-
En newbie sier hei
Hei, jeg ble diagnostisert med lavt stoffskifte for drøyt halvannet år siden, og har hatt det ganske opp og ned en stund. Timingen var elendig, siden jeg akkurat hadde startet på masterutdanning, men takket være gode perioder innimellom har det gått bra sålangt. Nå har det vært ok siden sommeren. Har fått tips av en venn med samme sykdom at jeg burde ta mine forholdsregler mens jeg er i grei form, så nå er jeg på leting etter litt mer informasjon samt en ny lege. Min gamle gikk nettopp av med pensjon, og legen som tok over har særdeles liten kunnskap om dette.
-
Sv: En newbie sier hei
Jeg er litt usikker på hva du spør om, Peanut? Utover tips til lege? Det kan være ok å legge ut blodprøvesvar og medisindose. Og siden du er ny på stoffskiftemedisiner, når du begynte og hva slags opptrappingsplan du og legen har hjerte1
-
Jeg spurte egentlig ikke om noe, ikke ennå. Men i mailen jeg fikk da jeg ba om registrering sto det at det var ønskelig at jeg presenterte meg, så da gjorde jeg det :)
Dette er de siste prøvesvarene mine, de er fra juli, da var jeg på bedringens vei.
S-Anti TPO < 28
S-FT4 19.8
S-TSH < 0.02*
Jeg skulle tatt nye prøver i august, men i påvente av ny fastlege (ventet på ledig plass, og byttet i forrige uke men har ikke fått vært hos den nye ennå) har jeg ikke noen nyere resultat. Tar 100 µg levaxin pr dag, gikk opp fra 75 til 100 i juni. Hvis ny fastlege heller ikke har mye kunnskap innen dette, må jeg finne meg en privatpraktiserende asap :)
-
Hei på du :)
Er det ikke flere verdier som er blitt målt :?:
F.eks frittT3, kolesterol, B12, jernverdier (Ferritin) eller D vitamin..?
-
Jo, men det var dessverre kun stoffskiftetallene og B12 jeg fikk.
S-Vitamin B12 565
Jeg har tatt noen B12 sprøyter, så iflg legen skulle det være ok nå. Har tatt tran og floradix en god stund, D-vitamin var iflg legen meget godt sist jeg sjekket, mens jern var fremdeles for lavt.
-
vink11
Be om en utskrift av prøvene dine, med referanseområder. En moderne lege vil ikke synes at det er rart at en pasient vil opplyse seg selv, og de ER dine. Da er det lettere å se ting i sammenheng.
-
Det skal jeg gjøre, takk for tips :)