Er det noen som har brukt Ginseng og har erfaring i om det virker?
Printable View
Er det noen som har brukt Ginseng og har erfaring i om det virker?
Hei. Har prøvd og det virka ikke på meg.
Har også prøvd. Jeg bare vibbbrerte litt ekstra! Så der er vel en slags virkning, men too strong for me! :roll:
Har ikke prøvd men hørte faktisk tilfeldigvis i dag at den påvirker produksjonen av testosteron, så dersom du har for lite, er det vel kanskje positivt :P ? Skal ikke spøke med det, men det går jo ev an å måle konsentrasjonen av testo....
Ginseng er jo i samme kategori urtemedisin som rosenrot; adaptogener. Siden vi ofte er plaget av dårlig binyrebarkfunksjon, er det bedre for oss å bruke rosenrot eller schisandra - ginseng blir for tøft for oss, det blir som å piske en død hest. De andre typene er snillere mot binyrebarken. Men det er viktig å ikke begynne med for store doser av dem heller! Selv måtte jeg ned i en kvart tablett rosenrot om dagen i begynnelsen, mer tålte jeg ikke (ble skjelven og uvel, som etter en overdose koffein). Nå tar jeg en tablett daglig, men er nøye med å ta pauser innimellom (to uker pause etter fire ukers bruk, for eksempel).
Du kan lese mer om adaptogener her:
http://www.rolv.no/urtemedisin/diverse/adaptogen.htm
Av alle de rare tingene jeg har puttet i meg synes jeg bare en virker etter hensikten: Chisan mikstur. En liten sup og kreftene holder en stund til hvis jeg er sliten ved middagstid, en liten sup om morgenen gir meg et lite kick ekstra hvis jeg har bly i kroppen.