-
HVA KAN DET HA VÆRT?
En venninne ble oppringt av legen sin fordi stoffskiftet hennes var veldig lavt. ( vet ikke hvor lavt for hun hadde ikke greie på det) Hun følte seg helt frisk og legen sa at hun ikke så syk ut. ( viser det alltid på oss da??? :? ) Hun tok nye prøver som også var lave og legen hadde snakket med endokrinologer ved sykehuset i Stavanger. Så ble han anbefalt å ringe til Haukeland sykehus, og det ble tatt en ny prøve som jeg forsto ble sendt dit som viste at hun ikke hadde lavt stoffskifte likevel. Noen som har peiling hva det kan ha vært syns det hørtes så rart ut jeg.
-
Jeg så uforskammet frisk ut hele tiden, jeg. Helt til jeg ble friskere. Da så mange en utrolig forskjell. Jeg har fått kommentarer i hytt og pine - så godt du ser ut!
Har mer med gnist og liv å gjøre enn "utseende", synes jeg.
-
Det fins alltid noen få som har en normal TSH på 8 eller 15 eller noe sånt men ft4 og ft3 er høy-normale, ikke engang lav-normale.
Jeg vet om en på Romerike, og hele hennes familie er normale når TSH er 15 eller var det 20.
Her er en svensk pdf som viser noe lignende:
http://ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda25418.pdf
Hvis det ikke er snakk om thyreoideahormonresistens (hvor ft4 og ft3 normalt er over referanseområdet) så er det feil ved TSH, at det inneholder en stor del uvirksom TSH som ikke virker men det vises på prøven sammen med virksom TSh slik at summen blir veldig høy.
Dessuten fins det muse-antistoffer som kan slå ut på prøvene og vise høy TSH. Akkurat dette er labben klar over.
Det med uvirksom TSH er også kjent.
Se www.nacb.org om thyroid testing hvor de drøfter alle disse prøvefeilene. Står også på www.thyroidmanager.org