Diagnose hyper i sep 14. Muligens subklinisk hyper i over 2 år
Hei alle sammen :)
Vil først og fremst få takke for medlemskap i ett flott og meget informativt forum. Siden jeg fikk diagnosen Akutt thyreoiditt med hypertyreose for noen uker siden, har jeg tørstet etter informasjon, og var superglad da jeg fant denne siden. Jeg som så mange andre her inne fikk "utlevert" en diagnose, med kommentaren dette er det ikke noe å gjøre noe med, det må gå sin gang. Jeg opplevde også at de verste av mine symptomer ikke var noe legen kjente igjen som symptom, dermed måtte det tilhøre noe annet. Men her inne ser jeg jo at det er velkjente symptomer.
I overskriften skriver jeg at jeg muligens har hatt subklinisk hypertyreose i over 2 år, dette utfra følgende historie:
Normalvektig, veldig aktiv, fjellturer og trening daglig.
Skilsmisse for 5 år siden, mye stress på jobb i mange år i kombinasjon med det å føle at man ikke takler jobben man er satt til. I dag 3 voksne barn hjerte1 , og ett godt stabilt kjæresteforhold (3,5 år) hjerte1
For 2,5 år siden fikk jeg akutt panikkangst, med "psykisk" utløst pustebesvær. Min største angst var å ikke få nok luft. Jobbet mye med meg selv i denne perioden, og ble friskmeldt etter ca 1 år.
Jeg begynte å gå opp i vekt til tross for trening og sunn mat.
Samtidig begynte jeg å få vondt i muskulaturen i fotblarne. Dette var spesielt merkbart på morgenen da jeg gikk ut av senga.
2014
Smerter i bena er ett symptom som har vært med meg helt siden, og de begynte å øke i styrke i juni/juli 2014, det spredde seg i muskulaturen oppover legger lår, hofter og armer. Og i løpet av august har jeg blitt nedlesset med symptomer, og da jeg kom meg til lege, 5 september, var det med følgende liste av symptomer:
smerter i muskulatur
kribling/urolig ben
feberfølelse/varm i ansikt
rennende/ sviende øyne med trykkfølelse og dårlig/tåkete syn
hæshet (som tidvis startet allerede for 2 år siden )
soppinfeksjon (stadig tilbakevendende til tross for behandling)
svettetokter flere ganger i timen (har også hatt dette i enkelte tilfeller fra allerede for 2 år siden.
Vektoppgang 10kg på 2 år. 4-5 bare i sommer (tiltross for trening og sunn kost)
Sulthetsfølelse
mangelfull libido
Irritabel
Tungpustet
Angstfølelse
Trett og svak
håravfall
Hard mage ( de siste 2 år meget løs mage)
Sår hals de siste 2 mnd
Nedsatt hukommelse og konsentrasjon, har vært slik de 2 siste år etter angstlidelsen
Forhøyet BT og puls, målt av lege
Mange bl.prøver ble tatt. Disse var utenfor referanseområde:
5/9-14
S-TSH: 0,01 ref. 0,3-4.5
S-FT4: 33 ref. 10-22
S-FT3: 7,8 ref. 3,5-7
S-TRAS: 0,5 ref. ?
S-Anti-TPO: 1313 ref. ?
15/9-14
S-TSH: 0.01
S-FT4: 25
S-FT3: 6,3
Dette er historien min, og utfra det som skjedde for 2,5 år siden er jeg ganske sikker på at jeg har gått med ett snev av forhøyet stoffskifte lenge. Det er kanskje ikke slik at det nødvendigvis har vistes på noen prøver, men nok til at jeg har blitt dårlig.
Jeg skal be fastlegen om å få se eventuelle tidligere stoffskifteprøver som er tatt.
Jeg er ganske fortvilet over å ikke klare å opprettholde mitt aktive liv lengre pga symptomene :cry: Hvordan blir jeg kvitt smertene i musklene? hva kommer de av?
Ønsker veldig gjerne synspunkter og råd fra dere.
Med vennlig hilsen Martine
Sv: Diagnose hyper i sep 14. Muligens subklinisk hyper i over 2 år
Stor forskjell på de to prøvesettene du har.
Er begge prøvene tatt om morgenen?
Har du fått noen medisiner du har brukt disse ti dagene?
Den første prøven din viser klart at du har et autoimmunt angrep på skjoldbruskkjertelen som vil føre til at stoffskiftet ditt blir for lavt og du vil måtte få tilført stoffskiftehormoner i tablettform resten av livet. Anti-TPO er høy, den skal alt etter hvilket labratorium som har testet prøvene dine, ligge enten under 40 eller under 100. Uansett ligger du høyt der.
Symptomene du lister opp stemmer mer overens med lavt stoffskifte enn høyt og du har heller ikke TRAS som tilsier at det er Graves/autoimmunt høyt stoffskifte)
De siste prøvene, forutsatt at de er tatt medisinfastende om morgenen sier IKKE høyt stoffskifte etter mitt syn. Din TSH er suprimert av en eller annen grunn, men FT3 som er det virksomme hormonet er helt fint.
Har du også fått testet d-vitaminer, B12 og ferritin?
Jeg håper de som kan mer enn meg om lav TSH og normal/lett forhøyet FT3 og Ft4 kan hjelpe deg videre.
Hei
Takk for svar :)
Begge prøvesettene er tatt utpå dagen, ikke fastende.
Det ble nevnt i vår at jeg hadde lavt D vit. De andre prøvene har jeg nok ikke tatt.
Jeg har ikke tatt noe medisin anna en betablokker, selo zok.
Glemte å si at jeg har tatt "radioaktiv røntgen" Det viste at kjertelen ikke tar opp noe. Dette skulle i følge lege tilsi at det var betennelse. Det er ikke Graves.
Martine
Anbefaler deg på det varmeste å få tatt nye stoffskifteprøver så nær klokken åtte som mulig, medisinfastende. Stoffskiftet svinger MYE i løpet av dagen og referanseområdene er bestemt ut i fra målinger klokken åtte om morgenen.
Selv har jeg både Hashimoto (høy anti-TPO) og Graves (høy TRAS) og har derfor symptomene fra begge, selv om stoffskiftet mitt er lavt.
Må innrømme at jeg ikke helt kjenner til høy anti-tpo og høyt stoffskifte uten TRAS. Referanseområdene for TRAS varierer fra labratorium til labratorium og ligger mellom under 1 og 1,8 som normalområde.
Du kan jo kikke litt i forumdelen her og lese deg litt opp mens vi venter på at de som kan mer enn meg kan svare deg.
Denne tråden her er kanskje intressant https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=12898
selv om trådstarter har både høy anti-tpo og høy TRAS
Ellers kan jeg bare si at har du lav d-vitamin så anbefales det å få opp nivået siden lav d-vitamin eller lav B12 eller lav ferritin kan gi mange av de symptomene du lister opp og dermed gi deg mer symptomer.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Martine
Jeg som så mange andre her inne fikk "utlevert" en diagnose, med kommentaren dette er det ikke noe å gjøre noe med, det må gå sin gang.
Hej Martine vink11 "ikke noe å gjøre noe med" kan meget vel ende med at blive en bedre løsning end at blive behandlet for, for højt stofskifte alene pga. resultater af blodanalyser, fordi det ender så godt som altid med hypothyreose. Men selv om det nok alligevel ender med hypothyreose hos dig - pga. det autoimmune Hashimoto's, er der fair chancer for bedring, hvis behandlet fra så tidligt som muligt. Når man har disse høje TPO-antistoftal, allerede ledsaget af så mange symptomer, er sygdommen i udbrud og chancer for at blive "nøjagtig som før", selv med tidligt behandling - er små. Men det betyder langt fra at man ikke kunne blive så meget bedre at det vil føles "næsten som før". Sagtens, dog forudsat rette lægehjælp, hvilket det dog ikke tyder på, at du pt. har adgang til.
Hvad mener din læge når han siger at "det ikke noe å gjøre noe med, det må gå sin gang"? Har du overhovedet fået en nærmere forklaring på, hvad det bedste og værste scenario kan blive for en patient som du?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Martine
Jeg er ganske fortvilet over å ikke klare å opprettholde mitt aktive liv lengre pga symptomene :cry: Hvordan blir jeg kvitt smertene i musklene? hva kommer de av?
Foruden at inflammationen (thyroiditt) påvirker alle kroppens væv og derfor føles som om symptomerne kommer fra bestemte steder/væv i kroppen, med forskellig styrke, afhængig af hvilke væv er mest påvirket af hormonmangel eller overskud... det er forskelligt fra person til person - for muskelvævets vedkommende er der konstateret og studeret mangel på bestemte aminosyrer, som både hypo- og hyperthyreose driver ud af muskelvævet og det skulle angiveligt være en af de oftest forekommende årsager til muskelsvaghed og/eller muskelsmerter (myopatier) i både for højt og for lavt stofskifte.
Hvis du er interesseret, kan du søge med ordkombinationer: carnitine in hypothyroidism and hyperthyroidism, eller carnitine muscle pain in hyperthyroidism, eller myopathies in hyperthyroidism treatment carnitine. Her på forummet er Carnitine nævnt her, her (mere generelt) og her. Der findes også et isoleret aminosyre DL-Phenylalanine (DLPA) anvendt decideret mod smerter, uanset årsagen. Du finder lidt info om det her.
Alt dette er ikke noget "alternativt hokus-pokus" som svorne skeptikere plejer latterliggøre, fordi i deres sind findes kun piller, piller og atter piller, helst så syntetiske som muligt. Nej... de medicinske videnskaber har selv opdaget carnitin og dennes effekt på muskler i endokrine sygdomme, så du kan roligt grave videre efter informationer, der i hvert fald - hvis anvendt - kan lægge låg på muskelsmerterne og øge muskelstyrken, hvis man ikke forcerer sine forventninger og lader tiden arbejde for sig.
Det aller bedste ville dog være - uanset hvad man foretager sig i mellemtiden, for at lindre de værste gener selv, er at finde en læge der ikke opgiver sine patienter. Der findes godt nok private lægeklinikker i Norge, og på enkelte af dem kan man endda få god hjælp, men en af de bedste læger indenfor det offentlige norske helsevæsenet bor i Bergen. Og hvis jeg husker rigtigt har man ret til at opsøge denne klinik iflg. retten til frit sygehusvalg (husker ikke hvad det hedder på norsk), og man skal have en henvisning. Denne læge er afgjort en lang rejse værd, har jeg hørt fra flere.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Mod
Har du ellers selv en masterplan for hvad du ønsker at fremtiden skal bringe, ikke mindst ved en del af selvhjælp? Det er mest selvhjælp dette forum roder med. :mrgreen: F.eks. med glutenfri lavkarbo og udelukkelse af alle "sunde" (flerumættede) planteolier kan man dæmpe kroppens overaktive autoimmunitet så symptomerne bliver mildere, eller endda nogle af dem kan forsvinde helt. Det samme gælder udelukkelse af alle homogeniserede mælkeprodukter, fordi de i processen smadrede protein- og mælkefedt-molekyler trigger som bare fanden det autoimmune system vi har.... og hvis du bruger tandpasta med fluor - da er det ikke en god ting, specielt når din skjoldbruskkirtel i forvejen har svært ved at optage jod.
Kort sagt, der er op til flere ting man selv kan gøre for at aflaste kroppen i sygdommen, så reaktioner på selve sygdommen bliver mildere. Spørgsmål er blot hvad du selv mener om den slags "alternative" gode råd, fordi hvis man fra starten er for skeptisk - kan man lige så godt lade være med overhovedet at gå i gang med den slags "selvhjælp". Jeg håber at du finder din helt egen tilgang til både selvhjælp og lægehjælp idet du øjensynligt fortsat har energi nok til at lyde som en fighter. xx9 Lykke til. hjerte1
Hei vink11
Tuusen takk for svar :)
Sitat:
Anbefaler deg på det varmeste å få tatt nye stoffskifteprøver så nær klokken åtte som mulig, medisinfastende. Stoffskiftet svinger MYE i løpet av dagen og referanseområdene er bestemt ut i fra målinger klokken åtte om morgenen.
Det tenkte jeg ikke på, dette skal jeg absolutt gjøre ved neste prøvetakning :)
Sitat:
Hvad mener din læge når han siger at "det ikke noe å gjøre noe med, det må gå sin gang"? Har du overhovedet fået en nærmere forklaring på, hvad det bedste og værste scenario kan blive for en patient som du?
Det legen sa var at betennelsen måtte "brenne" ut av seg selv. Når det hadde skjedd ville jeg, om jeg var heldig, bli nærmest som før. Men sjansen var stor for at skjoldbrukskjertelen ville ta skade av dette, og jeg ville gå over til hypotyerose Dette var i følge legen noe man kunne regulere med medisin etter det var skjedd.
Du skriver mye interessant som jeg skal sette meg inn i :D
Jeg føler jeg kan gjøre en stor innsats for å få mindre smerta i bena :roll: Føttene er veldig viktig for meg og min fritid :p Og selvfølgelig blir bedre i resten av symptomene :cry:
Hvorfor er det slik at de fleste går ned i vekt, og jeg går så mye opp :?:
Stor takk fra Martine hjerte1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Martine
Det legen sa var at betennelsen måtte "brenne" ut av seg selv. Når det hadde skjedd ville jeg, om jeg var heldig, bli nærmest som før. Men sjansen var stor for at skjoldbrukskjertelen ville ta skade av dette, og jeg ville gå over til hypotyerose Dette var i følge legen noe man kunne regulere med medisin etter det var skjedd.
Ja. Problemet er blot at hverken lægen eller Moder Natur ved noget om, hvornår det sker... Kunne du tænke dig at vente på at det sker de næste... 20 år? Flere bliver så hårdt angrebet af symptomerne undervejs, at de kommer i behandling inden kirtlen er brændt ud. Hvis deres TSH er højt nok, og deres T4 er lavt nok, men det er TSH som bestemmer, i lægernes mind, that is.
Der er desværre ingen garantier for at du bliver en af de "heldige" der bliver syge nok til behandlingen. Og hvis alligevel, er der desværre heller ingen garantier for at behandlingen bliver den rette - som lægemiddel, eller styrken af lægemiddel = dagdosen.
Hvad hvis der var en fair chance selv at stoppe eller hæmme inflammationen? Ville du tage den? Frem for at vente i årevis på at kirtlen "brænder ud", hvilket måske aldrig sker? Du er kun 47 år ung. Med dette for øje bør du overveje mulighederne og træffe et valg, så den alderdom der lurer alligevel, ikke ankommer tidligere end den ellers skal. Her tænker jeg hverken på udseendet, forfængelighed osv. Jeg tænker udelukkende på plagerne.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Martine
Jeg føler jeg kan gjøre en stor innsats for å få mindre smerta i bena :roll: Føttene er veldig viktig for meg og min fritid :p Og selvfølgelig blir bedre i resten av symptomene :cry:
Heldigvis kan man købe f.eks. Carnitine i Sverige eller i EU, hvis man gerne vil give det en chance, men ud over at lede efter og finde alskens metoder og tilskud til lindring for enkelte symptomer, ville det ikke være allerbedst også at kunne slukke eller dæmpe selve inflammationen? Jo hurtigere man dæmper inflammationen, jo mere af skjoldbruskkirtlens kapacitet bevares for eftertiden... Det lyder som en god handel, gør det ikke?
Jeg kan henvise til tre eksempler der fint illustrerer hvad jeg mener: 1. The Immune System Recovery Plan: A Doctor's 4-Step Program to Treat Autoimmune Disease og 2. Hashimoto's Thyroiditis: Lifestyle Interventions for Finding and Treating the Root Cause samt 3. Hope for Hashimoto's.
Ellers kan du søge med søgeord Anti-Inflammatory Diet og se hvad dukker op. Det bliver ikke så lidt, fordi "epidemien" af autoimmune sygdomme bliver større for hvert år, og folk har fundet ud af - mange af dem i hvert fald - at den moderne medicin har sine begrænsninger på dette felt... og kun sjældent kan lindre symptomerne så effektivt som konsekvent omlægning til den rette kost. En anden sidegevinst til denne type ændring kan meget let blive, at de autoimmune sygdomme nogen i familien måske ellers ville udvikle i fremtiden, bliver på forhånd forebygget ved at hele familien spiser det samme som den syge. Se... DET er næsten bedre end at vinde i Lotto. :mrgreen:
Sædvanligvis plejer jeg ikke at være så direkte med mine kommentarer, men du virker som en fighter og du har endnu ikke mistet hele dit liv til sygdommen, så du har en fair chance at finde en konstruktiv løsning og genetablere den tilværelse du gerne vil have.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Martine
Hvorfor er det slik at de fleste går ned i vekt, og jeg går så mye opp :?:
Faktisk tager mange hyperthyroide på i vægt. Årsagen er fortsat medicinsk uafklaret, hvis man sætter sit lid til de mange beskrivelser og artikler der florerer på nettet. Prøv at søge f.eks. weight gain in hyperthyroidism eller weight gain in thyroid disorders. Du bliver overrasket over det du finder, tror jeg.
God bedring og lykke til. Krydser fingre. vink3
Heia :)
Beklager at jeg er sen å takke for svar :oops:
Tusen takk Anisa for at du svarer meg så informativt, setter utrulig pris på det :)
Jeg skal gå nøye igjennom din informasjon, og vurdere hva som vil passe best for meg.
Jeg lurer på om det er en av bøkene du anbefaler mer en de andre?
Har vært innom helsekostforretningen her, og de har noe som heter Acetyl L- Karnitin 500mg. Kan dette være det samme som du mener jeg kan kjøpe fra Sverige? Ekspeditøren sa det var rett. Var nokså dyrt, så det er kanskje billigere og større doser å få tak i på nett.
Mvh Martine:):)
Hei vink11
Finner en sterkt positiv ANA på prøvesvarene mine, kan man ha det pga høy Anti-TPO, eller er dette noe annet jeg burde få sjekket ut også?
Jeg var til legen i dag, følte hun var ganske avvisende og ville bare ha meg til å forstå at dette kommer til å gå over. Ved spørsmål gjentok hun at alle mine stoffskifte prøver tidligere hadde vært innenfor normalen. Det virka som hun blir fornerma når jeg kommer med forslag til f.eks prøver. Jeg ba likevel sekretæren om utskrift fra de siste 3 år.
Det ser ut som stoffskifteprøvene har vært fine, men ved prøver tatt 5/9-14 blir litt overrasket når jeg ser at ANA er 66 - ref. < 20
Hvorfor har ikke legen sagt noe om dette? er det fordi den har noe med stoffskiftesykdommen å gjøre?
Lurer også på hvor mye D-vit det er greit å ta? Har noe lavt.
Håper noen kan svare meg på dette.
Martine
ANA er en markør for revmatisk sykdom, ikke for stoffskiftet.
http://nevro.legehandboka.no/prover-...-ana-3036.html
Jeg tar 2000 iu med d3 nå, men øker opp til 5000 iu utover vinteren.