TSH normalt litt høyere hos barn?
Jeg legger dette innlegget her, og ikke under stoffskiftesykdommer hos barn. Det er så lite aktivitet der, og er den testen forandret så bør vel noen andre vite om det?
Jeg får gutten min utredet fordi han vokser så lite. Stoffskifteprøver like før påske viste TSH på 5,8 og FT4 innenfor referanseområdet, men ikke spesielt høyt oppe. Han ble henvist fra fastlegen til barneklinikken, og vi tok nye prøver den 7.juni. Har ikke fått svaret ennå, men barnelegen sa at "de hadde måttet ta så mange TSH-prøver om igjen, fordi laboratoriet hadde endret prøven???" Når prøvene ble tatt om igjen, var de innenfor referanseområdet?! :(
Husker ikke ordrett hva hun sa, men TSH ble rekvirert på et eget skjema og sendt til Aker, resten av alle prøvene ble analysert i Trondheim.
Jeg har etterlyst noen som skal vite hvor TSH og FT4 bør ligge hos barn, men har fått lite respons. Kanskje det er kommet noen nye her som kan hjelpe meg med henvisning til faglitteratur? Jeg mener å ha lest før forumet krasjet, at både TSH og FT4 skal ligge høyt hos barn? Gutten min er 2 år og 9 mnd.
Jeg er også urolig for om tidspunkt på dagen som prøven blir tatt kan påvirke resultatet hos så små barn. Men den første prøven ble tatt i ett-totiden om ettermiddagen, og den andre klokken tre, så det skulle ikke være stor forskjell?
Det er et helvete å plage et så lite barn til å ta blodprøver. Jeg vet ikke om jeg bør be om en blodprøve tidlig om morgenen, uten å ha god grunn for det. Og om jeg bør begynne å kreve at de tar FT3, det er ikke gjort ennå, men de har tatt prøve for antistoffer sist.