LCHF - Noen som har redusert hormoner etter påbegynt diett?
Hei vink11
Etter at jeg har begynt på LCHF virker det som om jeg har fått høyere puls. Jeg har høyere puls på dagtid og våkner i tre-, firetiden med høy puls. Det er litt rart. Bør jeg redusere Erfa noe? Jeg tar 180 meg nå.
Jeg må igjen satse på dere som har erfaring med dette. Er det noen andre som har opplevd det samme?
Sv: LCHF - Noen som har redusert hormoner etter påbegynt diett?
Tar du Erfa til natten?
I så fall så kan det være forsøket verdt å redusere litt og se om det gir en positiv endring eller ikke... Ligger pulsøkningen langt unna medisintidspunktet så ville jeg tro det er "noe annet". Jeg hadde forhøyet puls med høy dose levaxin. På Erfa har jeg ikke hatt det (eller andre symptomer på overdosering).
Og ja, LCHF kan gi endringer i stoffskiftet iom at man kutter jod-utskillende oljer/ferdigmat med råvarer som inneholder mikronæringsstoffer.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
Tar du Erfa til natten?
I så fall så kan det være forsøket verdt å redusere litt og se om det gir en positiv endring eller ikke... Ligger pulsøkningen langt unna medisintidspunktet så ville jeg tro det er "noe annet". Jeg hadde forhøyet puls med høy dose levaxin. På Erfa har jeg ikke hatt det (eller andre symptomer på overdosering).
Og ja, LCHF kan gi endringer i stoffskiftet iom at man kutter jod-utskillende oljer/ferdigmat med råvarer som inneholder mikronæringsstoffer.
Ja, jeg tar Erfa til natten. Det har jeg gjort i ca. ett år.
Jeg reduserte med 30 mg i går kveld, altså tok jeg 150 mg Erfa.
Jeg har hatt en følelse av at det er etter omlegging av kosten dette har skjedd. Jeg hadde ingen anelse om hvordan det kunne skje, men du kommer jo med en god forklaring smgj vink11
Tusen takk for svaret ditt. Da lærte jeg noe i dag også hjerte1
Bruker du mye kokosolje? Det øker stoffskiftet.
Jeg merker det godt selv, men ikke så mye på pulsen som deg. Når jeg er frossen om ettermiddagen kan jeg ta meg en skje Cocosa, og etter ca en halvtime er kroppstemperaturen litt bedre. En kopp te med kokosolje gjør underverker!
Da jeg starta med lchf (og fortsatt var temmelig frisk), fikk fettforbrenninga en skikkelig boost, og jeg var konstant varm og hadde masse ekstra energi (og selvfølgelig en del ekstra kilo fett å forbrenne). For meg er det helt opplagt at lchf har en positiv virkning på stoffskiftet. I motsatt ende har vi "sultekurene" som senker stoffskiftet. Mange som sulter seg er også frosne fordi stoffskiftet senkes pga for dårlig tilgang på næring/fett.
Apropos det å våkne i 3-4-tiden om natten med høy puls. Det kan jeg også oppleve, men det har blitt litt bedre jo høyere dose Levaxin jeg tar. Jeg tror det kan ha en sammenheng med at binyrene jobber med å kompensere for ett eller annet. Så hvis din overgang til lchf øker stoffskiftet, kan det hende binyrene må få litt tid til å justere seg også?
Jeg har levd lavkarbo/ketogent i tre år nå, og har aldri knyttet plutselige endringer i høyere puls opp mot kostholdet. Endringer i dosen har ikke ført til endringer på pulsen min, så jeg har hele tiden trodd at det er bare kroppen min som stresser med noe. Kan godt være at jeg har feil, altså.
Ellers er det vanlig for alle som går cold turkey over til lavkarbo at de får The Atkins Flue, altså at de kjenner seg skikkelig dårlige i et par uker med nesten influensa-symptomer. Dette gir seg når kroppen har lært at den ikke lenger får leve på fastfood (karbohydrater), men må hente næringen ut fra fett.
Eller... kan årsagen (måske) findes i noget andet? Det er i hvert fald, let at tjekke....
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Lisbeth
Etter at jeg har begynt på LCHF virker det som om jeg har fått høyere puls. Jeg har høyere puls på dagtid og våkner i tre-, firetiden med høy puls.
Forhåbentlig vågner du ikke op med hovedpine midt på natten, eller den efterfølgende morgen ? Det er nemlig typisk for mange migrænikerne, at hvis de ikke spiser lidt langsomt omsættelig natmad inden sengetid, vågner de typisk op om morgenen med migræne, trigget i løbet af natten af insulin pga. nattens fald i blodsukker. Kender adskillige migrænikere der er blevet helbredt ved at indføre et par kvarte leverpostej-madder, lige inden sengetid. :mrgreen:
Når du har lige lagt kosten om og kroppen endnu ikke har fundet sin rette blodsukker-balance i forhold til de nye kilder til glukose... kan det sagtens ske at når dit blodsukker falder (typisk et sted mellem kl. 02 og 04 om natten) kan det "ledige" insulin give hjertebank eller mærkbar puls. Prøv at spise lidt med protein - en lille kvart omelet eller hvad du ellers har af restmad den dag - inden du skal sove, fordi det vil hindre dit blodsukker i at falde i løbet af natten. Absolut værd et forsøg. hjerte1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Bellis
Bruker du mye kokosolje? Det øker stoffskiftet.
Jeg merker det godt selv, men ikke så mye på pulsen som deg. Når jeg er frossen om ettermiddagen kan jeg ta meg en skje Cocosa, og etter ca en halvtime er kroppstemperaturen litt bedre. En kopp te med kokosolje gjør underverker!
Da jeg starta med lchf (og fortsatt var temmelig frisk), fikk fettforbrenninga en skikkelig boost, og jeg var konstant varm og hadde masse ekstra energi (og selvfølgelig en del ekstra kilo fett å forbrenne). For meg er det helt opplagt at lchf har en positiv virkning på stoffskiftet. I motsatt ende har vi "sultekurene" som senker stoffskiftet. Mange som sulter seg er også frosne fordi stoffskiftet senkes pga for dårlig tilgang på næring/fett.
Apropos det å våkne i 3-4-tiden om natten med høy puls. Det kan jeg også oppleve, men det har blitt litt bedre jo høyere dose Levaxin jeg tar. Jeg tror det kan ha en sammenheng med at binyrene jobber med å kompensere for ett eller annet. Så hvis din overgang til lchf øker stoffskiftet, kan det hende binyrene må få litt tid til å justere seg også?
Hei Bellis, og takk for svar hjerte1
Jeg bruker ikke mye kokosolje. Jeg brukte det en del for et par år siden (minst, for tiden går jo så fort). Jeg merket ikke noe på stoffskiftet da. Jeg har et glass med Cocosa stående, så det med å ta en skje når jeg er frossen skal jeg prøve. Det hørtes ut som en god idé.
Ja, det er nok riktig at binyrene må få sin tid til å tilpasse seg lchf. Ha en fin dag, forhåpentligvis i solen. Her er det nydelig sol i dag :)
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Pingvinen
Jeg har levd lavkarbo/ketogent i tre år nå, og har aldri knyttet plutselige endringer i høyere puls opp mot kostholdet. Endringer i dosen har ikke ført til endringer på pulsen min, så jeg har hele tiden trodd at det er bare kroppen min som stresser med noe. Kan godt være at jeg har feil, altså.
Ellers er det vanlig for alle som går cold turkey over til lavkarbo at de får The Atkins Flue, altså at de kjenner seg skikkelig dårlige i et par uker med nesten influensa-symptomer. Dette gir seg når kroppen har lært at den ikke lenger får leve på fastfood (karbohydrater), men må hente næringen ut fra fett.
Hei Pingvinen, og takk for svar hjerte1
Jeg fikk en veldig klar følelse av at det nye kostholdet påvirket stoffskiftet. Jeg har våknet mange ganger på natta før, men aldri opplevd å ha høy puls. Så i og med jeg heller aldri tidligere ha inntatt så mye fett, regnet jeg det som sannsynlig at det hadde en sammenheng. Jeg tenkte på den måten at kroppen har bedre av lavkarbo, og av den grunn klarte å gjøre seg bedre nytte av medisinen enn tidligere. Jeg syntes bare det var en logisk tanke.
Ja, det er nok slik som både du og Bellis skriver, at kroppen må få tid til å venne seg til lchf.
Ha en fin dag i solen (forhåpentligvis) du også, Pingvinen :)
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Eller... kan årsagen (måske) findes i noget andet? Det er i hvert fald, let at tjekke....
Forhåbentlig vågner du ikke op med hovedpine midt på natten, eller den efterfølgende morgen ? Det er nemlig typisk for mange migrænikerne, at hvis de ikke spiser lidt langsomt omsættelig natmad inden sengetid, vågner de typisk op om morgenen med migræne, trigget i løbet af natten af insulin pga. nattens fald i blodsukker. Kender adskillige migrænikere der er blevet helbredt ved at indføre et par kvarte leverpostej-madder, lige inden sengetid. :mrgreen:
Når du har lige lagt kosten om og kroppen endnu ikke har fundet sin rette blodsukker-balance i forhold til de nye kilder til glukose... kan det sagtens ske at når dit blodsukker falder (typisk et sted mellem kl. 02 og 04 om natten) kan det "ledige" insulin give hjertebank eller mærkbar puls. Prøv at spise lidt med protein - en lille kvart omelet eller hvad du ellers har af restmad den dag - inden du skal sove, fordi det vil hindre dit blodsukker i at falde i løbet af natten. Absolut værd et forsøg. hjerte1
Hei Anisa, og takk for svar hjerte1
Jeg våkner heldigvis ikke opp med migrene. Det holder med økt puls :mrgreen:
Jeg har to kvelder nå tatt 150 mg i stedet for 180 mg, og jeg synes det har hjulpet litt. Det er nok enda for tidlig å si noe helt konkret, men jeg tror som sagt det har hjulpet noe. Det er kanskje logisk det også. For hvis det egentlig er noe annet, og at jeg egentlig ikke bruker for mye thyroid, så vil vel kroppen i alle fall synes det er bra med en redusering. Jeg vet ikke om det er mulig å følge meg i denne tankegangen.
Det er mellom 2 og 4 jeg merker en økning i pulsen. Så det er insulin som kan være synderen. Jeg blir bare så imponert over alt dere vet.
Jeg skal definitivt prøve ditt forslag. Når du skriver omelett så mener du vel å tilføre proteiner og fett på kvelden. Jeg leste et sted at man skulle tilføre det meste av dagens karbohydrater om kvelden, og spise minst av det til frokost for å fortsette fettforbrenningen utover dagen.
Jeg må tilstå at jeg fremdeles ikke har stålkontroll på denne dietten, men er i opplæringsfasen fremdeles.
Ha en knallfin dag i solen du også, Anisa :) Så vil jeg minne deg på å ikke tråkke for hardt på gasspedalen når du skal ut og kjøre. Ikke ante jeg at du var et råskinn bak rattet før jeg leste det i en annen post :shock: griner11