Delta og send brev til departementet!
Legen Jan Øyvind Lorgen jobber med en kampanje for å endre forskrifter for kosttilskudd. Det synes jeg vi bør støtte, han er en sjelden blomst blant legene.Han tenker selv, og våger å ta noen upopulære valg.
Her er hans forslag til tekst. Fyll inn navn og eventuelle andre tillegg, for eksempel at du har en autoimmun sykdom som gjør at du har dårlig opptak av en god del kosttilskudd vink11
Til Helse- og omsorgskomiteen ved leder Kari Kjos
Stortinget
0026 Oslo
helse-omsorg@stortinget.no
<Navn>
<Adresse>
<Postnummer>
Bakgrunnen for at jeg sender dette brevet er den strenge norske reguleringen av kosttilskudd. Reguleringene reduserer min valgfrihet til å bestemme over egen helse betraktelig og er urimelig. Som eksempel er det ingen øvre grense på innhold av vitaminer og andre virkestoff i andre europeiske land, samt andre land som USA og Canada. I Norge er det derimot satt maksimumsgrenser for hvor mye kosttilskudd kan inneholde. Kosttilskudd med mer innhold enn de lave øvre grensene, klassifiseres i Norge som legemidler. Dette gjør at jeg blir avhengig av velvilje fra leger. Leger bryr seg sjelden om vitaminer, mineraler og andre kofaktorer som koenzym Q10.
Å ha en øvre grense på hvor mye virkestoff kosttilskudd kan inneholde, gjør at apotekene får et monopol på å levere slike kosttilskudd. Dette er veldig fordyrende, særlig fordi apotekkjedene ofte må spesialbestille slike varer. Spesialleveranser fordyrer kosttilskuddene i stor grad. Prisen på varer er ofte dyrere på apotek enn på helsekostbutikker. I tillegg blir det redusert konkurranse, som også bidrar til at prisen blir høyere enn ellers.
Norske tollmyndigheter sender tilbake kosttilskudd som er bestilt fra land utenfor EU og som har mer virkestoff enn det som er tillatt i norske kosttilskudd. Etter min mening er dette en dårlig bruk av mine og andres skattepenger. Reguleringen av kosttilskudd som håndheves av Legemiddelverket, Tollvesenet og Mattilsynet koster skattebetalerne penger og hindrer meg og andre helsebevisste å ta valg basert på hva internasjonalt ledende forskere anbefaler. Det er ofte stor forskjell på hva internasjonalt ledende forskere mener er optimalt for å forebygge sykdom og det myndighetene anbefaler. Myndighetenes anbefalinger baserer seg historisk på det som er nødvendig for å hindre alvorlig mangelsykdom i hele befolkningen, men ny forskning tyder på at vitaminer og andre essensielle (livsnødvendige) næringsstoffer har mange andre funksjoner i kroppen i høyere doser.
Hvorfor har norske helsebyråkrater et ønske om å frata meg muligheten til å følge anbefalingene fra ledende internasjonale forskere? Hvorfor er det ikke mulig å ta egne valg i Norge?
Ikke bare bidrar dagens praksis til forakt for byråkrater og politikere, er fordyrende, tar fra meg valgfrihet og gjør at jeg er avhengig av at leger som oftest ikke er interessert i kosttilskudd, den hindrer meg også i å ta valg som vil spare samfunnet for helsekostnader. To nye vitenskapelige studier tyder på at det er mulig å spare mye penger for helsevesenet dersom befolkningen tar kosttilskudd med høyere dosering enn det helsemyndighetene anbefaler. Se disse linkene:
- http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19268496
- http://www.crnusa.org/CRNfoundation/...report0913.pdf
Anbefalte endringer
Jeg vil anbefale at dere gjør følgende endringer i den norske lovgivningen:
* Fjern de øvre grensene for innhold av essensielle næringsstoffer i kosttilskuddsforskriften slik at kosttilskudd kan inneholde så mye virkestoff som forbrukerne ønsker
* Tillat import av kosttilskudd fra USA og andre land utenfor EU, som har høyere innhold enn det som er tillatt i norske kosttilskudd i dag (som er forbudt). Per i dag kan nordmenn importere kosttilskudd fra EU-land på grunn av EØS-avtalen.
* Fjern restriksjonen om at bare 3 måneders forbruk av kosttilskudd kan importeres, da det ofte er kvantumsrabatt ved kjøp fra enkelte leverandører.
* Øk grensen for hvor mye man kan handle for tollfritt fra utlandet fra dagens 200 kr til 1000 kr, som den burde vært dersom den hadde vært inflasjonsjustert.
* Legemiddeldefinisjonen bør ikke inkludere matvarer / næringsmidler og kosttilskudd som inneholder
- Essensielle næringsstoffer (vitaminer, mineraler og andre kofaktorer som koenzym Q10),
- Antioksidanter og
- Stoffer som kroppen produserer selv men som faller med alderen og hvor tilskudd kan hindre sykelige prosesser i kroppen.
Med vennlig hilsen
<navn>
1 Vedlegg
Sv: Brevkampanje for å endre den norske reguleringen av kosttilskudd.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Mod
legelorgen.wordpress.com is no longer available.
The authors have deleted this site.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Legen Jan Øyvind Lorgen (...) er en sjelden blomst blant legene. Han tenker selv, og våger å ta noen upopulære valg.
Les bloggen til Jan-Øyvind Lorgen, FRISK SOM EN FISK her. xx9