Skjønner jo at det er noe for stoffskifte,men hva og åssen hjelper det??og når bør man få det???
Går kun på Levaxin jeg da...
Printable View
Skjønner jo at det er noe for stoffskifte,men hva og åssen hjelper det??og når bør man få det???
Går kun på Levaxin jeg da...
Armour er "din bestemors thyroxin".
Thyroxin utvunnet fra grisekjertler var enerådende på markedet - helt til medisinindustrien utkonkurrerte denne produksjonsmetoden med moderne synteseproduksjon - i 60-åra vel. Armour og noen til har holdt stand. I europa er det en produsent på Amager - bla.
Det er jo mye greiere da - å ha en puttremaskin borte i et hjørne som jobber døgnet rundt - enn å holde styr på en grisebinge !
Det er bare slik !
Og legene var veldig lette å overbevise. Myndighetene også. Så lette var de, at det ikke var nødvendig med de vanlige medisinske dobbelt blinde testene og alt det derre ! Det var nok at man sa at det var det samme- bare mye bedre !
Og hva VI er best tjent med er visst unnerordnet det rent praktiske - og tør jeg si, ehh, det økonomiske ? !
Og jeg er ikke enig i det !! MIN skarve helse kommer først !
Griser eller ikke griser !
Nå KAN det jo vise seg at en coctail av gris og synt. er det beste ?
Time will show.
Amor er den greske kjærlighetsguden. Men jeg tror du egentlig spør om Armour.Sitat:
Opprinnelig skrevet av linnmathea
Armour er et legemiddel som brukes mot hypotyreose. Legemiddelfirmaene har valgt ikke å markedsføre Armour i Norge. Jeg vet ikke hvorfor. Men du kan kanskje få en mer eller mindre troverdig forklaring fra Nycomed Pharma, som er den eneste leverandøren av tyroksin i Norge. Eller alle andre legemiddelfirmaer med kontorer i Norge - som ikke selger Armour. Du finner de fleste her: www.lmi.no
Jeg er ikke kjent med at det finnes vitenskapelig dokumentasjon som forteller når man bør gå over til Armour. Ettersom Armour ikke markedsføres i Norge, går ikke myndighetene god for produktets sikkerhet. Men de lar det være tilgjengelig gjennom ordningen med godskjenningsfritak, der legen søker om bruk av et legemiddel til bruk på en spesifikk pasient - nærmest på legens gode navn og rykte. I samme åndedrag vil jeg nevne at thalidomid også er tilgjengelig via godkjenningsfritakordningen. Thalidomid var ett geniforklart legemiddel den gang da. Kurerte gravides kvalme. Ingen markedsfører thalidomid i dag. Sjekk Google for årsaken.
Er Armour "Endlösung"? Jeg vet ikke. Jeg vet intet om Armour. Langt mindre vet jeg om Armour virker bedre på deg enn Levaxin eller placebo.
Jon
Thyroid USP er det egentilge navnet, og Armour Thyroid er bare et merkenavn. Det gjelds som bra og pålitelig. Koster ca 24 dollar for 100 i amerika.
Har ikke markedsføringsrettigheter utenfor USA, og kan derfor ikke søke om godkjenning i europa. Fins for eksempel ikke i kanada heller.
Dessuten fins Westhroid, og de lager også Nature-throid som er det samme men med hypoallergene fyllstoffer. Det har aldri vært tilbakekalt fra markedet for feil.
Nature-throid er registrert i EU, men har ikke søkt om markedsføringstillatelse i noen land. Koster mange titusener i året.
Det brukers forresten 30 000 resepter i året på medisiner som ikke har søkt om markedsføringstillatelse i Norge alene, så det er ganske vanlig at medisiner ikke er registrert. Hydrocortison for eksempel er på registreringsfritak også.
Nature-throid koster 16 dollar.
Så fins det flere som lager Thyroid USP. Time Caps og Qualitest og andre. TimeCaps koster ca 11 dollar for 1000 (!) stk.
Det sier seg selv at det da ikke er nok fortjeneste for noen å registrere dette i Norge.
Myndighetene her har ikke noe med dette å gjøre, produsentene må gjøre det.
Det gammeldagse theyreoidum som ble brukt her i Norge før, ble enten markedsført av Merck, eller laget på hvert apotek fra det danske pulveret.
Når det er apotekfremstilt, er det godkjent ser det ut som slik jeg har lest reglene. Tror jeg.
Apotekene i Holland lager thyreoidumkapsler. De er billige, 10 euro for 100. Det kan norske apotek også gjøre, men ingen har prøvd å få det ennå her som jeg vet om.
Når man skal gå over til Armour?
Vet ikke. alt er individuelt.
Men hvis man ikke blir bra nok av levaxin, eller levaxin pluss liothyronin, eller ikke tåler tilsetningsstoffene i levaxin og liothyronin, er det logisk å prøve noe annet. Og siden det er naturlig, kan det tenkes at kroppen hos noen gjenkjenner det bedre enn de kjemisk fremstilte thyroxinene.
Det fins alltid noen få som reagerer på tilsetningsstoffene eller ikke kan benytte levaxin.
De store flertallet har det fint på Levaxin, evt. med tilskudd av Liothyronin. Der er resten av oss, dem som aldri blir seg selv igjen på tross av tilnærmet optimal dose og fine blodprøver, som gjør "alt" for å få prøve Armour etterhvert, når vi først får kjennskap til at det finnes et alternativ.Sitat:
Opprinnelig skrevet av Jon
For meg var det løsningen, som det er for mange. For noen ganske få individer kan Armour gjøre ingen forskjell annet enn for lommeboken - eller vondt verre.
Armour er et legemiddel som har vært brukt mot hypothyreose i 100 år. Men i Norge ble det slutt for over 40år siden. Og det er våre lovmakere som er årsaken til at det ikke brukes mer.
De har ikke hatt vårt ve og vel i tankene, og har heller fjesket med interesseorganisasjoner og latt seg overbevise av lettvinn argumentasjon av mennesker som representerer økonomiske interresser !
Lovmakerene har skreddersydd en lov som til de grader tilgodeser Levaxin at det grenser til idioti at man ikke forstår dette !
Og til direkte korrupsjon at man ikke fjerner den !
Man er nødt til å følge saken fra 60åra for å forstå hvor alvorlig dette er.
Levaxin har ikke engang fått sin markedsføringstillatetse på vanlig måte !
Markedsføringstillatelsen er gitt til Thyroxin Natrium på bakgrunn av at man går god for påstanden om at den er bedre enn de som har vært markedsført til "nå" (1960) Og det var naturalthyroxiner.
Levaxin kom i 90åra og fikk fortsette denne omgåelsen, og det har heller ikke vært stillt godkjenningskrav til denne ! Man trodde også produsentens ord denne gangen - at Levaxin var bedre enn Thyroxin Natrium !!!
Ærlig talt - er de til for vårt ve og vel de folka der ?
For ikke å miste helt oversikten over hva det dreier seg om, så er det faktisk, at lovmakerene frarøver oss den selvfølgelige rett vi har til en individtilpasset behandling. Ikke fordi vi er en sær gruppe, men fordi ALLE ANDRE sykdomsgrupper har denne muligheten !
Vi er avspist med ett eneste produkt !
Det er bare slik at dette produktet passer ikke alle - og det er lovmakerenes forbannede plikt å sørge for så like vilkår som mulig !
Helt enig med deg Finn. Da jeg prøvde en ny epilepsimedisin som ikke virket på meg så var det ingen som tvang meg til å fortsette. Legene var veldig villige til å finne andre medisiner som de trodde kunne hjelpe. Dette er kanskje litt utenom tråden eller ? men det irriterer meg velig at vi med hypotyrose skal ha så få muligheter det syns i hvertfall jeg vi har i forhold til mange andre sykdomsgrupper. Er vi lite interessante eller? Her hvor jeg bor er det f. eks egen diabetes sykepleier og astmasykepleier på sykehuset. Det fins mange måter å ta insulin på. Kanskje det kommer av at de fleste med hypotyrose er kvinner i middelalderen? Som tenker mer på andre enn seg selv og som godtar alle sine vonter og plager og ikke klager. Jeg syns at alt skal gjøres for at den enkelte pasient skal ha et så godt liv som mulig uansett hva slags medisin vi velger å bruke. :D
Kaster meg litt inn her for å fortelle at jeg har brukt Armour i to år og har ikke kjent meg bedre.
Bl. annet ble jeg merkbart bedre i muskler og ledd.
Med Levaxin hadde jeg problemer med å komme opp på "normale" verdier når bloprøvene ble analysert, dette har forandret seg til det bedre.
Armour er laget av skjolbrukskjertelen til gris og fremstilles i lab, rent og pent.;)
Armouren går inn i cellene og virker derfor på en annen måte en Levaxinen.
Lajla