Hvad skal du gøre? Ja, der findes ingen trylleformularer desværre, men gode, praktiske råd findes dog gudskelov. Det ene af dem, er du selv inde på: jod. xx9
Ja, jeg ved at det siges, at vi kun har brug for jod til produktionen af thyreoideahormoner og du kan vælge at tro på det. Du kan også vælge at lade være med blindt at tro på det, og i stedet lade det komme an på en prøve. Jeg håber at du vælger det sidste. Det gjorde jeg i sin tid (er også opereret) og har fortrudt kun det, at jeg ikke har startet med tilskud af jod
mange år tidligere.
Mit råd til dig er følgende: køb lidt Lugol's 3% Iodine f.eks.
denne, køb god C-vitamin på 1000 mg pr tablet, og køb også en masse paranødder. Sørg for altid at have paranødder i huset, og de må ikke være poleret, men skal have den brune hinde på.
Start med at spise 3-4 paranødder og ca. ½ time efter drik 1 dråbe Lugols Iodine i lidt vand
hver dag i 3-4 uger. Tag 2-3 tabletter C-vitamin fordelt over dagen, hver dag.
De næste 3-4 uger fortsætter du med både paranødderne og 2 dråber Lugols Iodine i lidt vand
hver dag. Tag 2-3 tabletter C-vitamin fordelt over dagen, hver dag.
Se hvordan det går undervejs og det er meget muligt at du får selv lyst til at øge Lugols Iodine med en ekstra dråbe til, for efterfølgende. Stille og roligt bemærker mange mennesker at den gør dem godt og de fortsætter faktisk med dette jod-tilskud permanent, for resten af livet. Men det er vigtigt at du også fortsætter med paranødder og C-vitamin, fordi der er
virkelig meget selen i paranødder og uden selen - ingen eller dårlig nytte af jod-dråber. C-vitamin indgår også i kroppens håndtering af jod, så C-vitamin skal man også fortsætte med.
Du er nødt til at indstille dig på, at alt i alt kan det tage op til 2 år, før kroppen kan klare at reparere de skader, som er opstået pga. mangeårig jodmangel. Din kæmpestor knudestruma bevidner, at du nok er gået meget længe med jodmangel, så giv tid, bliv tålmodig og du skal nok blive belønnet.
Hvad angår din medisin (Euthyrox?), begynd at tage hele din dag-dose
til natten, lige når du skal lægge dig. Og helst mindst en time efter sidste aftensmåltid. Tabletten skal ikke tages lige efter maden. Også her giv tid og bliv tålmodig, fordi kroppen skal have tid til at omstille sig fra dag-medicin til nat-medicin. Til gengæld er det bevist, at kroppen udnytter medicinen meget bedre om natten, mens man sover - også omdannelsen af T4 til T3, så efter et stykke tid burde du kunne begynde at mærke at medicinen "liksom" virker bedre end før - uanset at du (måske) kommer til at ligge lidt søvnløs i begyndelsen (sker dog ikke for alle).
Sidst men ikke mindst: hvis du drikker sort te - hold op med det. Sort te indeholder masser af "naturligt" fluor som nedsætter effekten af medicin og ellers - nedsætter stofskiftet. Hvis du er helt vild med te, køb grøn og/eller hvid te dyrket i Japan, hvor der næsten intet fluor er i jorden og japansk te derfor er næsten helt fluor-fri. Det samme gælder tandpasta - skift til en tandpasta uden fluor.
Klokken er mange så det må blive nok med gode råd for denne gang. :D Håber, at du vil lade dem alle komme an på en prøve - du ved -
hvo intet vover, intet vinder ... eller, siden du bor i Spanien , på latin
nihil temptatum, nihil adeptum. :mrgreen:
Håber du trods alt, er i gang med god nat søvn. Go' søndag. vink11