Begynnende stoffskifteproblem?
Hei!
Har vært inne på dette forumet en del ganger denne våren fordi jeg mistenker at stoffskifte mitt er "på ville veier". Virker som om det er mange kloke og kunnskapsrike mennesker her inne, og håper noen har tid til å svare meg. Har i hele vinter/vår følt meg trett, slapp og tung i kroppen. Siste ukene har jeg "svimlet" rundt. Føler meg slliten etter en lang sommerferie. Det er noe som ikke stemmer! På eget initiativ tok jeg en blodprøve på stoffskifte i mai. Var hos legen i midten av juni, legen sa da at jeg hadde hatt en betennelse i skjoldbrukskjertelen da jeg tok første blodprøven. Han sa først at jeg skulle ta ny prøve om et år, men det endte med at jeg tok en prøve samme dag. Legger ut resultatet her. Har sett at en del leger ikke tar stoffskifte-problematikken på alvor, så det hadde vært fint om jeg hadde med meg litt kunnskap til neste legetime 15 august.
Mai:
S-TSH: 3,9 (0,20-4,0)
S-Fritt T4 12 (9,0-22,0)
Juni:
S-TSH 4,2 (0,20-4,0)
S-Fritt T4 10,3 (9,0-22,0)
S-Anti-TPO 141 (<35)
Takker for alle innspill!
Skal jeg kreve medisiner?
Hei!
Først må jeg takke for svar da jeg skev inn her litt tidligere i høst. Da lurte jeg på om jeg hadde begynnende stoffskifteproblemer. Verdiene jeg hadde målt var da på:
Mai:
S-TSH: 3,9 (0,20-4,0)
S-Fritt T4 12 (9,0-22,0)
Juni:
S-TSH 4,2 (0,20-4,0)
S-Fritt T4 10,3 (9,0-22,0)
S-Anti-TPO 141 (<35)
Jeg skulle til legekontroll og ville være litt forberedt. Legen ville ikke gi meg medisiner. Han mente at hvis jeg først begynte med medisiner, ville jeg måtte ta det resten av livet, han trodde vel kanskje at dette ville gå over av seg selv. Han ba meg ta ny prøve før snøen kom, og det har jeg gjort. De nye verdiene er:
Oktober:
S-TSH 4,0 (0,20-4,0)
S-Fritt T4 10,0 (9,0-22,0)
S-Anti-TPO 79 (<35)
Anti TPO er synkende, betyr det at betennelsen er på vei tilbake?
T4 går ned mot nedre grensen for hver måling, mens TSh ligger ganske stabilt. Men jeg føler meg dårligere og dårligere. Går rundt med en klump i halsen, harker og kremter og føler at jeg ikke får puste. Selv ett lett trykk mot halsen gjør vondt. Våkner om natte for hendene "prikker". Er kjempetrøtt. Måtte stoppe bilen hjem fra jobb på fredag fordi jeg holdt på å sovne - og da hadde jeg bare jobbet fra kl 09.00 til 12.00! Er sliten og tung i kroppen.
Egentlig ville jeg droppe å bestille legetime, fordi jeg tror at legen ikke vil gi meg medisiner på dette grunnlaget. Han er veldig opptatt av anti TPO og så lenge den går nedover mener han at alt er bra. Legesekretæren ville jeg skulle bestille time, så jeg gjorde det.
Hva gjør jeg nå? Bør jeg kreve medisinering? Eller er det lurt å vente litt til?
Jeg er nemlig ikke så flinkt til å kreve noe til meg selv, og trenger litt oppmuntring til å gjøre det. Dere virker så flinke og kunnskapsrike på dette, så jeg håper noen kan gi meg et tips på om det er lurt å vente med medisinering eller om jeg bør starte nå.
Hilsen Hella