-
FT4/tsh?
Hei,har ikke satt meg så mye inn i alle tall og hva de betyr.Fikk tallene i dag.
30 mars: fritt t4 24
tsh 0.020
24 april: ftitt t4 18
tsh 0.020
Driver å justerer levaxindosen etter graviditet,ble høyt.Kan noen forklare tsh,for det skjønnte jeg ikke.Står her at ft4 normal er 11-23,og tsh o.35-5.0
Har ikke noe problemer med å gå ned i vekt..gått ned 22 kg(gikk opp 23).Legen sa jeg pleier å ligge på ft4 14.Tok nye prøver i dag også,men får ikke svarene før til uka.Noen som kan forklare meg litt hva alt betyr? :roll:
-
Har sett litt på de andre innlegga dine og forstår at du har fått lavt stoffskifte etter fødsel. Det er viktig for deg å vite om dette er den forbigående typen eller den permanente ?
Det er også viktig å måle om det finnes antistoffer.
TSH er ThyroxinStimulerendeHormon og produseres i hjernen. Er det lite thyroxin i blodet produsere mye - og omvent. Når det er mye så stimuleres skjoldkjertelen til å produsere mer thyroxin - og da går jo TSH ned.
Et friskt system har et balansepunkt omkring 1, men kan varierer mellom 0,35 og 5 hos din lab. uten at legene mener det er unormalt.
Når man introduserer andre thyroxiner enn sitt eget må TSH etter VÃ…R erfaring ofte være lavere. Iallfall har de fleste det bedre da, og fT4 er også høyt på skalaen da.
-
Jeg fikk det lave stoffskiftet høsten 2002.Da sa legen jeg måtte ta piller livet ut.Er tsh`n min veldig lav da?Derfor jeg er svimmel osv?Leste et sted at man kunne få lavt stoffskifte om man hadde diabetes i familien.Faren min hadde det,stemmer dette?
-
Jeg bør vel ikke blande meg inn, da jeg kan for lite, men kan bare si at min TSH er mindre enn 0,01 og jeg er IKKE svimmel. Så jeg kan ikke forstå at dette symptomet har direkte med TSH`en å gjøre?
Kjente på litt svimmelhet ifbm at jeg fikk andre HYPER-symptomer i en periode. Da var også TSH den samme. Bare teori fra meg altså.
-
Min TSH er vanligvis på 0,02 den og. da har jeg en ft4 på midtpå et sted og er ikke hyper.
Etter en fødsel går man vanligvis tilbake til den gamle dosen dagen etter fødselen, ellers blir man hyper på samme dose.
Har du fått målt ft3 og bege typer antistoffer nå? Du trenger det for utredning m du blir hyper.
Man kan godt få en hypo-eller hyper-episode etter fødsel.
Håper at alt som skal til hos deg er en dosereduksjon.
-
Diabetes har en viss arvelighet. Diabetes2 har en sterkere arvelighet.
Diabetes er en autoimmun sykdom. Diabetes2 er ikke autoimmun.
Ofte kan autoimmune sykdommer ha en viss arvelighet, men autoimmuniteten kan gi forskjellige sykdommer.
Hvis du hadde hypothyreose før den fødselen er det vanlig at du får en forstyrrelse på grunn av at dosen er vanskelig å regulere. I klar tekst : dem er så redd for å gi for mye at dem heller gir for lite, Behovet kan godt bli det dobbelte en stund, men så mye tør de vanligvis ikke øke med, og det kan medføre ustabilitet lenge etterpå.
Selve TSH hormonet merker man ikke noe til, men er det høyt peker det på at fT4 er for lavt.
Veldig lav TSH kan peke på at fT4 er for høy, men en bør ikke se på denne alene. Sammenhold den med flere sekundære symptomer som peker i samme retning. Feks: er hvilepulsen høy og kanskje banker litt i perioder + andre høye symptomer OG at TSH er veldig lav, så kan det tilsammen indikere en lite dosenedsettelse. Skal ikke mye til.
-
Jeg vet ikke om det er tatt antistoffprøver...får spørre.Lest flere steder at man har problemer med å bli gravid.Det hadde ikke jeg.Ble gravid etter 3 mnd begge ganger.Første gang hadde jeg ikke lavt stoffskifte.Slet heller ikke med stoffskifte i den andre graviditeten.Stillte ikke på dosen eller noe.Det er først nå etterpå det plutselig ble høyt.Kroppen er rar...skjer så mye forandringer etter en graviditet.Kanskje ikke rart når man tenker på alt som har skjedd inni der.Jeg ammer også,kanskje det har noe å si også.Jeg skjønner ingenting om dagen i allefall.I dag er jeg trøtt,småkvalm og svimmel.Er stiv inakke og rygg etter all bæring også,så det er nok litt derfra og.
-
Kan være lurt å be om kopi av labarket. Ofte får man det for det ligger jo på data og de tar somregel ikke vare på arket. Ringer du å snakker med legesekretæren sender hun deg det eller en utskrift av prøvesvarene.
Antistoffprøver brukes i feilsøkingsarbeidet. De sier ingenting om funksjonen, bare om kjertelen er syk eller ikke.
De mest brukte mot kjertelen er : anti-TPO anti-TG og TRAS, men det finnes en haug mot andre deler av kroppen.
-
Jeg er i tilsvarende situasjon. Fikk lavt etter fødsel nr 1, ble hyper 1 mnd etter fødsel nr 2, var det i 9 mnd og opplever et fall i FT4 nå. Jeg hadde samme TSH på FT430 og FT4 14 (prøver tatt med 1 mnd mellom). Endokrinologen min forklarte det med at TSH reagerer noen ganger litt sent. Jeg vet ikke om dette er tilfelle for meg, men får vite på nye prøver ved månedsskiftet.
Selv om min FT4 har falt er ikke alle hypersymptomene helt borte enda, så det er tydelig at de henger kraftig igjen. Kan det være saken hos deg? Du lå jo heftig høyt en stund du også.
Jeg har også ammet oppi alt dette, og det er klart at kroppen er helt ute og kjører hormonmessig. Det jeg er helt sikker på var hypersymptomer hos meg var rask puls (hvilep på 100), ekstrem varme/svette, skjelvinger på hendene og ekstrem tørste. I mildere grad er jo dette noe som også kan opptre i forbindelse med amming (bortsett fra skjelvingene muligens).
Jeg er svimmel både på høyt og lavt faktisk.
Jeg sluttet forresten helt på tyroxin i februar, da reduksjon ikke hjalp. Avventer nå oppstart igjen.
-
Uff,det er sånn jeg er også.Ikke noe gøy dette her.J...a dritt mildt sagt.