Hei! Jeg heter Anne, kommer fra Sørlandet og har fått struma...
Hei :)
Jeg er 45 år og fram til 2005 var jeg frisk som en fisk, bortsett fra en forholdsvis ukomplisert psoriasis. Så, før jul fikk jeg en mengde hovne lymfer og ventet på halsbetennelse. Den kom aldri, men jeg ble sykere og sykere og ble til sist sendt inn på kreftavdelingen for å sjekke ut lymfene. Disse antas å være friske. Like etter fant de ut at jeg hadde stille lungebetennelse (mycoplasmainfeksjon), gav meg en kur for det og sa takk og farvel. Jeg ble ikke frisk og gikk tilbake til legen og klaget. Tilsist fikk jeg beskjed om å slutte å tenke på det.
Så i 2010 fikk jeg et akutt anfall av tørste og skjelvetokter, og jeg tenkte at nå har jeg fått diabetes som følge til min pso. Men nei, blodsukkeret er fint, men fikk utslag på ett hormon på blodprøver. Dermed bar det avsted på MR og de fant et mikroadenom i hypofysen. "Men det er så lite at det har ikke noe å si" og dermed var jeg frisk som en fisk igjen.
Våren 2014 fikk jeg en slags nummenhet i høyre halvdel av ansiktet. Etter etpar dager fant jeg ut at det er vel best å sjekke med legen. Kom inn til en turnuskandidat. Hun refererte med nevrologisk avdeling og jeg ble innlagt. Blodprøver, CT... ingen funn, intet nytt. Du er nok sikkert frisk sånn... nummenheten har jeg fortsatt.
Nå sist, høsten 2014, fikk jeg altså struma. Det er ikke veldig stort, men nok til at legen nok en gang rekvirerte blodprøver og ultralydundersøkelse. Og gjett hva? Jeg fikk blodprøvene i dag og alle er innafor. FRISK SOM EN FISK! Sa legen...
Nå har dette altså pågått, litt i bølger, siden 2005. Symptomene er i bølgedalene fokusproblemer, "rusk i øyet", trykk bak hovedsaklig h. øye, hodepine med tendenser til migrene på h. side.
Noen som har noen forslag? Kan det være en sammenheng mellom alt dette?
På forhånd takk for at noen hadde bry til å lese avhandlingen min...
Klem, Anne
Sv: Hei! Jeg heter Anne, kommer fra Sørlandet og har fått struma...
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anne7
Hei :)
Jeg er 45 år og fram til 2005 var jeg frisk som en fisk, bortsett fra en forholdsvis ukomplisert psoriasis. Så, før jul fikk jeg en mengde hovne lymfer og ventet på halsbetennelse. Den kom aldri, men jeg ble sykere og sykere og ble til sist sendt inn på kreftavdelingen for å sjekke ut lymfene. Disse antas å være friske. Like etter fant de ut at jeg hadde stille lungebetennelse (mycoplasmainfeksjon), gav meg en kur for det og sa takk og farvel. Jeg ble ikke frisk og gikk tilbake til legen og klaget. Tilsist fikk jeg beskjed om å slutte å tenke på det.
Så i 2010 fikk jeg et akutt anfall av tørste og skjelvetokter, og jeg tenkte at nå har jeg fått diabetes som følge til min pso. Men nei, blodsukkeret er fint, men fikk utslag på ett hormon på blodprøver. Dermed bar det avsted på MR og de fant et mikroadenom i hypofysen. "Men det er så lite at det har ikke noe å si" og dermed var jeg frisk som en fisk igjen.
Våren 2014 fikk jeg en slags nummenhet i høyre halvdel av ansiktet. Etter etpar dager fant jeg ut at det er vel best å sjekke med legen. Kom inn til en turnuskandidat. Hun refererte med nevrologisk avdeling og jeg ble innlagt. Blodprøver, CT... ingen funn, intet nytt. Du er nok sikkert frisk sånn... nummenheten har jeg fortsatt.
Nå sist, høsten 2014, fikk jeg altså struma. Det er ikke veldig stort, men nok til at legen nok en gang rekvirerte blodprøver og ultralydundersøkelse. Og gjett hva? Jeg fikk blodprøvene i dag og alle er innafor. FRISK SOM EN FISK! Sa legen...
Nå har dette altså pågått, litt i bølger, siden 2005. Symptomene er i bølgedalene fokusproblemer, "rusk i øyet", trykk bak hovedsaklig h. øye, hodepine med tendenser til migrene på h. side.
Noen som har noen forslag? Kan det være en sammenheng mellom alt dette?
På forhånd takk for at noen hadde bry til å lese avhandlingen min...
Klem, Anne
Hei, Anne, og velkommen hit vink11
Jeg kan nok ikke gi deg et godt svar på spørsmålene dine, men vil bare si hva jeg umiddelbart tenker. Det er ikke så mange dager siden jeg leste at psoriasis er tegn på lungesykdom. Du har/hadde i tillegg hovne lymfer. Er du sjekket for Sarkoidose? Bare et forslag fra meg.
Du skriver at du fikk utslag på ett hormon på blodprøver, men ikke hvilket. Det er jo et viktig moment oppi det hele.
Det du skriver om trykk bak øyet, rusk i øyet og migreneproblemer synes jeg gir grunnlag for MR av hodet. Har migrenen kommet nå, eller er det noe du har hatt hele livet? ---- Nå ser jeg at du har hatt MR av hodet, ja.
Til sist vil jeg anbefale deg en time hos Øverbye. Så vidt jeg kan se bor du ikke alt for langt fra ham.
Lykke til videre! Jeg håper det kommer noen andre forbi som kan gi deg litt bedre svar enn jeg kan.
Hei Lisbeth!
Takk for at du tok deg bry til å lese - og svare - på mitt lille innlegg ;)
Først lurer jeg på hvor du har hørt at psoriasis er symptom på en lungesykdom? Det har jeg aldri hørt om!
Ellers: Jeg var lav på ADH og ble utredet for diabetes insipidus, uten at noe ble konkludert. Jeg har tatt 3 MR og 1 CT siden 2011 uten at noe har blitt konkludert. Det jeg vet er at blodprøvene mine bare blir sett på enkeltvis, og så lenge hver enkelt er innenfor laboratoriets norm, er jeg frisk.
Forøvrig var jeg hos Øverby i Arendal et par ganger for noen år siden. Han konkluderte med at jeg var basisk, ellers kom det lite ut av det. Men det var interessant...
Anne
Hei, Anne!
Jeg husker ikke hvor jeg leste at psoriasis var tegn på lungesykdom. Men da jeg nevnte det for en av mine bekjente, sa hun at det hadde hun visst lenge.
Da min datters lege så at hun hadde bittelitt av psoriasis linket han det til kalsiumstoffskiftet. Han beordret blodprøver, og det viste seg å stemme. Etter op er psoriasisen borte.
Synd at det ikke funket hos Øverbye. Min erfaring med ham er at det kommer gode råd etter hvert. Så for meg hadde det heller ikke funket med et par ganger hos ham.
Lykke til, Anne! Håper at du får flere svar vink11
Jeg har selv psoriasis og har aldri hørt at det er etegn på en lungesykdom, men jeg vet at bortimot 70 % av de med psoriasis kan får varianten som slår innover og da hovedsaklig angriper ledd. Ville gjerne sett artikkelen du nevner Lisbeth.
Slik jeg skjønner deg Anne så er problemene dine nå at du fremdeles har perioder med fokusproblemer/"rusk i øyet-følelse", trykk bak h.øye og hodepine i høyre side som går over i migrene.
Migrene kan være årsaken til alle disse symptomene, kan de ikke det?
Blir migrenen behandlet? Går du på noen medisiner som kan gi deg disse symptomene?
Min erfaring fra da jeg gikk til Øverbye var at han var veldig flink til å se på summen av prøver og symptomer og ikke bare de enkelte prøvene.
Når det gjelder Diabetes Insipidus så virker det for meg som de ikke behandler det med mindre det er svært kraftig. Det var mistanke om det hos meg og hos min yngste siden vi begge drikker mye og selvsagt urinerer mye, men ingen av oss er under noen behandling for det. Ved kraftig DI kan man være oppe i 10-15 liter væske i døgnet. Hos oss er det snakk om 3,5 - 4 liter i døgnet.
Hei Pingvin :)
Jeg har også Psa i hofter og rygg, så dette med at pso går innover er velkjent for meg også :) Jeg bruker lite medisiner, smører meg med fuktighetskrem, smører flekkene med Daivobet og knasker litt ibux/paracet. Jeg har i utgangspunktet ikke migrene. Men de siste par årene, når jeg blir så sliten av fokusproblemer og rusk i øyet osv, så får jeg så vondt i hodet at ingenting hjelper. Da vil jeg bare være i fred... Da tenker jeg migrene...
Grunnen til at jeg havnet her, er jo at jeg nå har fått struma, og det som plager meg mest er at samme hva som dukker opp, så er prøvene innafor, og så er det bare en ting til jeg må leve med...
Hvilke blodprøver skal jeg være obs på i forbindelse med stoffskiftet? Fins det noen sammenheng mellom disse, til tross for at de er innafor alle sammen? Jeg er rett og slett helt blank her...
Stoffskifteprøver:
TSH
FT3
FT4
anti-TPO
TRAS
Siden du er fra Sørlandet så vil nok dine prøver, som mine, bli sjekket ved Sørlandet sykehus. Der er referanseområdene for TSH 0,3-4,2 og denne bør ligge i det nederste sjiktet. FT3 har referanseområdet 3,5-6,8 og bør ligge øverst i området. FT4 har fereanseområdet 11-22 og bør ligge øverst i området. anti-TPO skal være under 40. Over det så tyder det på et autoimmunt angrep på kjertelen. TRAS brukes vanligvis til å påvise høyt stoffskifte, men det finnes en blokkerende variant av TRAS som vil føre til lavt stoffskifte. Referanseområdet er under 1,8. Har du over det, så har du påvist TRAS som også er et autoimmunt angrep på kjertelen.
Utenom disse prøvene så vil lavt stoffskifte normalt føre til at d-vitaminer, B12 og Ferritin blir for lave og mangler her vil kunne gi mange symptomer.
Ellers ville jeg også fått sjekket jod i døgnurin. Jodmangel fører til struma, og er en vanlig grunn til at stoffskiftet senkes spesielt om man ikke har antistoffer (anti-TPO og TRAS).
Min eldste sønn ble satt på prøvemedisinering med Levaksin fordi TSH var over referanseområdet selv om FT3 og FT4 fremdeles var innenfor. Han merket ingen bedring, men så gikk vi over til å bruke mer tang i maten + han får Kelp-tilskudd daglig og plutselig ble han bedre.
Stoffskiftet hans har normalisert seg og han er nå uten medisiner.
Når det gjelder hodepine/migrene så bruker vi her i huset minimalt med smertestillende men passer på å drikke et krus Rooibush-te umiddelbart når vi kjenner hodepine er på gang. I 9 av 10 tilfeller stopper det hodepinen før det utvikler seg til et migrene-anfall. Pratet med øyelege på sykehuset om dette og han sa at jeg var langt fra den eneste som hadde rapportert om hvordan Rooibush-te stopper migrene-anfall. (Og at teen også er god, er jo heller ikke et minus :) )
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Lisbeth
Jeg husker ikke hvor jeg leste at psoriasis var tegn på lungesykdom. Men da jeg nevnte det for en av mine bekjente, sa hun at det hadde hun visst lenge.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Pingvinen
Jeg har selv psoriasis og har aldri hørt at det er et tegn på en lungesykdom, men jeg vet at bortimot 70 % av de med psoriasis kan får varianten som slår innover og da hovedsaklig angriper ledd. Ville gjerne sett artikkelen du nevner Lisbeth.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Mod
Takk, Mod vink11
Da har jeg mine ord i behold selv om jeg ikke kan finne ut hvor jeg leste dette.
En tilleggsopplysning som har med sarkoidose og psoriasis å gjøre: Personen som jeg refererte til som visste at psoriasis og lungesykdom kan henge sammen har i tillegg til psoriasis sarkoidose.
Ok, her kommer mine prøver, tatt like før jul...
TSH: 1,3 (0,2-4)
FT4: 18,2 (11-23)
FT3: 5,1 (3,5-6,5)
Anti-TPO: 32 (<100)
TRAS: 0,8 (<1)
D: 78 (50-150)
B12: 213 (170-650)
Ferritin: 160 (15-200)
Jeg tar B12 sprøyter når jeg husker det. I tillegg tar jeg D i perioder, som vinter i Norge, da tar jeg 70 μg om dagen. Jeg hadde ikke startet for vinteren da disse prøvene ble tatt.
Hvordan ser dette ut, mon tro..? ;)