Medisinert for lavt stoffskifte siden 2002
Jeg har vært medisinert for lavt stoffskifte de siste 6 årene. Veien har tildels vært kronglete både pga liten forståelse fra fastlegen og fordi jeg føler kroppen hele tiden går på sparebluss. Symptomene vet dere ALT om :wink:
Jevnt og trutt har jeg måtte øke dosen av Levaxin, og de siste 1-2 årene har TSH verdien vært så lav at signalet fra hypofysen til kjertelen har vært undertrykt, noe som heller ikke er bra. Fritt FT4 og Fri-T3 har vært varierende, men stort sett over middelverdien. Det siste året har Fri-T3 beveget seg mot nedre del av normal-området uten at legen har kunnet gi meg svar på hvorfor verdiene går i motsatt vei av hverandre. Legen sier bare at jeg SKAL føle meg bra fordi TSH verdien tilsier at jeg egentlig tar for mye Levaxin. Uansett så føler jeg meg ikke bra og har de siste månedene lest en del på internett. Der finner jeg ut at kroppens evne til å omdanne Levaxin (T4) til T3 er dårligere hos enkelte mennesker og at man derfor etter noen år ofte trenger tilskudd av T3 (Liothyronin)...
Ved siste legebesøk "forlangte" jeg å få prøve Liothyronin og utrolig nok gikk legen med på det :) Jeg har derfor redusert Levaxin med 50 mg om dagen og begynt å ta 10 mg Liothyronin (fordelt på 2x5mg) i tillegg. Dette er kun en måned siden, men jeg føler at jeg har litt mer tiltakslyst og "brain fog'n" har definitivt blitt mye bedre :D Forbrenningen og den kommende bikinisesongen er det riktignok verre med...
Med dette håper jeg at alle verdiene kan bli optimale. Spøsmålet til dere er hva veien videre vil være - er det vanlig å fotsette å øke dosen av Liothyronin, og basert på hva? (jeg mener å ha lest at målingen av Fri-T3 ikke er like verdifull pga kort halveringstid til Liothyronin og derfor stor variasjon i Fri-T3 avhengig av hvor lenge det er siden du tok medisinen til blodprøve tidspunkt osv).
Og hva med Armour(?) - noen som har erfaring med det? Hvor/når er eventuelt det aktuelt - ville det hjelpe på forbrenningen... :wink:
Nye blodprøvesvar etter oppstart på Liothyronin
For en måned siden startet jeg opp med 10 mg Liothyronin (fordelt på to doser). Samtidig reduserte jeg Levaxindosen fra gj.snt 186 mg/dag til 136 mg/dag.
Blodprøvene i dag er som følger:
Fri T3 - Fra da 4.5 til i dag 3.8 :!:
Fritt T4 - fra da 22 til i dag 14 :!: :!:
TSH - fra da 0.11 til i dag 0.06 :!:
Disse T3 og T4 ville tidligere betydd "dvale-tilstander" for meg, men normalt da hadde vel TSH vært mye høyere? Uansett føler jeg meg litt bedre enn før jeg startet på Liothyronin. Hjernetåka har letta og deler av tiltakslysten og energien er tilbake. Vekta og forbrenninga er det vel heller verre med, uheldigvis.
Det er tydelig at redusert Levaxin-dosen har ført til lav T4, men burde ikke T3 blitt høyere nå med Lio, og hva med TSH verdien???
Jeg ble redd legen skulle foreslå videre reduksjon av levaxin pga lav TSH, men vedkommende overrasket positivt og foreslo at jeg skulle gå tilbake til opprinnelig Levaxindose (pga lav T4) slik at Lio-dosen kom i tillegg :)
Noen som har noen synspunkter og råd i forbindelse med utviklingen av blodprøvene?