Referanseverdier - normalområder
Heia :D
Lurte på om dere kunne hjelpe meg litt med noe her. Kan dere hjelpe meg å finne de ulike blodlaboratorienes referanseområder på nettet (evt andre steder)?
Jeg er nemlig nå så drittlei av ekstrem behandling man får ulike steder, og spesielt hvis det er snakk om på legekontoret.
Fikk jo endelig tatt blodprøver i begynnelsen av juni. Så ringte jeg uka etter for å få svarene. Fikk noen, men så var det ikke tid til mer (og dette var etter at jeg flere ganger måtte insistrere på at jeg ville ha dem, og ikke bare høre at de var fine de - noe de forresten ikke var, hvis hun da ikke var spesialist). Kontordama ville da sende meg resultatet.
Så satt jeg i 2 måneder i varmekoma og lurte på hvilken nabo som hadde fått mine blodprøvesvar, for jeg hadde i alle fall ikke fått dem.
Klarer så omsider å karre meg opp på legekontoret. Ber om utskrift. Nei, det var jo vanskelig å få til. Og var nå det nødvendig? Etter å ha proklamert telefonhenvendelsen og mulige svar på avveie, gikk hun omsider med på å skrive dem ut.
Gikk for å kikke litt på dem. Men her var jo ingen referanseområder. OK - tilbake en gang til for å stå i kø (og jeg har veldig problemer med å stå stille). Kom så fram igjen og sa at jeg også trengte referanseområdene. Nei, DET trengte jeg i alle fall ikke, for de var like i hele Norge. Ja, t.o.m. i Italia hvor hun hadde jobbet var de like, trolig EU-standard. Og dessuten gikk det ikke an å skrive ut.
Jeg insisterte på at jeg ville ha dem. Meget høylydt protesterende satte hun seg til å skrive dem på manuelt med klar beskjed om at dette fikk jeg ta godt vare på fordi dette var den eneste gangen hun gadd å skrive dem ned. Og hva skulle jeg nå med dette, for jeg forsto vel ingenting? Nei, men jeg har ei gruppe til å hjelpe meg på Internett. Ã…HHHH - det var det verste når folk begynte å skulle finne ut av egen sykdom, da gikk det skikkelig galt da.
Nei, sa jeg, skikkelig galt går det når man stapper folk fulle av anti-depressiva så de ikke orker mer.
Lite kontor, mange folk, pinlig. Jeg er så lei av å bli behandlet på dette viset. Så kan dere hjelpe meg med "bevis" på ulike referanseområder fra ulike laboratorier. Jeg synes hun burde få se dette, slik at hennes dårlige behandlig av pasienter kan begrenses. Ikke rart jeg bruker 1/2 år på å karre meg opp for å ta prøver og ytterligere to måneder for å orke å gå opp for å få resultatene.
Man MÃ… virkelig være frisk for å orke å være syk.