Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Usedtobe
Hei, jeg har gått på Levaxin 800 mg i uka i 4 år. Fikk lavt stoffskifte etter en mycoplasma-lungebetennelse og har aldri blitt ordentlig bra igjen. Legen min ser kun på blodprøvene og sier at jeg får nok Levaxin, selv om det kanskje er litt for mye ettersom jeg har veldig lav TSH, så lav som 0,02, og T4 på 16-21. Hva T3 er, vet jeg ikke, det har aldri legen kommentert. Jeg har uten legens vitende prøvd Thyro-Gold i stedet for Levaxin i 6 uker. Har trappet opp fra 150 mg om dagen til 300. Men jeg blir ikke noe bedre, men heller ikke verre, i stedet har jeg bare fått hjerteklapp. Leste her at man kunne få det ved overdosering, spesielt når man var i ro og det stemmer for meg.
Eller også kunne det betyde, at du er "resistent" overfor syntetisk T4, hvilket er jo årsagen til at du føler behov for at søge videre efter noget som virker bedre? Og at hormoner i Thyro-Gold rent faktisk virker for dig, men af andre årsager, reagerer du med hjertebank? Dr. Lowe som har udviklet Thyro-Gold, svarer på "overdose-spørgsmål" (i forhold til
et andet raw-thyroid præparat ganske vist) med følgende til en patient der reagerer med rystelser, hvor du oplever hjertebank:
In your two-part question, you asked: (1) Why did you feel tremulous on 3 capsules of Nutri-Thyroid, and (2) would you do better taking Thyro-Gold?
First, let me say that your tremors are consistent with thyroid hormone overstimulation. I don’t think, however, that thyroid hormone overstimulation was the sole cause of your tremors. I say this because 3 capsules that contain 130 mg of thyroid powder each are not likely to cause most people to have thyroid hormone overstimulation. I’ve talked with many people who've gotten well on products that contain 130 mg of thyroid powder. Most of them got well by taking between 6 and 10 capsules. This would be 780 mg to 1300 mg of thyroid powder.
Most people who experience symptoms of overstimulation from only 3 of the capsules (390 mg of powder) have one or more underlying conditions that interacts with small doses of thyroid hormone to produce adverse effects. Tremors is one such effect. In my experience, the most common of these underlying conditions are: (1) a cortisol deficiency; (2) nutritional deficiencies, most often involving B complex vitamins; (3) abnormal blood sugar regulation; and (4) the intake of xanthine chemicals, such as caffeine, theobromine, theophyllin, and pseudoephedrine. (Examples of consumables that contain xanthines are coffee, tea, chocolate, cough medicines, and decongestants.)
The interaction of one of these underlying conditions with your low dose of Nutri-Thyroid most likely produced your tremors. And you could, of course, easily mistake the cause of your tremors as being the 3 caps of Nutri-Thyroid you were taking.
Det står skrevet på dr. Lowe's site
www.thyroidscience.us , der er blevet lukket ned af dr. Lowe's søster Kimberly J. Britain, efter
hans død sidste år. Men kan gudskelov fortsat læses på
Web.archive.org, der arkiverer alle sites på Nettet. Oversigt over alle
Questions and Answers stillet til dr. Lowe om Thyro-Gold findes også på Web.archive.org, på
dette link.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Usedtobe
Er kanskje dosen min for stor? Er det bedre å bruke Armour i stedet for Thyro-Gold?
Dr. Lowe's beskrivelse af behandlingsprotokollen findes også på På Web.archive.org
på dette link. Dr. Lowe anbefaler bl.a. diverse skemaer til monitorering af behandlingseffekt, men ligeledes sitet hvor disse skemaer ellers var hostet, ligeledes er væk fra nettet, og findes kun på Web.archive.org
på dette link.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Usedtobe
Jeg vet at jeg driver med litt farlig eksperimentering, men nå er jeg villig til å gjøre det meste for å få en bedre hverdag. Jeg jobber 100%, men orker ikke noe særlig utover det, og må stadig ha noen dager hjemme i senga når formen blir ekstra dårlig.
Farligt og farligt... man skal have en ganske bestemt stærk rygrad og være fanget i en tilstand af intens desperation, samt nægte at acceptere håbløsheden, for overhovedet at kunne gribe efter chancen med selvbehandling.
Man kan vende det om og spørge: hvorfor i alverden er det OK når lægen opgiver sin patient, uanset at der findes muligheder for at forbedre behandlingen... og hvorfor er det
ikke OK, når det er patienten som ikke giver op?
Der står en hel stribe læger som ikke kan sin thyroid-medicinsk viden,
bag hver enkel patient som er tvunget ud i selvbehandling - så hvis skyld er det? Interessant artikel på Thyroid.about.com
Should Thyroid Patients Self-Medicate?.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Usedtobe
Jeg har lest på nett hvordan jeg skulle øke dosen, men mulig jeg har misforstått noe... Har lært nå at jeg skal være forsiktigere med økning av dosen og mer nøye med å lytte til kroppen. Vet selvfølgelig at man ikke skal medisinere seg selv, men følte at det var verdt det for å se om jeg kunne bli bedre.
I juli sidste år har jeg postet
denne tråd, hvor jeg efterlyser forslag til det man kan gøre, når lægen svigter? Måske kommer der lidt mere respons,
nu jeg spørger igen?
Når alt det er sagt, så anbefaler dr. Lowe at forberede sig til Thyro-Gold ved at studere hans
Free Book Chapters for Self-treating Hypothyroid Patients:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Usedtobe
Jeg har lest på nett hvordan jeg skulle øke dosen, men mulig jeg har misforstått noe... Har lært nå at jeg skal være forsiktigere med økning av dosen og mer nøye med å lytte til kroppen.
The best way for you to find your safe and effective dose of Thyro-Gold - or any other thyroid hormone product.
Jeg tror ikke, at 150 eller 300 mg af kirtelpulver pr dag kan være skyld i en overdose, når dagdosen 115 mcg Levaxin ikke havde en effekt. Faktisk indeholder disse 150 eller 300 mg af kirtelpulver langt fra den mængde af hormon målt i mcg, som Levaxintabletten indeholder.
Som jeg nævnte før, må forskellen berøre på at T4 i Levaxin enten virker for ringe, eller at du ikke kan omdanne (til T3) det syntetiske hormon-analog som Levaxin bliver til efter turen gennem leveren.
Dr. Lowe nævner cortisolmangel som en af mulige årsager til, at selv en lav dose hormon kan give tilsyneladende overdosesymptomer. Cortisolmangel er en sædvanlig tilstand hos folk i underbehandling eller i behandling som kroppen ikke kan nyttiggøre. Hos mange med langvarig hypothyreose, er cortisol-mønsteret omvendt, dvs. mindst om dagen og mest om natten... Du kan teste at tage din thyroid til natten ved sengetid - når der er mest cortisol til rådighed for at nyttiggøre tilskuddet af hormon. Man bør blive ved med natmedicinen i omkring 16 uger, før man selv kan bedømme effekten, korrigeret for almindelige, periodiske udsving mellem gode og mindre gode dage.
Jeg tror selv, at 300 mg af thyroidpulver indeholder ikke hormoner nok til en bedre effekt, end 800 mcg levaxin/uge. Dr. Lowe anbefaler selv doseringen på 2-3 kapsler à 300 mg hver hver dag, og man kan passende gøre et forsøg med en langsom øgning undervejs i natmedicinering, idet justeringer af medicindoser altid forløber mildere under søvnen.
Derudover kan du rette opmærksomhed på din kost, fordi den har en stor betydning for dit cortisol-spejl. F.eks. tvinges kroppen til at udsondre 6 gange mere cortisol til forarbejde indtag af en mængde sukker, mens samme mængde af f.eks. protein kræver 6 gange mindre cortisol at forarbejde. Principielt det samme gælder for alle
hurtigt omsættelige kulhydrater, hvor blot en skive brød - i sammenligning med andre fødevarer med samme vægt - koster kroppen 3 gange mere cortisol at bearbejde maden med.
Den slags kost både overbelaster binyrerne OG skaber underskud af cortisol i de af kroppens funktioner, som kræver tilstrækkeligt med cortisol før de kan fungere. Der er flere andre muligheder for at ændre kostholdet for at opnå både bedre optag af medicinen og også for generelt at forbedre velbefindendet ud over effekten af behandling - men alene udelukkelse af sukker og alle former af hvede er så praktisk besværligt, at det er rigeligt at starte med det. Der er ikke noget som er så besværligt, som ændringen af spisevaner. Til gengæld er gevinsten enorm på længere sigt.
Man kan godt sammenstille det på denne måde: hvad er smartest? ½ times fornøjelse med kager eller brød og pasta, eller en bedre hverdag hele døgnet?
En rigtig god bedring, Usedtobe hjerte1 - uanset hvordan du opnår den. Lykke til med fremtiden. Du har hvad der skal til. xx9