Sliten og mulig høyt stoffskifte
Hei jeg har postet dette i Lavt Stoffskite men har kommet frem til at det må være høyt stoffskifte selv om jeg har flere av de karakteristiske symptomene på lavt stoffskifte. Kan det ha seg sånn at stoffskifteregulerende hormoner kan være ute av kontroll, og svinge både opp og ned over tid. Jeg fikk for en tid tilbake tyroksintilskudd og da ble alle mine symptomer fremprovosert noe voldsomt med skjelving og svetting osv. Jeg sakser derfor ut det jeg skrev på Lavt Stoffskifte:
-----------------
Hei alle sammen.
I mange år har jeg følt meg dårlig nå og har vært hos div leger uten at de har funnet ut noe. Begynner å få en lang historie nå. Nå er jeg så grundig lei av å gå å ha det sånn at jeg forsøker å finne ut av dette på egen hånd og jeg blir bare mere og mere sikker på at "her er det noe gæærnt". Jeg forteller min historie og hadde blitt veldig glad for å høre hva folk tror. Har vært sykemeldt snart et år pga dette, føler at kroppen min er overbelastet på et vis.
TERAPI
Nå har jeg gått i terapi i mange år (ca 8 år) fordi alle leger forsøker å fortelle meg at min slitenhet kommer av psyken, det har jeg ikke noe tro på lenger. Har også i perioder gått på antidepresiva uten å føle at jeg fikk noe overskudd av det. I perioder er jeg veldig langt nede når jeg tenker "er det sånn livet skal være, skal det være så slitsomt?" Jeg føler at fordi jeg er så sliten så fungere jeg dårlig sosialt og merker at jeg har distansert meg. Litt vanskelig å prate med folk og vise engasjement når det eneste jeg egentlig vil er å gå hjem og vile.
Min x-kone som jeg var sammen med i 6 år kan heller ikke si at jeg har noen problemer med psyken, hun mener at jeg har en utmerket psyke bortsett fra at psyken nå får seg en knekk pga slitenheten.
SVETTE HENDER
Jeg har ofte klamme hender og føtter , synes ofte jeg fryser. Svetter en del under armene ved minimale anstrengelser, med påfølgende slitenhet.
TRENING
Jeg har trent kondisjonstrening/spinning 3-4 ganger i uken siden jul og føler at overskuddet eller energien alle snakker om har uteblitt fullstendig. Når jeg sitter på sykkelen føles det en gang i blandt som om setet ikke sitter ordentlig fast i sykkelen altså nærmest som balansen spiller meg et lite puss. Jeg føler også at jeg har vesentlig dårligere fremgang (om ikke tilbakegang) enn de jeg har trent sammen med over tid.
JERNMANGEL
Jeg har hatt jernmangel de siste årene, målresultater: S-Ferritin 5 (ref. 32-355), S-Jern 5.5 (ref. 9-34), S-Vitamin B12 200 (ref. 180-650). Sjekket magen for opptaks-problemer men ingen problemer der annet en et lite sår på spiserøret rett over flexus (lukkemuskelen til magen) fordi magesyren kanskje lekker litt opp i spiserøret. Fikk tabletter som skulle hemme magesyreproduksjonen.
NESEBLOD
Til tider begynner jeg å blø neseblod helt uten videre.
LYDER
Jeg begynner å bli veldig følsom for lyder, slamring med dører osv.
LYSØMFINTLIG
Jeg har i mange år nå følt meg veldig følsom for sol-lys, jeg husker da det inntraff første gang. Jeg skjønte ikke for flere år tilbake hvorfor alle på død og liv skulle gå med solbriller, plutselig et år syntes jeg at solen var så mye sterkere og jeg begynte å myse mere enn før, sånn er det enda. Jeg føler at kontrastene mellom ting (spes. mellom sort og hvit) er blitt så alt for sterk. Dette gjør at jeg ikke følger med i tv lengre og at det koster meg mye å lese. Jeg lurer på om det er dette som gjør at jeg får vondt i hodet og at jeg nesten har en tegnestift stående mellom øynene det kjennes også som om jeg har et slags press bak øynene. Jeg har sjekket synet.
UREN HUD
I de perioder hvor det er verst legger jeg merke til at jeg får veldig fet og uren hud spes på nesa, kviser i ansiktet og på ryggen.
TEMPERATUR
Jeg har også lagt merke til at jeg synes badevannet er så mye kaldere enn før, altså jeg fryser så mye lettere.
ØRESUS
De siste årene har jeg fått en tiltagende øresus.
HJERTEBANK
Til tider synes jeg hjertet galloperer uten grunn og at det banker i hodet, føtter og hender. Jeg har en hvilepuls som ligger på 80-90 ved hvile til tross for at jeg har trent beinhardt siden jul (har nå sluttet fordi dette blir bare værre). Min far har en hvilepuls på nærmere 20 og er i esktremt god form.
STIV I ASIKTET
De siste 8 årene har jeg gått og følt meg stiv i ansiktet. Mimikken min blir liksom så rar og stiv. Og når jeg virkelig konsentrer meg om å slappe av i ansiktsmuskelaturen ser jeg nesten død ut.
SØVN
Jeg sover ekstremt tung og kan ikke huske at jeg har drømt noen gang, dessuten snorker jeg. Allikevel har jeg ofte en uro i kroppen jeg ikke skjønner hva kommer av, dette gjør at jeg ofte ikke føler meg trett eller får sove. Minner om en tilstand hvor man føler at man er døds-sliten og har masse energi, men det henger jo ikke sammen. Føler at dette med søvnen er todelt, den vanlige tradisjonelle søvnen min er grei men så har jeg denne "andre slitenheten" som gjør at jeg vil hvile og sove men får det ikke til fordi den "vanlige" trøttheten ikke er der.
UROLIG MAGE
Jeg har veldig urolig mage og tarmer, har hyppige toalettbesøk.
VONDT I HALSEN
De to siste månedene har jeg sett meg selv i halsen i speilet og sett at jeg har vært rød og irriter. Og føler at jeg har en klump nede i halsen under adamseplet. Dette fikk jeg undersøkt og legen mente det var betennelse i stemmebåndet. Fikk en pencilinkur men det har ikke hjulpet det granne. Etter konsultasjon i går hos hals-spesialist (6/7) hadde jeg ingen synlige problemer i svelget.
LEDD
I de siste to årene har jeg lagt merke til at jeg har vondt i begge stortå leddene når jeg beveger dem.
KONSENTRASJON
Jeg har store problemer med å konsentrere meg noe videre over lengre perioder. Til tider kan jeg også føle at jeg har litt vanske med å kjøre bil, jeg synes alt går så fort og jeg får det ikke med meg. Jeg har ofte problemer med å fullføre setninger fordi jeg glemmer hva jeg skulle si midt uti setningen.
LIBIDO
Jeg føler at jeg har fått vesentlig redusert libido de siste 5 år.
INFERTILITET
Jeg og min x-kone forsøkte å få barn i 2 år uten hell.
--------------------------
Det er tidligere tatt test av:
TSH: 0,48 (ref. 0.2-5.0)
T4: 19 (ref. 10-23)
T3: 5.7 (ref. 3.6-6.0)
Anti-TPO: 49 (ref. 0-60)
Så vidt jeg har forstått så er det TSH hormonet som produseres i hjernen (husker ikke navnet i farten, men var det hypofysen) som skal stimulere til produksjon av T3 og T4. Hvordan har det seg da at man alikavel har høyt T3 og T4 når jeg har så lavt TSH, jeg tenker hvor lang kan reaksjonstiden være fra hjernen setter ned TSH produksjonen til skjoldbrusk-kjertelen setter ned produksjonen av T3 og T4.
Jeg har også nå oppdaget en slags halv klinkekule lignende sak når jeg kjenner etter på halsen på høyre side. Ligger 2 cm over halsgropen på høyre side. Merkelig nok er det også den siden hvor øresusen er værst. Var hos en lege i går og jeg nevnte kulen han kjente men sa ikke noe.
JEg har også nå til tider klikkelyder i strupehodet. Skal til en lege igjen på mandag men nå er jeg redd, veldig redd for hva dette er for noe. Jeg får kommentarer på at jeg ser sliten ut, da helst etter at jeg har kommentert det selv.
Jeg føler meg tykk og posete i ansiktet, akkurat som om væskeinnholdet i kroppen er for høyt. Buksene mine passer ikke på samme måte som før heller.
Merker også at jeg er litt forvirret og roter mye med setningsoppbygging osv. Bruker så lang tid på å rette opp det jeg skriver og må lese det flere ganger.
Nå har jeg fått sovemedisiner for å få sove også fordi hele kroppen er i høyspenn. Jeg ønsker nesten bare å få lagt meg inn og dopet ned.
Nå svetter jeg også som en gris på hender, føtter og under armene. Jeg har tskjortene hengende til tørk fordi jeg ikke rekker å vaske dem.
Den gode nyheten er at ørelegen min har henvist meg til Spesialistsenteret www.spesialistsenteret.net (privat) her i Oslo hvor de har flere endokrinologer osv. Men det tar vel laaang tid. Så vidt jeg husker å ha lest er det flere av legene der som er bra på slike problemer jeg nevner.
Litt annen info. jeg har også sett at dette med stoffskiftet også påvirker utløsning av stresshormon, som jeg har funnet ut heter Kortisol og er vitkig å måle i denne sammenheng. Det har aldri blitt målt.
Gluten og høyt stoffskifte
Hei Nora!
Du sier din datters graves forsvant da hun prøvde glutenfri kost, dette hørdes utrolig interessant ut! Kanskje du kan fortelle litt mer rundt denne historien? Har selv graves, og prøver gjerne dette hvis det er en mulighet for at det fungerer!
Noen andre her som vet noe om gluten og høyt stoffskifte?