Sv: Mulig lavt stoffskifte?
Prøvene dine støtter ikke umiddelbart eller entydig teorien om lavt stoffskifte. Men de er ikke fasiten. (Og du har heller ikke skrevet når på døgnet de ble tatt. Det er litt vesentlig.)
Jeg ville likevel lurt på (og fått avkreftet) om det ikke er noen av de andre tingene med liknende symptomer som plager deg.
- hvordan er d-vitaminstatusen din? Uten d-vitamin kan du ha "fine blodprøver" uten å fungere fordi d-vitamin er nødvendig for å nyttegjøre seg av stoffskiftehormonet.
- folat?
- din b12 kunne med fordel ha vært en del høyere. Spiser du kjøtt og leverpostei? Symptomene på b12-mangel er liknende lavt stoffskifte på mange måter.
- jod? (Må måles i døgnurin.)
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
Prøvene dine støtter ikke umiddelbart eller entydig teorien om lavt stoffskifte. Men de er ikke fasiten. (Og du har heller ikke skrevet når på døgnet de ble tatt. Det er litt vesentlig.)
Jeg ville likevel lurt på (og fått avkreftet) om det ikke er noen av de andre tingene med liknende symptomer som plager deg.
- hvordan er d-vitaminstatusen din? Uten d-vitamin kan du ha "fine blodprøver" uten å fungere fordi d-vitamin er nødvendig for å nyttegjøre seg av stoffskiftehormonet.
- folat?
- din b12 kunne med fordel ha vært en del høyere. Spiser du kjøtt og leverpostei? Symptomene på b12-mangel er liknende lavt stoffskifte på mange måter.
- jod? (Må måles i døgnurin.)
Hei smgj.Takk for svar.Den første prøven ble tatt om morgenen og den andre sent på ettermiddagen.Jeg vet ikke om d-vitaminstatusen min pr i dag.Jeg er enig med deg i at b12 kunne vært litt høyere,jeg spiser kjøtt men ikke leverpostei.Jeg skal snakke med legen igjen snart,og jeg skal få tatt noen av de prøvene du nevnte her.Takker igjen for innsatsen
Det er selvfølgelig ikke nødvendig å spise leverpostei. Men om man ønsker å øke b12 uten tilskudd så er lever en av de mest effektive matvarene.
Lykke til.