puste. Mandlene mine ble fjernet og jeg ble satt på astmae medisiner fordi jeg hadde så vanskeligheter med å puste skikkeligd
Men det hjalp jo ikke stort, det var jo skjolbruskkjertelen som presset på luftrøret!! :twisted:
off, mye tullball og mye unødvendig ubehag..
Det som førte til at det ble tatt prøver var at jeg til slutt besvimte på et utested og i den anledning slepte meg skjelvende til legen :shock: Hun konstaterte kjapt etter div spørsmål og us( bla. skrivepapir på hånden -testen :wink: ) at thyroidea-prøver skulle tas. Den viste en FT4 på 78 og selfølgelig en ikke målbar TSH. Fikk etter dette konstatert denne mystifistiske sykdommen Graves
Etter dette synes jeg livet mitt( og delvis min samboers :cry: )har vært som en 6 års lang tur med berg og dalbanen. Er i utgangspunktet en glad, aktiv, sosial sjel og det har vært tungt å i lange perioder ikke kjenne igjen noen av disse sidene i meg selv. Heldigvis har jeg en fantastisk familie, samboer og mange gode venner men en står jo på en måte alene med sykdommen likevel. Mye fordi den er så utrolig vanskelig å forstå seg på og at den gir seg til kjenne på så mange ulike måter.
Synes enda det er vanskelig å innfinne meg med at jeg ikke kan planlegge noe men må ta hver dag av gangen. Vil så gjerne være med!! :wink:
Jeg har i alle disse årene fått en kombinasjonsbehandling av Levaxin og Neo-M. Stoffskiftet har holdt seg stabilt i en måned, kanskje 5 også har det vært på'n igjen. Stoffskiftet har variert fra høyt til lavt til høyt osv mens legen har klødd seg delvis i hodet.
Lenge var det snakk om operasjon men jeg ønsket å prøve alt annet før jeg tok det skrittet. Har vært innom det meste av naturmed, div dietter, t.o.m healing men kan vel ikke si at det har hjulpet i lengden. Vanskelig å skille hva som er hva, skyldes endring i form medisiner eller akupunkturnåler :?: Til slutt forsøkte jeg å seponere med selv for et år siden(måtte vite, kanskje dumt men...) Det rare var at stoffskiftet aldri har vært så stabilt som det siste året, helt til nå i sommer :( Ble mere og mere sliten, vekta økte+++Prøvene viste da FT4 på 9 og en ikke målbar TSH, forstå det den som vil.
Nå er jeg igang igjen med medisiner og er sykemeldt igjen igjen igjen :(
Veldig usikkert hva som skjer fremover nå...
Ok, det var min story.
Setter veldig pris på å kunne dele erfaringer med dere her i forumet fremover. Har kikket innom her flere ganger tidligere men ikke registrert meg før nå nylig.
Lykke til alle sammen!
-
Hei på deg, for et flott presentasjonsinnlegg du har skrevet :D Fint å lese om deg, selvom situasjonen din er lei. Håper du kan lære noe her på forumet, og kanskje hente litt støtte som ikke fåes andre steder. Man må som du antyder ha kjent denne sykdommen på kroppen for å fullstendig forstå. Fint er det også å dele erfaringer.
Vi er glade for å ha deg her, velkommen skal du være!
-