Hej Røde Damer vink11 Jeg har læst at du allerede var hos lægen, og at du også har fået svar på blodprøverne, og ud fra alt dette kan jeg sige at hvis du var min datter, ville jeg opfordre dig til at glemme kræft, og i stedet koncentrere dig om at læse dig op i Hashimoto's og lavt stofskifte. Dine prøver tyder på at du allerede er godt i gang med at udvikle hormonmangel pga. Hashimoto's og at jo tidligere i forløbet DU er velinformeret, jo bedre valg kan du foretage den dag du bliver tilbudt substitutionsbehandling for Hashimoto's eller helst - såfremt du udvikler symptomer og får alligevel besked på at "vente og se", bør du være så velinformeret at du vil blive stærk nok til at insistere på behandling inden symptomerne på lavt stofskifte for alvor tager fat. Jeg kan love dig for, at det er vigtigere end at bekymre sig om kræft, og nu vil jeg forklare dig hvorfor...
Kræft i skjoldbruskkirtlen er sædvanligvis ganske fredelig (langsom), hvoraf den
follikulære kan sprede sig udenfor skjoldbruskkirtlen og det er yderst langsomt og sjældent at det sker. Det samme gælder den
medullære, der er den eneste kræftform i skjoldbruskkirtlen som kan være arvelig, men det forudsætter at den man har arvet anlægget efter, er nogen der også havde samme medullære kræft i skjoldbruskkirtlen. Den tredje form af kræft i skjoldbruskkirtlen er den
papillifere, som kun "spreder" sig
indenfor selve skjoldbruskkirtlen ved at danne flere selvstændige knuder. Der findes også enkelte andre typer af kræft i skjoldbruskkirtlen, hvoraf kun en enkel type (anaplastisk carcinom) er meget aggressiv i sin vækst-hastighed (uger), så den nærmest ikke kan overses og bliver derfor hurtigt bemærket, af selv en blind læge (sort of speech).
Jeg kan forestille mig, at efter at have læst det sidste, frygter du allerede den aggressive
anaplastisk carcinom (man plejer tænke det værste når man er bange), men her kan jeg berolige dig fordi (som jeg allerede skrev) kun en blind læge kan overse denne kræftform, og der slet ikke er nogen risiko for denne type af kræft, nu du både har været gennem ultralyd og CT-scanning. Der er no chance, at du ville få tid til næste lægetime om en måned, hvis der var den mindste mistanke om denne kræftform. Den kan man endda selv mærke vokse fra dag til dag, og den giver rigtig mange symptomer, der ikke kan forveksles med noget som helst andet.
Der er selvfølgelig andre kræftformer at bekymre sig om, men hvis jeg var dig, ville jeg forsøge at glemme det i tiden mellem lægetimerne, fordi uanset hvordan man ender det og drejer - selv hvis man havde fået denne diagnose, er der rimelig god tid til at gøre ved det, hvorimod frygt/stress vil både forværre inflammationen og vil forhindre dig i at lade op igen, for at have energi til at håndtere dit liv med sygdommen lige nu. Du er ikke i livsfare. hjerte1
Alligevel bør du være forberedt på, at du kan få tilbudt en operation på et tidspunkt. Ikke pga. kræft, men fordi multiknudestruma plejer at vokse, og den behandling som kan få en almindelig struma til at skrumpe, virker ikke på multiknudestruma. Så under alle omstændigheder, det bedste er at bruge tiden på at lære om lavt stofskifte, fordi denne viden kan forbedre ens liv helt enormt senere i forløbet.
Ellers tror jeg, at du kan få lidt mere at vide, ved at læse Minimax's tråd her:
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=16343
Lige som Bettie, håber også jeg at
det var til litt hjelp. vink11