Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Mamma
Hehe, tittelen her ble litt rar da den ble endret ;-)
Hej vink11 Det er nok af hensyn til andre som også læser med her, måske endda andre forældre? Så de kan se hvad tråden handler om. "Hjelp!" siger lissom ikke så meget, vel? :mrgreen:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Mamma
Men altså, de verdiene hennes er jo hinsides mye høyere enn noen andre verdier jeg ser her inne. Er det flere typer normalområder å forholde seg til? Jeg mener TSH - 150? Antitpo - 1300? Har dere sett sånt noen gang? Og ft4 - 5,3? Og uten symptomer, bortsett fra plagsom hodepine. Skulle ikke hun egentlig vært sengeliggende...eller innlagt? Skjønner ikkeno jeg...
Man kan diskutere TSH og FT4, fordi mange ting kan have indflydelse på resultater af blodanalyser, som f.eks. tidspunktet for udtagning af blodprøver. Desuden er det normalt for børn og unge mennesker i puberteten, at deres TSH, FT4 kan springe vildt meget i forhold til hinanden over dagen. Det bedste vil altid være, hvis du sørger for at din datter får sine blodprøver udtaget så tidligt på dagen som muligt, hver gang, og på nogenlunde samme tidspunkt, netop fordi TSH har sin egen døgnrytme med lavest kl. ca. 15-16 og højest kl. ca. 03-04 om natten. Det betyder at jo tidligere på dagen blodprøven er udtaget, jo højere (korrekt i forhold til sygdommen) bliver TSH-resultat. Insister på at det skal være morgen-prøver, uanset at I måske skal møde op næste morgen igen.
At FT4 er på kun på 5,3 ER lavt. Meget lavt. Men det lave FT4 bliver først for alvor bekymrende, hvis det også ledsages af tilsvarende lavt FT3. FT3 er af uransagelige årsager ikke populært blandt læger at rekvirer og som mor til en syg teenager
bliver du nok nødt til lære forlange at netop denne FT3 prøve bliver altid rekvireret sammen med TSH, FT4 og anti-TPO. Årsagen til at din datter endnu ikke har udviklet flere symptomer
måske netop er, at hendes FT3 er fortsat acceptabelt? Men det kan man ikke vide uden at FT3 bliver målt på regulær basis, for netop at kunne bedømme de andre tal bedre.
Man kan ikke diskutere din datters anti-TPO. Tallet 1300 angiver
ikke det reelle antistof-tal hos din datter. Det angiver kun den øvre grænse for, hvad målemetoden kan præstere. Der findes en anden målemetode, hvor man kan få det mere nøjagtige antistof-tal frem. Du kan læse om de forskellige analyse-metoder
her. Det
kan være vigtigt at kunne fastslå
det nøjagtige anti-TPO tallet, såfremt der kan
senere være evt. behov for at præcisere diagnosen, idet der kan være andre,
sjældne afarter af Hashimoto's , denne sygdom kan udvikle sig til hos de enkelte patienter.
Når det er sagt, da er det præcise antistof-tal ikke afgørende for selve diagnosen, som er lige så sikker som amen i kirken: din datter har
Hashimoto's thyroiditt du kan læse om
her.
Du kan også gå op i "bogafdelingen"
her og der i venstre side øverst er der en boks med links til mange artikler netop om stofskiftesygdom hos børn, også om børn med Hashimoto's. Hvis der ikke står "Hashimoto's" i overskrifterne, se efter "autoimmunity" eller "antibodies" og lignende.
Med hensyn til Levaxin-behandlingen af din datter, vil jeg gerne anbefale dig at læse tråden om hvordan behandlingen bør forløbe i starten (for overhovedet at nytte)
her, og hvorfor man skal være dødopmærksom på, at behandlingsdoseringen
ikke er sat for lavt:
her. At kende til og være opmærksom på netop det, kan i fremtiden udgøre forskellen mellem vellykket eller mislykket behandling for din datters sygdom.
Til forældre med børn ramte af stofskiftesygdom, som nu eller senere læser denne tråd, vil jeg sige følgende:
hvis du er opdraget til, blindt at stole på lægernes kompetencer og engagement i patienternes behandling, hvis du på nogen måde er autoritetstro - hold op med det! Lige på stedet! Det er ikke lægen, men du som forælder, der er dit barns
eneste garant for, at den behandling dit barn tilbydes vil have rette effekt. Lær selv og læs dig op i emnet, så du er i stand til at overvåge at dit barn får en hensigtsmæssig behandling.
Det er nemlig ikke en selvfølge.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Som hennes mor blir det din utfordring å sette deg inn i hennes sykdom og behandling. Særlig nå mens hun er på stadiet med å justere medisineringen må hun følges opp med tette legebesøk, men også i årene fremover fordi hun er i vekst.
Vores skandinaviske endokrinologer har ikke kompetencer til at behandle børn. De behandler børn som de behandler voksne. Prøv i stedet at søge efter en speciallæge i pædiatri som er
interesseret i indremedicin og hormonkundskab. Barnets fremtidige voksne liv afhænger af, hvordan stofskiftesygdommen behandles i barndommen og teenageårene. Det er nemlig den gyldne regel, at
børn skal sættes direkte på den rette dose, så de har hormoner nok at tære på mens de vokser og udvikler sig. Sættes de derimod på en for lav dose, da vil det påvirke
kun TSH, alt imens sygdommen hærger videre, og under kamuflage af det "pæne" TSH, ødelægges kroppen indefra af hormonmangel.
Hvis du (og andre forældre) gerne vil vide hvorfor jeg advarer mod autoritetstroen i forhold til læger, vil jeg gerne anbefale en bog om lavt stofskifte i barndommen, skrevet af nu voksne tvillinger, dvs. førstehånds oplysninger. Læs om bogen
her. Den er guldværd.
Lykke til med det hele. hjerte1