Hei,
Ved siste kontroll var mine to verdier s-ft4 13 og s-tsh 3.87
Vet noen om det er normalt når jeg bruker medisin? Jeg har nettopp begynt på tabeletter.
Printable View
Hei,
Ved siste kontroll var mine to verdier s-ft4 13 og s-tsh 3.87
Vet noen om det er normalt når jeg bruker medisin? Jeg har nettopp begynt på tabeletter.
Sånn generelt kan jeg si at det er normalt å få ned TSH til rundt 1.
Men min blir lavere.
Det vil ta flere uker før blodprøvene viser riktig i forhold til dosen du tar. Regn 6-8 uker før en doseendring vises i blodet. Formen kan ta enda lenger tid. En sjelden gang kortere, det varierer ofte med hvor lenge man har vært syk før behandling startes.
Hei!
JEg har lest en del innlegg her de siste dagene.
Har jeg forst¨fått det riktig at det skal være et visst forholde melleom ft4 og tsh?
Det er bare de to verdiene jeg fikk opplyst på laboratoreet hos legen.
Som tidligere nevnt er min fth 13 og tsh 3,87
Er det ikke andre verdier jeg skulle ha visst? Det var bare de to lege fortalte meg om.
STemmer mine verdier tro,eller er det feil dose?
Håper på svar på noen mer erfarne enn meg-og kanskej fastlegen min!
Hei :D
Du kunne bedt legen om å ta T3, anti-TPO og anti-TG. T4 og TSH er det legene først og fremst bruker for å finne ut av om du har stoffskifte problemer. Jeg synes at du skal spørre legen om hvilken type stoffskifte lidelse du har. For da vil han ta flere prøver om han ikke allerede vet det.
Nei egentlig ikke.
TSH er et aktiveringshormon som lages i hjernen. Når "hjernen" synes det er for lite stoffskiftehormoner så lager den mer TSH. Dette gjør i sin tur at skjoldkjertelen lager mer stoffskiftehormoner.
Dermed går TSH litt ned igjen og slik finner den et balansepunkt.
Omtrent som når du kjører bil og justerer gasspedalen til en passe fart.
Hvis nå kjertelen er sykelig og ikke orker lage mer enn den gjør, så produserer (den dumme hjernen) bare mer TSH - og det gjør den selv om kjertelen er fullstendig dau.
Det leder legevitenskapen inn på den tanken at den TSH verdien som en gang var et "passe gasspådrag" er det også selv om man skifter ut sitt egeproduserte thyroxin med et syntetisk produsert.
Og passe gasspådrag var engang rundt verdien 1.
Det viser seg at TSH må være mye lavere når man behandles med fremmedthyroxin og er noe man må finne ut i hver tilfelle.
Ã…rsaksforklaringer jeg har sett går ut på at Levaxindosen i tillegg skal dekke kjertelens egenproduksjon av T3, noe som gjør at T4-dosen må være høyere en kjertelproduksjonen var av T4.
I dag har nok noen kommet litt på gli, men fortsatt regulerer leger etter gamle prinsipper.
Vær OBS og ikke godt slik behandling !
Jeg ligger på TSH 0.1. Disse tallene er ikke det viktigste, man må dosere etter hvordan man føler seg.
Nå er jeg egentlig litt oppgitt over leger jeg. Jeg og fatters var hos Oftebro her for en stund siden og fikk prøvesvarene fra han. Og min gamle far på 61 år, med hjerteproblemer, hadde en TSH på 16,9, altså kraftig undermedisinert!!!
Og fastlegen hans mener dette er helt i orden....... :shock:
FAstlegen min sa ingenting om sykdommen. Jeg har i mange år hatt mange symptomer,uten å fått tatt årøver. Ved en tilfeldighet var fastlegen min syk og jeg gikk til en vikar. Hun tok prøvene av meg og ringte meg angående resultatene. Men hun flytta dessverre.
haugtussa, så leit at din gamle lege ikke tok prøver av deg når du hadde symptomer.
Når du akkurat har startet behandling betyr en TSH på 3-noe at legen din vil øke dosen litt til TSH faller til rundt 1.
Ft3 er selve hormonet (ft3 er det egentlig men man måler gjerne bare ft4) og vi mernker vanligvis bedring når ft4 kryper til midten av labbens referanseområde.
altså hvis det er 10-20 så er 15 midtpå og noen har det greit med en ft4 på 15 men 17 og 18 er vanlig også, og noen må ha 19 eller 20.
Din ft4 på 13 virker noe lav, og kan stemme med din noe høye TSH på 3-noe.
noea