Mareritt av oppstart med kombinasjon Levaxin og Armour
Jeg skiftet fra 150mcg levaxin+20mcg liothyronin til 75 mcg levaxin og 60mg armour mandag denne uken. Har ikke merket noen forandring i formen enda, men jeg har hatt sinnsyke mareritt hver natt de siste tre nettene. Ellers har jeg så og si aldri mareritt. Er det flere som har opplevd det samme?
Sv: mareritt av oppstart med armour
Jeg gikk fra å ikke drømme til å begynne å drømme igjen. Men ikke mareritt. Når tar du medisinen? Jeg har hatt best virkning (på generell basis, ikke med hensyn på drømmesøvn) med å ta alt etter tannpussen.
Sv: mareritt av oppstart med kombinasjon Levaxin og Armour
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Cookie
Jeg skiftet fra 150mcg levaxin+20mcg liothyronin til 75 mcg levaxin og 60mg armour mandag denne uken. Har ikke merket noen forandring i formen enda, men jeg har hatt sinnsyke mareritt hver natt de siste tre nettene. Ellers har jeg så og si aldri mareritt. Er det flere som har opplevd det samme?
Hej Cookie vink11
For at forhindre at vores gæster misforstår overskriften: "mareritt av oppstart med armour" (og tror at man kan få mareridt af Armour) har vi (administratorer) ændret overskriften til en som er mere retvisende: "mareritt av oppstart med kombinasjon Levaxin og Armour".
Så længe din behandling består af selv et minimum af Levaxin (i tillæg til Armour), da er det Levaxin som "bestemmer" effekten, og man kan derfor ikke forvente sig ret meget af Armour-tillægget, medmindre dosen af Levaxin er minimal, i kombination med Armour.
Armour og Levaxin er som olie og vand, og de kan derfor ikke "samarbejde" om en fælles effekt. De kan kun virke hver for sig, og fordi det syntetiske stof i Levaxin, er "frit", kommer det ganske hurtigt ud i blodet, hvorimod hvorimod hormonerne i Armour er bundet til proteiner, og skal først frigives fra dem, før også de bliver aktive, men Levaxin-stoffet er der allerede, og dominerer over den samlede effekt, så det meste af Armour-hormoner når aldrig at blive frigivet fra binde-proteiner, og ubenyttet udskilles med urin og afføring.
Det er kun 4 dage siden, at du har skiftet til kombinationen Levaxin/Armour, så din krop har fortsat noget tilbage af "det gamle" Levaxin i blodet, så når det slipper op, og i stedet tilføres nu kun halvdelen (75 mcg) Levaxin, er det nok til fortsat at undertrykke effekten af Armour, men ikke nok til at opretholde syntetisk-T4-værdier, som de ellers var før. Og selv om syntetisk T4 virker ikke 100%, virker det dog noget, så når det nu er blevet halveret, samtidigt med at det lille tillæg af Armour "får ikke lov til at virke nok", kan lavt stofskifte blive forværret.
Det er meget muligt, at mareridt i virkeligheden stammer fra at dosen af Levaxin er blevet halveret, samtidigt med at dosen af Armour er for lav, og derfor uden tilstrækkelig virkning. De to lægemidler er uforenelige som olie og vand, og kun hvis Armour-dosen er tilstrækkelig høj samt Levaxin-dosen er enten minimal, eller helt væk, kan man begynde forvente en positiv effekt.
Den adækvate dosering af "ren" Armour til erstatning af 150mcg levaxin+20mcg liothyronin bør ligge et sted imellem 2½ grain (150 mg) og 3 grain (180 mg), men selv "kun" 2 grain (120 mg) "ren" Armour er en god dose at starte med.
God bedring vink11
Hei, takk for svar:) Bra dere endret overskriften, mente ikke å forvirre noen :) Jeg er jo helt i startfasen med å prøve ut armour, så bare lurte på om det kunne være en sammenheng mellom det og marerittene. Har forresten opplevd det samme hver gang jeg har prøvd tilskudd av magnesium også. Regner med at det blir endel prøving og feiling for å finne rette medisinkombo'n for meg, er forberedt på at det vil ta litt tid. I mens går jeg nok rundt og kjenner ekstra godt etter, og reagerer på alt mulig som skjer i kroppen min.:?
Uansett hvordan det går framover - hvis comboen ikke viser seg å gi gode (nok) resultater etter en stund så håper jeg at du vil ta admins råd til følge og gi armour alene en sjanse en periode også.
Selv går jeg på 140mg Erfa (tilsvarer Armour) og har hatt det veldig bra med det i flere år (bare med noen småjusteringer) nå. På sommeren kan jeg klare meg med 120mg, men jeg er nok heldig og velsignet med et godt opptak. Det blir litt for lite på vinteren.